biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Attack of the Clones

Kategori: Spaniens Sevilla

 
Plaza España 
 
 
Nu snackar vi om färgsprakande kakel!!
 
 
Detta torg i Spanien är nog en bland de mest välbesökta sevärdheterna i Spanien.
Åtminstone i Andalusien. 
 
 
 
 
Många polispådrag inom den senaste veckorna......
 
 
Nu menar jag övningar inför kommande säsong och evenemang. 
På baksidan av den fina byggnaden ligger även försvarskansliet och armemuseum.
 
Så skulle vi hamna i krigsföring i detta nu så är vi i samlad trupp
 
 
Denna estrad som ligger parallellt med en ytterligare estrad som jag befinner mig på heter Paseo Isabel de la Catolica.
Den leder till Plaza España 
 
 
 
 
Plaza España kan man mer än att åtnjuta av sevärdheter.  Nämligen ta en liten tur på den lilla ån placerad jämte torget.
 
 
Denna dag var väl inte den bästa väderprognos dagen att fånga den absoluta bilden från linsen. Det är som det och när vädergudarna bestämmer väderutsikten så får man rätta sig därefter. 
 
 
Lite historia kunskaper
 
 

Plaza de España

 

Konstruerad/ ritad av Aníbal González.   Huvudbyggnaden byggdes vid Maria Luisa-parkens utkant för att visa upp Spaniens industri- och teknikutställningar.

González kombinerade en blandning av 1920-talets art déco och spanska renässansrevival, spanska barockrevival och Neo-Mudéjar-stilar.

Plaza de España-komplexet är en enorm halvcirkel; byggnaderna är tillgängliga via fyra broar över vallgraven, som representerar Spaniens antika kungadömen.

Centrerat är Vicente Traver-fontänen placerad.

 
 
 
 
 
Många kaklade alkover byggdes runt torget och var och en representerar en annan provins i Spanien.
 
Plazas, torgets kaklade alkover i provinserna är ofta bakgrund för besökarnas porträttfotografier, tagna i deras egen hemprovins.  Jag har även förevigat min hemprovins Cadiz.
 
Varje alkov flankeras av ett par täckta hyllor, som nu används av besökare på samma sätt som ett "Little Free Library".
Varje hylla innehåller ofta verk med information om deras provins. Besökare har också skänkt favoritromaner och andra böcker som andra kan läsa.
Vilken bok tycker ni att jag ska skänka?
 
 
 
 
 
Idag har byggnaderna på Plaza de España renoverats och anpassats för att användas som kontor för statliga myndigheter.
 
De centrala myndighetsdepartementen, med känslig adaptiv redesign, finns placerad i byggnaden.
 
Mot slutet av parken har de största herrgårdarna från mässan anpassats till museer.
Därav ett konst och dräkt Museum.
Där passerar jag förbi många gånger men ska ta mig in i byggnaden en dag.
 
Det mest avlägsna museet innehåller stadens arkeologiska samlingar.
 
De viktigaste utställningarna är romerska mosaiker och artefakter från närliggande Italica. 
 
 
Vilka filmer tror ni har spelats in på
 
Plaza España? 
 
 
Plaza de España har använts som inspelningsplats, inklusive scener för Lawrence of Arabia (1962).
 
Byggnaden användes som en plats i Star Wars-filmserien Star Wars: Episod II – Attack of the Clones (2002) – där den förekom i exteriörbilder av Theeds stad på planeten Naboo.
 
Den fanns också med i filmen The Dictator från 2012.
 
 Plaza användes som uppsättning för videon till Simply Reds låt "Something Got Me Started". 

Kommentarer

  • znogge säger:

    Så vackra byggnader och så mycket fint att se!

    Kram

    Svar: Jag visst är det en idyll och det kommer man inte ifrån. Dessa ljuvliga detaljer!!Kram
    Biggeros

    2022-01-27 | 14:17:37
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • ullie säger:

    men wow vilka byggnader så vackra detaljer allt kram kram vännen

    Svar: Älskar dessa detaljer!!! Även byggnationer =)God natt vännen!!!
    Kram
    Biggeros

    2022-01-27 | 22:13:48
    Bloggadress: http://weberskold.se
  • Jossus Travelpics säger:

    Så fina byggnader och kakel. Hade nog knappt kunnat sluta fotografera om jag fick uppleva den platsen.

    Svar: Det är så jag känner. Jag är så rädd att missa något 😀😀😀Trevlig fredag!!
    Biggeros

    2022-01-28 | 12:56:48
    Bloggadress: http://www.nouw.com/jossustravelpics
  • Lena i Wales och Spanien säger:

    Wow, mitt favoritställe på jorden!
    Så vackert.
    Ger mig minnen av alla de gånger jag vandrat runt där och suttit på trappan och beskådat härligheten. En varm känsla.
    Tack för att du ger mig detta och kramar!

    Svar: Så lite så!! Så härligt att du får nostalgi vibbar. Denna plats är nog bland det finaste torget i Spanien 🤗Visst är det en mysig plats med fina detaljer. Trevlig lördag!
    Kram
    Biggeros

    2022-01-29 | 09:36:33
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com
  • Marie säger:

    Så fin information och fina bilder och fint kakel tack för fina bilder puss och kram Mamma

    Svar: Detaljerna på Plaza Españas omgivning är helt fantastisk 🤗Trevlig kväll!
    Kram
    Biggeros

    2022-01-31 | 12:03:41

Kommentera inlägget här: