biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Los patios

Kategori: Spaniens Cordoba

 
 
I söndags bytte vi hotellrum precis efter en vecka.
Inte för att vi var missnöjda på något vis utan min man trånade efter ett badkar.
 
 
Det är ju inte så att poolen håller öppet för gästerna denna tid av året
Så badkar i ett rum på andra sidan stod till förfogande på söndagen. Det var bara till att packa ihop.......och slå våra påsar ihop.
 
 
Nu har vi en liten hall där alla väskorna kan stå och kyl/ vattenkokare/ espresso
 
 
Stort badrum med en dusch och ett badkar.
Ett fönster som pekar ut genom den gamla muren
 
 
Sängen är som den förra - bekväm och två stora fönster utåt hotellets vinbar. Det kan inte bli mycket bättre.
 
 
MV 
Mercado Victoria är en foodmarket som ligger 10 minuters gångväg från NH Amistad hotell.
 
Här äter jag ibland lunch när andan faller på och till helgen blir det lite vin kanske och snacks. Här finns ett stort urval av maträtter.
 
Medelhavsmat, Kinesiska rätter, Thaifood, Japanskt, Libanesiskt, Argentinsk, Mexikanskt, Italienskt och vinbar/ ölbar.
 
Det finns sittplatser på framsidan.
Med färgstarka möbler och inbjudande dekor.
 
 
 
 
Innan vid ingången var man tvungen att visa Covid dokument men nu har Andalusien regionenen släppt på vissa restriktioner. Munskydd, distanisering och hygien står fast.
 
 
Love is in the air
 
Alla hjärtans dag var i måndags och då firade vi kärlekens dag med god gourmet tapas och vatten. Inget bubbel.
Min man fick ryggmassage. Det är han värd efter långa arbetstimmar. Sedan fick han en fin temugg med kärlekens symboler och fruktigt Marrokanskt te och chokladask.
Den har vi faktiskt sparat.
 
 
Runtom i den gamla delen av staden doftar det av kryddiga/ fruktiga aromer från små kryp in butiker. Jag är inte den som är sen att krypa in och dofta.
Se där med aromer och dofter är verkligen min grej.
 
 
 
Foodmarket hör även till mitt favorit ställe.
Även resten av Cordoba invånarna håller med.
 
 
Denna mysiga innergården finns det fina blomarrengemang. 
 
 
Hantverkarverkstäder i form av hyttar, varierar från silversmycken till designade klinkers.
 
 
 
 
Fontäner och krukor varvas och en och annat monument.
 
 
Designade figuriner och vaser etc som är inglasade för visning.
Hantverkare är även tvungna att överleva under pandemin. Tyvärr fanns det inget för mig som föll i min smak.
Man måste ju ha plats för saker och ting 
 
 
 
Los Patios de Córdoba 
dessa gränder och trädgårdar delar Cordoba invånarna med sig alldeles gratis.
Imponerande !!!
 
 
Bakom mig kan hända att jag har fått dela bild med Wild West kollegor
De verkade njuta av stället.
Precis som jag.
 
Idag är det onsdag och halva veckan har gått
Tiden går fort när man är lycklig
 

Kommentarer

  • Eval8 säger:

    Fint hotellrum och fina omgivningar.
    Vad jobbar din man med?

    Svar: Ja man kan inte klaga =)Han jobbar med solkraftverk.
    Sol finns det mycket av i Spanien ☀️
    Biggeros

    2022-02-16 | 10:18:22
    Bloggadress: http://livetssnarigastig2.wordpress.com
  • Anonym säger:

    Ja det gör det ju!

    Svar: Soliga hälsningar från Cordoba ☀️Idag ska det bli 20 grader=)
    Biggeros

    2022-02-16 | 11:18:32
  • znogge säger:

    Så skönt att ni fick byta rum. När man bor så länge som ni gör vill man ha vissa bekvämligheter.

    Kram

    Svar: Ja man bör ju kunna ställa en del krav. Vi är inte dem som klagar för det minsta lilla. Sedan har min man platinum på både NH och Melia. Ha en god dag!Kram
    Biggeros

    2022-02-16 | 12:11:51
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Marie säger:

    Så fint rum Ni fått och vilka fina bilder med fin information se så soligt och härligt bilder puss och kram Mamma älskar dig

    Svar: Ja vi bor bra som alltid=)Kallt på morgonen men varmt på dagen.
    Trevlig kväll!
    Kram ♡
    Biggeros

    2022-02-16 | 18:41:22
  • Anonym säger:

    Poolen ser så inbjudande ut och så får ni inte ta en simtur där. Näst bäst är ju badkar, men simningen får ni hoppa över.
    Det "nya" badrummet ser fint och rymligt ut.
    Mysigt med promenader i så fina omgivningar fast du för det mesta får gå själv!
    Kramar

    Svar: Ja under varma dagar så ser poolen inbjudande ut men inte när det är 2 grader på morgonen. Då tar jag hellre ett varmt bad. Jag är van att göra mina utflykter ensam men visst skulle jag vilja ha sällskap ibland =)Ha en bra dag!
    Kram
    Biggeros

    2022-02-17 | 06:35:30
  • Veiken säger:

    Såg att jag blev anonym på min kommentar och det är jag inte. Vet att jag fyllde i, men det föll tydligen bort!
    Kramar från Veiken

    Svar: Jag är så tacksam för att du fick ett namn ♡Jag skulle skriva till dig en kommentar men det bara försvann. Så jag provar igen =)
    Biggeros

    2022-02-17 | 06:38:13
    Bloggadress: http://www.veiken.se
  • Anonym säger:

    Córdoba är verkligen en jättefin stad och ert nya rum på hotellet så också superbra ut :-)

    Ha en fin start på helgen!

    Svar: Cordoba hör även till en av Spaniens favoritstäder 😍 I mitt tycke!!Rummet är utan tvekan bra.
    Trevlig fredag!
    Kram
    Biggeros

    2022-02-18 | 13:01:11
  • Ditte säger:

    Ska man bo länge på ett hotell så ska det ju kännas bra på alla sätt. Så rumsbytet känns ju väldigt bra.
    Och hotellet verkar också vara det och med fina omgivningar och trevliga och bra restauranger och barer. Du har ju en del tid att spendera så att det finns sysselsättning känns ju viktigt.
    Härliga bilder! Förstår att du trivs här.Och Cordoba är ju en jättefin stad.
    Kram

    Svar: En gammal och gedigen stad med mycket historia. Jag fördriver min tid och skapar rutiner var dag. Såsom träning, spanskträning, promenader, shopping och historia. Idag är det 22 grader så jag har ätit tapas utomhus och även druckit kaffe på foodmarket Victoria.Trevlig fredag!
    Kram
    Biggeros

    2022-02-18 | 13:36:47
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • Ulrika Webersköld säger:

    Blev det ett badkar nu då? Ja vår är det väl o 20 sa du här om dagen .älskar sol

    Svar: Badkaret är på plats ingen är gladare än min man=)Idag har solen skinit med sina 22 grader. Livet är underbart och att leva.
    Kram
    Biggeros

    2022-02-18 | 17:32:47
    Bloggadress: http://weberskold.se/
  • Lena i Wales och Spanien säger:

    Gillar att ha kyl och vattenkokare på rummet, speciellt när man bor längre på ett ställe.
    Skönt att restriktionerna lättat lite, men det gäller ändå att vara försiktig.
    Älskar dessa patios i Cordoba!
    Ha det bra!

    Svar: Ja jag har mycket nytta av kylen och vattenkokaren. Jag brukar ta ut allt och in med mina matvaror.Älskar även Patio del Cordoba. Vilka arrangemang och vilket inbjudan.
    Trevlig lördag Lena♡
    Biggeros

    2022-02-19 | 11:05:46
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com

Kommentera inlägget här: