biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

A taste of royal horses

Kategori: Spaniens Cordoba

 
Precis utanför Alcazar Cordoba stod den här
"kungliga hingsten" och poserade.
Otroligt välskött och vädresserad.
Många tog kort och andra ville bara stanna till och klappa den "eleganta" hästen och bara stå nära för en stund.
Liksom jag.
Väldigt stimulerande stund.
Hästen ville gärna vara med i samtalet.
 
 
Om hästskötaren/ ryttaren bara ville göra reklam förtäljer inte historien men visst lyckades hon på ett eller annat vis.
 
 
 
Hästens stall är nog beläget här ska du se.
"The royal stables".
 
 
Man gör även reklam för de kommande
"hästshowerna".
 
Jag tordes inte gå in utan att betala så jag zoomade in från avstånd och såg en glimt av stallen.
 
 
 
bakgrunden ser ni den välbevarade Alcazar byggnaden.
Jag har varit där och strosat omkring för ett antal år sedan och jag kan verkligen rekommendera platsen som en toppklass sevärdhet. 
 
 
Alcázar de los Reyes Cristianos
 
 
fästning och palats med solida murar som omsluter i sitt inre en stor del av Córdobas arkitektoniska utveckling.
Romerska och västgotiska lämningar samexisterar med de av arabiskt ursprung på denna majestätiska plats, eftersom det var favoritplatsen för de olika härskarna i staden.
 
När Córdoba år 1236 erövrades av den helige Fernando III var byggnaden, som var en del av det gamla kalifatpalatset helt förstörd. Alfonso X el Sabio påbörjar sin restaurering, slutförd under Alfonso XI:s regeringstid.
 
Genom historien har det fått flera användningsområden, såsom högkvarteret för det heliga kontoret (inkvisitionen) eller fängelse.
 
 
 
Naturen runtomkring är fantastisk.
Jag rör mig sakteliga framåt och får ögonen på ett monument.
 
 
Två händer som förenar sig
 
 
 
 Monument till de älskande
 
är ett monument beläget i Córdoba (Spanien), invigt 1971 till minne av kärleken mellan poeten Ibn Zaydun och poetinnan och prinsessan Wallada.
 
De bodde ungefär under samma tid som Infantes de Lara, men de är främst kända för sin kärlekspoesi.
 
Monumentet är ett tempel bildat av fyra pelare utan bas, tak och en piedestal med två händer.
Väldigt tjusig skådeplats.
 
Många sitter och äter sin lunch på bänkarna intill.
Par kommer hand i hand och vill utläsa den ingjutna skriften på templet.
Intill står häst/ vagn droskerna på rad i väntan.
 
 
 
 
Restaurangen Almudaina ligger intill och serverar god tapas och vin.
Ganska så dyrt ( turistpriser) men väldigt mysigt ställe.
Den är placerad utanför de romerska murarna.
Den smala och kullerstensgatan leder även till vårt hotell NH Amistad.
 
 
 
Denna gamla " La casa" byggnaden ligger jämte restaurangen Almudaina och jämte
"los banos"
Jag gillar verkligen röda inramade
balkongdörrar/ fönster.

Kommentarer

  • Anonym säger:

    Så fin häst och så många fina byggnader! E-L

    Svar: Alltså denna häst var så elegant och orädd.Gamla byggnader finns det gott om=)
    Ha en bra dag
    Kram
    Biggeros

    2022-03-01 | 09:11:36
  • Ama de casa säger:

    Dom andalusiska hästarna är verkligen ståtliga och vackra! Dom brukar paradera här i stan också, bland annat på feria de Mayo :-)

    Ha en fin start på mars!

    Svar: De är ju kända för att vara de ståtligaste hästarna i världen. Jag kan bara instämma de jag har sett från Sevilla, Jerez och Cordoba.Trevlig 1 mars vännen ♡
    Biggeros

    2022-03-01 | 10:23:19
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • petra säger:

    Så fina bilder och jag fastnade lite för statyn med händerna, kram

    Svar: Monumentet med händerna är ett bra val. Det finns mycket att vila ögonen på 🤗God kväll
    Kram
    Biggeros

    2022-03-01 | 19:45:53
    Bloggadress: http://mammansprinsessor.blogg.se
  • Znogge säger:

    Så mycket fint det finns att se, allt från hästar till vackra byggnader och monument.

    Kram

    Svar: Det är precis så jag vill ha det. Att få kunna njuta av omgivningen 🥰Kram
    Biggeros

    2022-03-02 | 16:00:33
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Celine säger:

    Så otroligt vackra och fina byggnader!

    Svar: Här i Cordoba finns mycket fint att utforska. Jag har all tid i världen att dela med mig av dem ♡
    Biggeros

    2022-03-02 | 19:40:48
    Bloggadress: http://nouw.com/celinelundqvists
  • Ditte säger:

    Vad roligt med en häst på besök utanför hotellet. Och perfekt att ha nära till det mesta så att det inte blir en utflykt varje gång man ska iväg.
    Väldigt roligt att nu via dig få se mer av Cordoba och veta mer.
    Kram!

    Svar: Förvisso stod inte hästen utanför hotellet utan vid Real Alcazar Cordoba. Fördelen är att bo mitt i smeten att man har nära till de flesta sevärdheter. Kul att du hänger på Ditte ♡Kram
    Biggeros

    2022-03-03 | 19:54:08
  • Marie säger:

    Fint med händerna på stenen, vackra bilder som vanligt. Samt fin bild på den vita hästen. puss och kram Mamma

    Svar: Hand monumentet säger en hel del och är väldigt tjusigt på plats. Jag kunde inte slita mig från den ståtliga hästen. Jätte fin=)Trevlig fredag!!
    Kram
    Biggeros

    2022-03-04 | 12:40:16
  • Jossus Travelpics säger:

    Andalusiska hästar är så fina. Lite avundsjuk att du fått se en sådan i verkliga livet. Jag har inte haft den turen tyvärr.

    Svar: Jag har sett de Andalusiska hästshowerna i Jerez och Feria de Caballo, Feria Abril i Sevilla, hästauktioner i Sevilla, vilda hästar på vildmark på naturreservat utanför Matalacanas och mycket, mycket annat. Dessa hästar är helt fantastiskt dresserade. Jag är så tacksam att få erfara detta. Jag delar gärna med mig av mina erfarenheter. Ha en bra dag!
    Kram
    Biggeros

    2022-03-05 | 10:18:47
    Bloggadress: http://www.nouw.com/jossustravelpics

Kommentera inlägget här: