biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Thelma

Kategori: Thermomix

 
 

Upptäck Thermomix ® TM6:
en ny värld av smaker

Datastyrd kokmaskin.

Datorn Thelma är smart nog att väga och tala om vad för ingredienser jag ska lägga i behållaren. Den talar om vilken styrka som ska vridas upp till och temperaturen är redan förinställd. Sedan talar Thelma om vilka tillbehör som krävs av mig.

Genom Thermomix egna app kan man söka efter nya recept från hela världen.

Man kan förbereda en hel meny och tillaga samtidigt.

Jag och min man var på en Thermokurs/Vorwerken i Granada i dryga två timmar och tillbads att laga en spansk meny med Thermomix.

Vi lagade en bön/pastasoppa med bacon, spanska köttbullar med (italiensk) tomat salsa och Flan till efterrätt.

Väldigt gott!

 

 

 Under tiden bestämde vi oss för att köpa vår egna "kokerska"  Thelma och ta med oss på våra resor. Det finns en väska till både maskinen och tillbehör.
Den är lätt att frakta med sig.
 
 
Dessutom fick vi kokböcker på spanska rätter.
Såsom bl.a Tortilla, Gazpacho och Paella
 
 
Köttbullarna får ingen direkt stek yta men smakar väldigt bra ändå om de är rätt kryddade.
Nyttig!
Med hjälp av en kött termometer som kommer med. Placeras den i mitten av köttbiten och läses av med hjälp av en App.
Dvs rostbiff och söndagssteken sköter sig självt med hjälp av Thermomix.
 
 Så Flan behållarna placeras på toppen och ångar från värmen av Thermomix.

Man kan göra hälsosamma juicer och smoothies till bästa resultat.

Höga temperaturer

Gör rostade aromer, gyllene kött och sensationella karamellsmaker till en del av ditt kök.

Vakuum

Bli en expert att reda stuvning av kött och fisk i vakuumläget.

Jäsa

Förbered din egen probiotiska yoghurt med jäsningsläge.

Förberedelse och jäsning av bröd/bakverk

Förtvätt

Spendera mer tid på vad du gillar med "förspolning" -läget i Thermomix ®.

Behållaren kan även göras ren med hjälp av Scotch brite vid ingrodda rester

Riskokare

Få alltid en perfekt kokpunkt för ris och bulgur, i ett steg.

Tjockna

Förbered sofistikerade såser, som hollandeise sås och Béarnaise, utan komplikationer och med en garanti för framgång.

 

 
Så lunchen fixar Thelma med hjälp av min fingerfärdighet och matlagnings konst
Mr U och Mr K är alltid lika nöjda att slippa åka till ett lunchhak, 20 minuters bilfärd från arbetet var dag.
Ps. Dessa superba lunchboxar finns på Decathlon.
Jag kommer att dela med mig av endel rätter som jag tycker om.
Jag får min vardag till att gå (PW) om inte annat med hjälp av Thelma.
 
Så vad blir det till lunch imorgon ?

Kommentarer

  • Netti Starby säger:

    Men oj vilken smart grej och en sådan skulle jag vilja ha. :-D Kramis

    Svar: Ja, den har vi velat ha länge. Så det blev en försenad julkapp till oss 🤗
    Kram
    Biggeros

    2020-01-27 | 14:00:58
    Bloggadress: http://starbys.se
  • Veiken säger:

    Det verkar vara en grej som är för bra för att vara sann! Jag har aldrig hört talas om den förut! :)

    Svar: Den är bra. Jag har allt tid i världen att utforska=) Bra att kunna laga alla olika rätter. Det går tyvärr inte få en grill eller stekt yta. Det gör inget för min del=) Mycket blir ångat och kokt. Någon rätt som bör vara i ugnen är inte denna thermomix ett alternativ. Jag gillar allt och mycket och dessutom att vi kan tillaga ex. Pasta, kallops eller ärtsoppa på vårt långa hotellboende. Gå in och kika på Thermomix=)
    Biggeros

    2020-01-27 | 14:55:47
    Bloggadress: http://https://www.veiken.se/
  • Ama de casa säger:

    Min Thelma heter "Anders" ;-)

    Idag blir det nog en korvbuffé till lunch och min Thelma har semester :-D

    Svar: Haha, du har alltid humor =))Skönt att din Thelma har semester!!
    Korv är alltid gott. Idag har Thelma lagat biff stroganoff.
    Mycket gott!!
    Biggeros

    2020-01-27 | 16:07:45
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Dessa Thermomix ser jag ofta att det står recept för i tidningar och de pratar om matrobotar. Nyfiken men har inte vågat mig på den.

    Ska bli roligt att få höra vad du gillar den i längden, när nyhetens behag har lagt sig. Och vad personalen på hotellen gillar matos i rummen ... :D

    Svar: Jag kommer uppdatera mig ofta=) Det är en robot och än så länge har jag inte tröttnat=) Vi har nytta av denna på våra långresor. Så det är en ren investering när man bor i ingenstans.
    Ps.Jag öppnar fönstret på vid gavel och jag ställer Termomixen på golvet. Så allt för att undvika matos. Det hjäper faktiskt=)
    Biggeros

    2020-01-27 | 16:57:11
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com/
  • Znogge säger:

    Helt ny produkt för mig men den verkar smidig. Husse har dock en förkärlek för stekytor så kanske inget för oss.

    Kram och lycka till med kommande matprojekt!

    Svar: Datorn är smidig och lätt att hantera. Jag har nu gjort många olika rätter. Jag finner allt smakfullt såsom grytor och pasta=) Visst gillar jag med stekyta på kött men detta är en lösning när vi är på resande fot. Igår gjorde jag en biff stroganoff som blev himla god=))Jag kommer att dela med mig lite goda recept då och då <3Kram
    Biggeros

    2020-01-27 | 19:51:40
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Gerd säger:

    Smart!
    Mina döttrar har precis köpt sig var sin CrockPot Express och är supersaliga. Idén påminner nog om er Thelma.
    Jag får vara alltiallo själv och är glad över mina två lergrytor :D
    Kram!

    Svar: Jag har även en Cockpot. Den är smart just att du kan ställa in den på långkok och så är den möra grytan lagom färdig när du har kommit hem från jobb. Dessutom blir maten god och nyttig =) Lergryta går även bra om man har tid att passa köttet i ugnen. Jag har kvar min lergryta till bättre dagar =))Ha det bra och en trevlig kväll
    Kram

    Biggeros

    2020-01-28 | 13:52:15
    Bloggadress: http://gerd-geddfish.blogspot.se/
  • Marie säger:

    Häftig apparat en sådan skulle man ha det ser gott ut det du lagar och praktiskt kram Mamma ❤️

    Svar: Den är datoriserad och känner av både vätske och mått mässigt. Den är styrd med ett datorprogram och är ganska så avancerad. Ren investering för vår del och jag har ett utbud på recept. Idag blev det Ratatouille med strimlat kött=) Så nu blir det lunch imorgon igen till grabbarna Grus <3Kram
    Biggeros

    2020-01-28 | 16:43:07
  • Heléna säger:

    Det låter som en riktigt bra investering! Härligt med redskap som underlättar vardagen! Hoppas du får en fin kväll vännen! Kramar 💖

    Svar: Det har hitintills underlättat en hel del för mig=) Roligt med teknik som går framåt=)Trevlig dag vännen <3
    Kram
    Biggeros

    2020-01-28 | 20:58:36
    Bloggadress: http://lehdla.blogg.se

Kommentera inlägget här: