biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Se upp för dårarna!! dårarna stängs.

Kategori: Min Blogg

 
Den fina rondellen heter Mas y Prat
 
 
Denna sektion sträcker sig även långt ner till dammen med dess statyer och labyrintformade häckar.
 
  

Vid ett förtjusande hörn av María Luisa-parken i Sevilla hedrade hidalgastaden Guadalquivir Benito Más y Prat. Den sevillianska poeten som visade landet sina skönheter med en sådan färgrikedom att han inte satte en annan ton, inte en ton. mindre än hur många som utgjorde det alltid  då i arabiska kungariket Andalusien.


Så fint det verkar vara att pryda trädgårdarna med minnet av dem som var trädgårdsmästare, såsom poeter och konstnärer, och med uppfinningsrikedomens och inspirationens blommor lyckades de glädja folket i Sevilla!...


Vilken bättre fristad för en hednisk andakt än det avskilda hörnet av en trädgård, där blommor och fåglar ihärdigt vistas, och som breviarier komponerades böckerna av poeten vars bild står kvar på den platsen.

 
 
 
Dammen är centrerad men är avstängd i detta nu.
Jag har även sett vattnet porla häftigt mot dammens mönstriga yta.
 
 
 På sidorna står 4 statyer och fångar blickpunkten.
Häcken är klippt labyrint formad och blå/ vita  bänkar tar över synfältet.
Inte minst avskiljer de med samma mönstrade kakelmurar.
 
 
 
 
 
Solen gassar alltid i Sevilla. 
 
 
Dessa urnor tycks inspirera i Maria Luisa parque.
Även kakel och klinkers symbolisera Sevillas byggnader och interiör. 
 
 
På andra sidan satt en gentleman och vilade benen.
Jag lyckades att fånga detta motiv utan hinder.
 
 
Renfe?
Nej, ett stillastående tåg i väntans tider..........
- Se upp för dårarna! dårarna stängs!!!
Har ni sett den filmen?
Den är i mitt tycke!!

Kommentarer

  • Anonym säger:

    Jadå. Den har jag sett och skrattat åt.
    Ha en fin måndag! E-L

    Svar: Jag har nog sett filmen minst 2 gånger=)Ha en bra måndag ♡
    Kram
    Biggeros

    2022-01-24 | 12:26:18
  • znogge säger:

    Så vackert där är!

    Kram

    Svar: Vilken fin park!! Den har jag som närmaste granne=) Trevlig kväll!Kram
    Biggeros

    2022-01-24 | 18:00:07
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Marie säger:

    Fina bilder och trevlig information fint att parken till granne puss och kram Mamma

    Svar: Nära och bra till den fina parken=)Den är stor och det finns mycket njutbart för alla ♥️
    Trevlig kväll!
    Kram
    Biggeros

    2022-01-24 | 18:55:07
  • Netti Starby säger:

    Vilken härlig park ni har besökt. Kramis <3

    Svar: Parken ligger nästan vägg i vägg till hotellet. Så det blir några rundor dit.Kram
    Biggeros

    2022-01-25 | 12:38:27
    Bloggadress: http://starbys.se
  • Veiken säger:

    Så härligt att ha dessa vackra oaser nära.
    Jag gillar Dårarna - vill gärna se den filmen ingen!
    Kramar

    Svar: Filmen är jätte rolig och bra=)Inte alls dumt att ha Maria Luisa till närmaste granne.
    Ha en bra dag!
    Kram
    Biggeros

    2022-01-26 | 03:26:59
    Bloggadress: http://www.veiken.se
  • Ama de casa säger:

    Det är så vackert där i rondellparken :-)
    Jodå, den filmen har jag sett. Anders har dessutom åkt med det där tåget på din bild :-D

    Svar: Jag hittar hela tiden något nytt i parken =) Jag var väldigt nära att hoppa på tåget men missade precis...Filmen är jätte bra!
    Ha det gott!!
    Biggeros

    2022-01-26 | 09:53:27
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Ditte säger:

    Sevilla är ju en så vacker stad och i den här parken har jag varit. Men jättelänge sen. Väldigt roligt att nu följa med dig runt här och stanna upp lite här och var.
    Kram!

    Svar: Så kul att du vill hänga på och njuta av Sevilla och dess sevärdheter 🙏Ha det gott!
    Kram
    Biggeros

    2022-01-26 | 16:33:14
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • Lena i Wales och Spanien säger:

    Denna film har jag missat, samt många andra.
    María Luisa har jag besökt mycket , men fortfarande inte sett allt. Vissa delar känner jag igen här.
    Älskar denna park! Tack för bilderna!
    Kramar

    Svar: Nej, parken levererar och med något nytt nästan varje dag jag gör min runda. Älskar Sevilla i stort sätt!Ha det gott!
    Kram
    Biggeros

    2022-01-26 | 17:37:40
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com
  • petra säger:

    Så fina bilder,haha ja den filmen har man sett några gånger så bra,kram

    Svar: Filmen är mycket bra och kan ses många gånger!!Kram
    Biggeros

    2022-01-26 | 19:41:00
    Bloggadress: http://mammansprinsessor.blogg.se

Kommentera inlägget här: