biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Skatterna är förevigade

Kategori: Spaniens Sevilla

 
Real Alcazar
 
 
Efter 13 euro entré biljett så möts jag av detta till en början
 
 
Mer av sevärdheter kommer jag få uppleva inom kort.
13 euro är värt mer än väl.
 
 
Tänk vad fasaden kan dölja mycket av sevärdheter 
 
 
Min man sade: - jag hoppas att det är mer att se än detta
 
Lugn, detta är bara en början av det vackra som kommer framöver.
 
 
 
 
Lagom med turister I dessa tider men ändå tillräckligt 
 
 
Spanska solvippor/ solfjäder från 1400- talet 
 
 
Influence från Spanien 
 
 
Orientala solvippor med strutsfjädrar 
 
 
 
Influence från Tyskland de två som visas högst upp på hyllan och  Italiensk solfjäder på hyllplanen längst ner
 
Vilken inspiration att få se olika typer av solfjädrar som används fortfarande flitigt.
Jag har ett par stycken som pryder min ena hylla i garderoben 
 
Efter fjädrar och plum kom vi till en adlig sal med guld och pråm.
Taket var sagolikt!
 
 
 
 
 
Uppför den läckra blåa trappan kom vi upp till ett rum fyllt av gamla spanska kakel, skålar och tallrikar.
 
 
Denna givmilda man har haft en samling och skänk bort sitt sortiment till museumet.
 
 
Mer därtill
 
 
 
 
 
 
Jag stöttade pelarna för eventuella fall.
 
Fall har det varit både på börsen och inom samtliga myndigheter/ sjukvård som har fått kämpat hutlöst under pandemin
Tänk om det vore så enkelt att stötta med en enda hand.
Flera händer "stötta" borde göra susen.
 
 
 
 
Vi njöt av omgivningen och lugn detta är bara en del av skönheten som kommer att visas och mer kommer framöver
 
 
 
 
Jag ser en viss likhet från Alhambra, en mix av arabisk stil och mudèjar stil tycks gå hem under denna period
 
 
 
 
 
 
Denna byggnad som visades i början gick vi in i och kikade på alla interiörer inne/ som utomhus
 
 
 
 
 
 
 
 
Från alla vinklar och håll blir jag förevigad med munskydd.
Ett minne blott snart förhoppningsvis " ojala "
 
 
 
Patio de las Doncellas
är ett utmärkt exempel på en islamisk innergård centrerad med en reflektionspool och fontän plus omgiven av arkader som kallas en peristyle.
Den utsökta första våningen byggdes på 1300-talet. De flesta antar att muslimerna har sitt ursprung i denna typ av multifoil, hästskobåge. Egentligen var syrierna de första som använde det följt av västgoterna.
 
 
Konceptet anpassades av morerna (711 – 1248) och utvidgades sedan av de kristna under 1100- till 1600-talen i Mudéjar-stil.
 
 
Den övre våningen – skapad med en italiensk renässansdesign – tillkom under första hälften av 1500-talet av Karl V, den helige romerske kejsaren och kungen av Spanien.
 
The Courtyard of the Maidens är uppkallad efter de muslimska ledarnas krav på att bli begåvade 100 jungfrur årligen.
 
 
 
 
 
 
 Maidens courtyard
 
 
 
 Vilken trädgård!!
 
 
 
 
Vilka detaljer!!
 
 
Vilket kakel!! 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Då går vi in och kikar från golv till tak
 
 
Guldtak hör inte till vardagen
 
 
Vilka rikedomar som sitter i väggar och tak.
Då menar jag långa arbetstimmar.
Blod, svett och tårar.
 
 
Jag går från rum till rum och blir djupt imponerad av konstverken
 
 
 
 
 
 
 
 
Ja, detta är taket till en början av nackspärr
Jag sträckte min nacke upp i det " blå" dock detaljrika taket
 
 
 
 
 
 
Som ni ser är någon imponerad av arbetet
 
 
 
Valv samt pelare hörde väl till vanligheten som var populärt under denna tid och romartiden
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Jag tror inte att jag missade något.
Nu är skatterna förevigade i både mitt arkiv och inlägg
 
 
En av dörrarna leder ut till de fantastiska trädgårdarna
 
 
 
Mer kommer i ett annat inlägg
Jag behövde att bildbomba mitt inlägg med lite bilder från Real Alcazar så jag får plats med mer sevärdheter.
 
Tiden går fort när det är som roligast.
Troligtvis blir det hemgång i morgon eller på torsdag......
 
 

Kommentarer

  • ★Orsakullan som blev mamma vid 20 – Dalaliv, finporslin & pudelliv! ★ säger:

    Så vackert, kan inte låta bli att bli fascinerad varje gång jag läser din blogg. Vilket liv du lever. Jag får be om ursäkt att jag varit så dålig på att kommentera men är mycket i livet just nu <3.

    Svar: Sevilla är en favorit och jag kan medge att det finns mycket fint att dela ❤Härligt när du kommenterar och ibland har man andra prioriteringar i livet.
    Kram
    Biggeros

    2022-02-01 | 20:46:37
    Bloggadress: http://www.saramadeleine.se
  • znogge säger:

    Så vackert och så mycket att se. Väl värt entréavgiften får man väl säga!

    Kram

    Svar: Man ångrar inte visiten på Real Alcazar. Dessutom finns det parker att strosa i.Det är värt ett besök!
    Kram
    Biggeros

    2022-02-01 | 20:50:24
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Marie säger:

    Så jättefina bilder och även på dig tack för fin information lilla gumman kram och puss Mamma

    Svar: Real Alcazar är ett värdigt besök och man blir inte besviken ♡Kram
    Biggeros

    2022-02-01 | 21:55:09
  • petra säger:

    Men så mkt vackert och alltid fina bilder , kram

    Svar: Mycket bilder denna gång=/Det blir så när man behöver mer plats på telefonen =)
    Kram
    Biggeros

    2022-02-02 | 09:59:51
    Bloggadress: http://mammansprinsessor.blogg.se
  • Netti Starby säger:

    Oj vilka härliga ställen du har besökt och så intressant information. Kramis <3

    Svar: Real Alcazar i Sevilla rekommenderas 🤗Du kommer inte ångra besöket =)
    Kram
    Biggeros

    2022-02-02 | 12:32:15
    Bloggadress: http://starbys.se
  • Eva`s blogg säger:

    Ja extremt vackert, solfjädrar älskade jag som barn o har nog 2 kvar :) att få uppleva det är alltid roligare än på bild! :) ha en fin dag kram

    Svar: Jag har verkligen nytta av mina solfjädrar under hettan och det fungerar verkligen =)Kram
    Biggeros

    2022-02-02 | 12:39:39
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/
  • Lena i Wales och Spanien säger:

    Jag har varit där två gånger
    Första gången var jag inte alls imponerad, troligen för att jag inte fick se så mycket, utan en av mina passagerare trillade efter 100 m och där satt jag bredvid henne i skuggan större delen av tiden.
    Andra gången hann jag se mig runt mer, tills en dam ringde mig och sa att hon kräktes.
    Det får nog bli ett till besök, privat, utan passagerare.
    För visst är det vackert.
    Ha det bra!

    Svar: Du måste åka till Real Alcazar själv utan ett stort sällskap. Helst ska du spendera flera timmar utan någon drar i dig. Det finns så mycket att se. Dessutom alla fina trädgårdar=)Jag är så tacksam jag har besökt denna fina sevärdhet. Otroligt vackert!
    Ha en bra kväll!
    Kram
    Biggeros

    2022-02-02 | 13:07:40
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com

Kommentera inlägget här: