biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Lejonens trädgård i Sevilla

Kategori: Spaniens Sevilla

 
I Maria Luisa parque I Sevilla är Jardin de los leones  en av många trädgårdar som pekar ut.
Varje sekvens är skyltad med namn
 
 
Bassängen är centrerad och rutigmönstrad.
En bra svalka för fågellivet under en het dag i Andalusien. 
 
 
Dessa färggranna urnor står upphöjda på piedestal.
De går inte att missa och blunda för konstverkens detaljer i parken.
 
 
Apelsinträden placerade vackert vid labyrint formade häckar som leder dig vidare till nästa trädgårds sektion.
 
 
 
 De ursprungliga lejonen är från 1914 och var verk av skulptören Manuel Delgado. Dessvärre som ett resultat av ett kraftigt snöfall i Sevilla den 2 februari 1954 skadades lejonen extremt av gelivation ( en process där vattnet som tränger in i sprickor i stenarna när det fryser slutar det med att de splittras och förstör dem ). 
 
Av denna anledning var det nödvändigt att ersätta dem, vilket trädde i kraft år 1956 och var ett verk av Juan Abascal och är dem nuvarande.
  Vi måste lyfta fram en pergola med bänkar designade i början av 1900-talet när parken ritades, och som idag är i perfekt skick, täckt av klättrare.
  Man kan också skåda labyrint formade cypresser, apelsinträd, palmer och rosenbuskar i parken.
 
Foto
 
 
 
 
 
 
Lejonens fontän finner man om man ​​går genom Parque de María Luisa. Snarare söder om parken och bredvid berget Gurugú och grodornas damm hittar man "Lejonens trädgård" eller Lejonens fontän.
Den centrala fontänen och dess fyra häftiga skulptur lejon som är 1,70 m höga och vilket ger namn åt komplexet.
Det är den största och mest färgstarka fontänen i parken.
 
Ett av de fyra lejonen  har en polygonal form och i sin centrala del är symmetriskt och vinkelrätt mot varandra.
Det finns gångvägar som delar fontänen i fyra små enskilda dammar.
I skärningspunkten mellan de två stigarna finner vi en mycket låg kopp, med en pip och keramiska ritningar. Originalet tillverkades av Ramos Rejano, även om det nuvarande är från Mensaque Rodríguez y Cía.
 
De ursprungliga lejonen är verk av skulptören Manuel Delgado Brackembury. 
Vissa detaljer av lejonet  avgränsar fontänen och vi hittar en pergola designad i början av 1900-talet när parken ritades och som är i samma skick som när den byggdes. Pergolan med dåtidens bänkar Bland andra arter hittar vi runt apelsinträd, dadelpalmer, kanariepalmer m.m. Dess skönhet och lugn gör det till en av de mest charmiga platserna i parken. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Från Apelsinträdslunden skymtas ett litet vattenfall från berget "gurugú"
 
 
 
 
Den bedårande platsen i Maria Luisa parque I Sevilla som jag har visat heter nämligen 
Jardin de los leones- lejonträdgården 

Kommentarer

  • znogge säger:

    Vilken vacker och rofylld park! Men tänk att de ursprungliga lejonen blev förstörda av snö. Som det kan gå.

    Kram och god söndagskväll!

    Svar: Ja visst är det alltid intressant att få reda på historian bakom konstverket. Ja, även Sevilla kan ha snö dock inte så ofta. Vilken park och sevärdheter 🤗Trevlig måndag min vän!
    Kram
    Biggeros

    2022-01-16 | 18:56:21
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Netti Starby säger:

    Åh vilken vacker park och där skulle jag vilja befinna mig just nu. Kramis <3

    Svar: Maria Luisa parque är en ljuvlig park där man finner ro och kan hämta krafter ♡Kram
    Biggeros

    2022-01-18 | 15:25:56
    Bloggadress: http://starbys.se
  • Anonym säger:

    Det är makalöst fina parker som ni har i Spanien. Lejonen är magnifika. Köld och vatten kan spränga berg, det har man sett några gånger. Synd att det ska drabba fina skulpturer!
    Kramar

    Svar: Det finns så många fina parker i Sevilla! När oturen är framme och snö vandaliserar fina lejonstatyer då har det gått för långt. Det kommer mer bilder från parken=)Kram
    Biggeros

    2022-01-19 | 07:03:48
  • Veiken säger:

    Jag tror att jag blev anonym i min kommentar och det är jag INTE!
    Kram

    Svar: Tack förundran var stor vem den anonyma kommentaren kunde vara.Nu har jag fått bekräftelse Veiken!
    Kram
    Biggeros

    2022-01-19 | 07:05:23
    Bloggadress: http://www.veiken.se
  • Ama de casa säger:

    Verkligen en vacker plats att strosa runt på. Så mycket att titta på och upptäcka :-)

    Svar: Ja jag börjar min morgonrunda i Maria Luisa parque varje dag. Helt underbar start!!!
    Biggeros

    2022-01-19 | 10:11:35
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Lena i Wales och Spanien säger:

    Vad härligt att dig tillbaka i Blogglandia!
    Så fina bilder från Maria Luisa, underbart ställe. Börjar längta tillbaka till Sevilla när jag ser dessa bilder.
    Ha det bra!

    Svar: Jag älskar Sevilla som stad! Det finns så mycket fint att utforska och dessutom att bara strosa omkring i lunket. Jag är tillbaka och jag bloggar när det faller mig in ♡
    Biggeros

    2022-01-19 | 10:50:20
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com
  • marie säger:

    SDå fina bilder och fin information kram Mamma

    Svar: Sevilla är en grymt fin spansk stad och det vet ju du som har varit där ♡Kram
    Biggeros

    2022-01-19 | 11:05:11

Kommentera inlägget här: