biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

BB för två i ruinerna

Kategori: Spaniens Cordoba

 
Öppna din dörr
 
 
Innan jag bestämde mig för att gå in och dyrka en av de fina trädgårdarna som tävlar årligen om vilken som är finast i Cordoba...
Så möttes jag av både en grann blå dörr till vänster om entrén och en blå/ vit detaljerad restaurang på andra sidan av gatan.
 
 
Taket var detaljerat och mönstrat i träet. 
 
 
Nedanför fångade min blick på tavlans kvinnopoträtt.
På bänken nedanför var två citroner plockade från trädet.
 
Marmor pelare med krukväxter som upphöjde intryckets stund.
 
 
Här var det mycket på gång.
Blicken höjdes med väggens slut och krukorna var fixerade lodrätt med fasaden. Valvet hjälpte till att bära gamla lämningar för poängtera dess historiska värde.
- Hur i hela friden kommer man till att vattna, var min stora fråga
 
 
 
Ni ser att det är inte det lättaste att vattna blommorna var dag.
Värdinnan visade sin hemgjorda aluminium kanna som hon har fäst ett långt träspö.
Alla sätt är bra utom de dåliga.
 
 
Glasfönstret i valvet är väl täckt med klätterväxter och annan grönska. Emellertid kan man urskilja piedestaler från krukor.
 
 
Det första jag lägger märke till är det höga citronträdet. Trädet är fullt av mogna frukter. Det pryder som en gul/ grön tapet på fasadens övervåning.
 
 
Här staplas piedestaler på rad. Den ena är högre en den andra och de förgyller med mest blommiga blomarrengemang.
Samtidigt pryds väggen med en Bougaivilleas med sina cerisa blommor.
 
Inträdet var fritt men man hade möjlighet att bidra med en frivillig slant.
 
Fortsättningen följer från Medina Azahara 
 
■■■■■■■■■■■■■■
 
 
 
Här ser ni lämningar av en Mosque. Man kan urskilja både från skylten och vyn.
 
 
 
Ta för er och ta en sipp vatten från fontänen!!!
 
 
På håll ser man viadukten som ser ut att vara i bra förvar.
 
 
 
 
Lämningar från stallet 
Först trodde jag att det var ett badkar. Lite ovanligt smalt för ett badkar. Om jag en gång hade satt mig där hade jag inte kommit upp igen
 
 
 
 
 
 
Som sagt denna rundvandring gjorde vi på en dryg a 50 minuter.
Det var värt det!
 
 
 
 
 
 
På de gröna skyltarna varnades turisterna för att sätta sig.
 
 
Däremot blev man erbjuden BB, en natt, tvåmanstält mitt ibland den historiska Medina Azahara ........
Jag tackade bestämt nej.
 
 
Arabisk toalett
 
 
 
 
 
 
Jag undrar om det var höger eller vänster jag skulle gå.....
 
 
 
 
 
 
Där Herrgården skymtades inledde vandringen med hjälp av historisk information 
 
 
Idag förväntade jag mig regn och även igår. Det har varit bättre väder än förväntan. Solen har skinit med jämna mellanrum och inget regn i siktet.
Idag åt jag lunch på en restaurang som jag har varit lite nyfiken på.
Bilder kommer sedan i ett annat inlägg
Gissa vad jag åt till lunch?
Salmorejo 
 
 

Kommentarer

  • znogge säger:

    Så vacker blomsterprakt det var men jag funderade också hur man löser bevattningen men nu fik vi svaret. Det gäller att tänka till och bara fantasin begränsar oss!

    Kram och god torsdagskväll!

    Svar: Ja, värdinnan var mer än stolt att visa upp hennes bevattning lösning.God kväll!
    Kram
    Biggeros

    2022-03-31 | 18:19:18
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Ditte säger:

    Vilken fantastisk trädgård! Så roligt att få sen dem. Och vilken fiffig lösning med vattenkannan. Antar att trädgården ger en hel del gratismotion. Jättefina bilder.
    Roligt att följa med till medinan här och få göra en rundvandring. Har sett liknande utanför Cartagena men i mindre skala-
    Önskar dig fina dagar och en trevlig tur hem till Jerez
    Kram

    Svar: Ja jag kan tro att dessa ägare till dessa ombonade trädgårdar är så stolta att visa upp deras verk=) Ja äntligen så fick jag besöka Medina Azahara! Värt att se på att- besöka- listan. Vi måste checka upp om huset står kvar för vi har varit borta länge. Visst blir det bara för en dag=/Trevlig helg och ha en fin semester!
    Kram
    Biggeros

    2022-04-01 | 09:30:09
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • Petra Olsson säger:

    Nu snackar vi gröna fingrar 🌱🌱🌱🌱enorma växter så otroligt fina. älskar den blå dörren på första bilderna kram o nu verkar bloggarna fungera igen

    Svar: Ja och många fina trädgårdar där man kan besöka som tävlar i Cordobas finaste trädgård. Kul att det finns sådana här evenemang ÷)Ja så skönt att bloggarna fungerar som de ska. Jag vill inte ens tänka tanken om det blivit annorlunda.
    Ha det gott finis och trevlig helg 🥰
    Kram
    Biggeros

    2022-04-01 | 15:39:46
    Bloggadress: http://mammansprinsessor.blogg.se/
  • Lena i Wales och Spanien säger:

    Vilken fantastisk patio, helt underbar.
    Ku att få se mer från Medina Azahara också.
    Salmorejo, oh vad jag älskar detta soppa!
    Trevligt veckoslut!

    Svar: Älskar dessa innergårdar som visas av privata människor i Cordoba och som årligen uttas en vinnare.
    Medina Azahara är ju klassad som
    Unesco world heritage site. Värt att se!
    Salmorejo är min favorit soppa och Cordoba är känd för att preparera den bästa tänkbara.
    Ha en bra dag Lena!!
    Kram
    Biggeros

    2022-04-02 | 08:46:29
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com
  • Marie säger:

    Så många fina bilder =D, så vackert i Spanien. Såg på Nyheterna att det snöar i spanien idag

    Svar: Här i Jerez så ser jag inga snöflingor men är inte förvånad att det snöar på andra delar av Spanien. Det är ju april 😃 Ha en bra dag!
    Biggeros

    2022-04-02 | 10:26:27
    Bloggadress: http://sweetwordsbymirre.com
  • Marie säger:

    Så vackra bilder. Tack för din fina blogg. Tack för fin info underbart att följa dig , även telefon ledes. Älskar dig puss o kram Mamma. Hoppas att vi ses snart.

    Svar: Härligt betyg och roligt att du vill följa mina resor och information 🥰Jag delar gärna med mig!
    Tack jag vet för bloggar och kommunikationsappar!!!
    Ha en fin söndag och många kramar ♥️
    Biggeros

    2022-04-02 | 11:18:10

Kommentera inlägget här: