biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Blått/ flott & terracotta

Kategori: Spaniens Cordoba

 
 
Ser ni skillnaden?
Första turen igenom los Jardines gatorna så var krukorna tomma
 
 
Bilden nedanför glipar krukorna tomma utan grönska.
Däremot är krukorna färgranna.
 
 
Jag rekommenderade för rutten
 
 
Färgranna skyltar som rekommenderar pensionatet för rutten med ryggsäck.
 
 
Väggen  med färgranna skyltar får en till att kasta en extra blick på fasaden i den smala gränden.
 
 
Mittemot hänger terrakotta krukor på rad och saknar blomplanter.
Jag gillar terrakotta i sig själv som både är billiga och tåliga.
Här finns mycket terracotta lera att bryta från bergen i Sierra Nevada. 
 
 
Fasaden på Katedralen Mezquita passerar vi en lördag på en kvällspromenad.
Allt lyser upp I Cordoba.
Det ser man ju inte under dagsljus.
 
 
Den romerska porten intill den historiska bron har även spotlights. Det rör sig mycket människor dag såsom kväll i Cordoba.
 
Appråpå det så har alla provinser i Andalusien förutom Cordoba gått tillbaka till beredskapsnivå 0  (dvs förutom att bära mask inomhus och vid stora evenemang där man inte kan hålla distans).
Så typiskt att jag befinner mig nu i Cordoba.
Hursomhelst handlar jag fortfarande under sunt förnuft och logik.
 
 
 
Mitt i smeten av de smala gränderna ligger en liten kyrka.
Vi hade fullt upp med att trycka oss emellan de uppklädda bröllopsgästerna.
 
 
 
 
 
La mapa - karta över Spanien/ Balearerna/ Kanarieöarna.
Kartan var detaljerad och prydde en mysig restaurang fasad.
Jag lägger alltid märke till detaljer.
Där har jag även provat deras Salmorejo. 
 
 
Restaurangen hade inte hunnit att öppna men brödbudet var vaken och hade redan hängt nybakat på dörrhandtaget.
 
Visst ser Restaurangen inbjudande ut?
 
 
Bara den stängda grinddörren kunde stoppa mig från att gå in och njuta av trädgården.
Den såg väldigt ombonad ut.
 
 
Blått verkar vara populärt att måla runt sina dörrar och fönster......
 
 
Idag skiner solen igen och värmen är på ingång  efter en veckas regn och sandstorm.
Idag har vi haft sightseeing lite utanför Cordoba  city. 
 
Jag bjuder på ett litet smakprov från utflykten "Medina Alcazar". 
Det kommer mer i ett annat inlägg.
 
Trevlig lördag!!

Kommentarer

  • znogge säger:

    Så fint med krukorna och så vackert när det kom växter i!

    Önskar en fin lördagkväll!

    Kram

    Svar: Visst gjorde skillnad med grönt i krukorna =)Jag önskar dig detsamma en trevlig lördag ♡
    Kram
    Biggeros

    2022-03-19 | 16:56:50
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Lena i Wales och Spanien säger:

    Fin Cordobabilder.
    Gillar dessa krukor bakom galler, helst med växter i förstås.
    Skön söndag!

    Svar: Ja jag kan inte få nog av intryck!!Cordoba erbjuder mycket sevärt=)
    Ha en bra dag!!
    Kram
    Biggeros

    2022-03-20 | 09:07:58
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com
  • eval8 säger:

    Det är riktigt fint. Grinden gillar jag också.

    Svar: Ja tänk vilken detaljerad grind bara det vill man se mer=)Ha en bra söndag ♡
    Biggeros

    2022-03-20 | 09:46:40
  • Eva`s blogg säger:

    Härligt o så roligt att få se allt fint du bjuder på :) hoppas du har det bra o värmen är på plats kram

    Svar: Tack det värmer. Här är fuktigt ich varmt och det ska regna snart. Hela maj ska bjuda på regn mer eller mindre.Ha det gott!
    Kram
    Biggeros

    2022-03-22 | 09:32:19
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/
  • Netti Starby säger:

    Vad många fina detaljer du lägger märke till och det är så fint med terrakotta och blått. Kramis <3

    Svar: Ja det är detaljerna som gör det!Om man bara är observant som vi bloggare är med kameran så finner man mycket =)
    Kram
    Biggeros

    2022-03-22 | 14:19:22
    Bloggadress: http://starbys.se
  • Ulrika Webersköld säger:

    Men gud va mysigt . Har gillat blått mycket innan o i Grekland liksom hus o deras dörrar o fönster o alla dessa rosa blommor

    Svar: Ja tänk vad blått/ vitt gör mycket=)Visst tänker man på Grekland=)
    Ha det gott!
    Kramis
    Biggeros

    2022-03-22 | 15:46:24
    Bloggadress: http://weberskold.se/
  • Marie säger:

    Fina bilder och vackert med det blå och fint med krukorna skönt att solen har kommit tillbaks puss och kram Mamma

    Svar: Solen kommer i omgångar=)Visst är det fint med blåa detaljer!!
    Ha det gott!
    Kram
    Biggeros

    2022-03-23 | 16:30:54
  • Ama de casa säger:

    Härliga bilder!

    (Jag får skynda mig att kommentera för blogg.se jäklas med mig och vill inte sätta den gröna bocken för att kunna kommentera...)

    Svar: Ja, du lyckades att skicka ditt meddelande. Är Blogg.se på det humöret idag. Det gäller att vara kvick på handen=)Ha det gott!!
    Biggeros

    2022-03-24 | 10:16:47
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Ama de casa säger:

    Superfina bilder från en fin stad! Fast jag hinner inte kommentera mer just nu, blogg-se har nåt emot mig...

    Ha det gott!

    Svar: Jag har fått ett meddelande från dig innan så jag har kunnat kommentera. Det är tyvärr inte första gången det är problem. Jag tror bara att det är ett tag sedan. Tack för att du bryr dig Ama de Casa 🙏
    Biggeros

    2022-03-24 | 17:15:27
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com

Kommentera inlägget här: