biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Omgivna av parkfåglar

Kategori: Spaniens Sevilla

 
En av Real Alcazar trädgårdar finns en uteservering som är omgiven av en natur som heter duga.
 
 
För att kunna sitta utomhus måste man gå in för beställning.
Framför disken innan beställning måste man visa "certificado de covid pasaporte"
Jag beställde givetvis en Corona under coronatider
 
 
Vid borden fick vi besök av tama påfåglar 
 
 
De var så tama att de åt direkt ur handen.
De bet mig inte alls i fingrarna till skillnad från den stora svanen Blanca i Maria Luisa parque
 
 
Visst är de granna dessa färggranna unga påfåglarna!!
 
 
 Påfågel är en fågel i familjen fasanfåglar.
Det är den mest spridda av de två arterna inom släktet påfåglar och den är en populär parkfågel runt om i världen då den utmärker sig genom sina vackra färger och spektakulära förlängda stjärttäckare. 
 
Vetenskapligt namn: Pavo cristatus
 
Livslängd: 10 – 25 år (I vilt tillstånd)
 
 
 
Här kommer mamman (vad jag förstår) för att hålla koll på sina hungriga barn.
 
 
 
Jag blev även välkomnad innerligt av modern som satt uppe på en bräda och poserade med sina färggranna fjädrar.
 
Igår och idag har jag tvättat och packat om väskorna för nästa tripp och långboende på hotell.
Min man fick ta PCR test och negativ som vanlig ordning. 
 
Min man yttrade sig innan provtagning:
- Hade jag varit positiv och inte visat några symtomer hade jag fått stanna hemma i karantän i minst i en vecka. Det hade varit som semester från jobbet med betalning. Det hade inte varit fy skam.
 
Endel visar inga som helst symtom tills de tar PCR test och får reda på att man är positiv.
Efter tredje dosen känns det lite mer tryggare om man skulle bli smittad.
 
Imorgon bär vi av igen ut på vägarna men inte så farligt långt hemifrån. 
Vi ses!!

Kommentarer

  • Znogge säger:

    Då önskar jag er en god resa. Vilka vackra och pampiga fåglar!

    Kram och god lördag!

    Svar: De är både vackra och modiga att närma sig så nära folket.Trevlig lördag ♡
    Kram
    Biggeros

    2022-02-05 | 15:44:56
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Anette säger:

    Jag skulle nog varit lite rädd när fåglarna springer runt borden. Vackra, absolut men på avstånd.
    Trevligt med en liten resa igen. Ha det gott

    Svar: Jag är inte rädd men häromdagen när jag matade en stor svan så ville den ha hela handen =/ De har lite större och hårdare näbbar. Det var jätte mysig omgivning.Trevlig lördag ♡
    Biggeros

    2022-02-05 | 16:51:38
    Bloggadress: http://vidarevyer.blogg.se
  • petra säger:

    Låter skönt med en liten resa, Fina fåglar men lite läskiga när de kommer för nära haha, kram

    Svar: Ja vi är hela tiden ute på vift. För mig är det ingen fara men min man blir det intensivt. Jag stöttar och ser till att min man mår/ har det bra. Dessa påfåglar var väldigt tama och var vana med människor. Ha det gott!Kram
    Biggeros

    2022-02-05 | 17:44:14
    Bloggadress: http://mammansprinsessor.blogg.se
  • Netti Starby säger:

    Vilka fina fåglar ni fick besök av. Kramis <3

    Svar: Ett helt gäng finisar =)=)Kram
    Biggeros

    2022-02-05 | 18:24:56
    Bloggadress: http://starbys.se
  • ullie säger:

    skulle ta min tredje på torsd på onsd blev jag sjuk så hann inte. maken som tagit tre va ju knappt sjuk alls kände lite huvudvärk o trött i två dag inget mera

    skönt han är pigg ändå
    ha en fin söndag

    Svar: Visst har tredje dosen en betydande anledning att man blir mindre sjuk. Om jag får covid nu så är jag inte lika orolig som innan. Du har ju bevis på att din man hade lindriga symtomer. Krya på dig vännen!Kram
    Biggeros

    2022-02-05 | 23:04:45
    Bloggadress: http://weberskold.se
  • Ama de casa säger:

    Påfåglar är jättefina! Fast en gång blev jag sparkad i huvudet av en så att blodvite uppstod (vaddå, då? jag skulle ju bara fånga in den... ;-) ).
    Ha en fin ny tripp!
    PS: "Mamma" påfågel som du fångade på bild är nog snarare pappa påfågel. Honorna är mycket mer diskreta i sin fjäderskrud...

    Svar: Åh, modiga du!! Jag fick så jag teg när jag matade den stora svanen för att få en bra bild. Du milde vilken hård näbb =0 %#@(Okej då.....varför får alltid hanarna i djurvärlden alltid tilldelade färggranna färger.....fuskigt!!
    Vi är framme på slutdestination ♡
    Biggeros

    2022-02-06 | 11:22:43
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • marie säger:

    Vilka fina påfåglar så tama. Vad fin du är på bilderna. Ha det bra så hörs vi när Ni är i Cordoba. puss o kram Mamma.

    Svar: Påfåglarna var väldigt tama fast de ser inte så snälla ut =0Tack för din omtanke!
    Godkväll!
    Kram ♡
    Biggeros

    2022-02-07 | 12:24:54
  • Sussi säger:

    Det var lite skillnad mot dom kråkor som brukar tigga vid uteserveringarna här hemma haha
    Häftigt med så stora fåglar..
    Kram

    Svar: Ja de tycktes trivas vid folkmängden. Tjusiga i fjädrarna men glupska=)De är lite större än kråkor =D
    Trevlig kväll!
    Kram
    Biggeros

    2022-02-07 | 13:16:15
    Bloggadress: http://cozybyme.blogg.se

Kommentera inlägget här: