biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Bakom varje dörr finns en vardag

Kategori: Spaniens Cordoba

 
En dörr med dubbla dörrar för dubbel tur
Alla dess flaggor gör ett världsligt intryck.
 
 
En öppen dörr leder dig in till ditt inre
 
 
Det är detaljerna som gör det lilla extra även på din dörr
 
 
Nitar/ läder och mahognyfärgad port med två entréer 
 
 
 
Nyckeln till friheten eller var det nyckeln till hotellet.....
 
 
Religiösa symboler på dörren får mig att undra om den är så symbolisk....
Nu befinner jag mig på de judiska kvarteren. 
 
 
Dörren till Casa Andalusi står på glänt
 
 
Porten till Casa de la Alguimia är tillbommad och nyckeln är som bortblåst.....
 
 
Dörren till Casa de Seferad har bara öppet under helgdagar
 
 
Dörren står på vid gavel för alla som är hungriga på en god spansk måltid.
 
 
De blåa inramade dörrarna  har endast öppet för matgäster 
 
 
Varför får jag en känsla av att detta är en kyrkoport....
 
 
5 Handtag på dubbla dörrar.
Här är man orolig att man ska bli av med några extra handtag.
Jag vill gärna bli av med mina kärringa handtag om det går för sig......
 
 
Flamenco porten är stängd innan det hettar till inför kvällen
 
 
Bakom varje dörr bor en ägare
Smal såsom voluminös
 
 
Vissa dörrar är mer detaljerade än andra och har dubbla handtag.
 
 
 
Andra portar är fria från detaljer men sticker gärna ut med ett detaljerat handtag
 
 
Vissa dörrar tror man att de är ägarlösa.
Dock har dörren fått en siffra. Det är alltid något.
 
 
Dörren nr 7 fattas ett handtag men bättre med ett handtag än inget alls
 
 
En port med en dörr i dubbel bemärkelse.
Dubbla handtag är bokstavligen.
 
 
En dörr med ett tomt inre 
 
 
Bara en dörr på glänt med blomkrukor får en att bli nyfiken att gå in  
 
 
Genom denna dörr finner du ett arabiskt bad Hammamm.
 
 
Genom denna dörr leder dig in på en restaurang med en mysig takterass
 
 
Denna dörr är vackert ingallrad
 
 
 

Kommentarer

  • Äventyret framtiden säger:

    Åh, dessa dörrar! Så vackra, bastanta,konstnärliga och gömmande, drömmande, ja allt...
    Det är något alldeles speciellt med dörrar.
    Tack för dem; jag gissar att jag tar upp detta jag också någon dag på min blogg.
    Ha det fint på alla sätt; håll dörren öppen till ditt inre!
    Karin

    Svar: Visst säger dörrar och fönster en hel del om vem som bor där. Jag har alltid gillat att vara lite extra nyfiken vad jag finner. Du är så välkommen med att visa dörrar från Madeira=) Jag är väldigt tacksam att du är tillbaka Karin ♡Trevlig tisdag!
    Kram
    Biggeros

    2022-04-12 | 11:27:23
    Bloggadress: http://pettasblogg.blogspot.com
  • Anonym säger:

    Många fina dörrar. Jag gillar dörrar, det finns verkligen många olika! Ha en fin tisdag! E-L

    Svar: Ja jag har en benägenhet att fota dörrar och fönster=) Med en viss nyfikenhet. Trevlig tisdag!
    Kram
    Biggeros

    2022-04-12 | 15:28:02
  • znogge säger:

    Så många fina dörrar och portar. Nog vore de intressant att veta vad det finns innanför dem.

    Kram

    Svar: Men eller hur så nyfiken är jag med=) Jag funderar alltid vem som bor bakom varje intressant dörr. Trevlig påsk!!Kram 🥰
    Biggeros

    2022-04-12 | 18:24:45
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Lena i Wales och Spanien säger:

    Älskar dörrar! Så roligt att se att du också gör det.
    Glad påsk!

    Svar: Det är tur vi håller dörren öppen för varandra på blogglandia🥰Feliz Pascua! Glad Påsk, Happy Easter!
    Biggeros

    2022-04-14 | 10:47:03
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com
  • Marie säger:

    Fina dörrar och portar. Bakom varje dörr finns en historia. Nu är det påsk och vi vill önska Er en riktigt glad påsk. Skönt att Ni är hemma och få sol och värme och ledighet. Många påsk kramar från Mamma och Håkan.

    Svar: Ja så sant att det finns en verklig historia bakom varje dörr=)Vädret är fint och varmt. Vi firar Påsk i lugnt och ro. Skönt!!
    Glad Påsk!!!
    Kram♡
    Biggeros

    2022-04-15 | 15:59:44
  • petra säger:

    Oj oj så många dörrar du lyckats fota ja det skulle vara spännande att se vad som försigår innanför dem, kram

    Svar: Alltid lika spännande =) Ha en riktigt mysig Påskhelg!!!Kram
    Biggeros

    2022-04-16 | 19:04:51
    Bloggadress: http://mammansprinsessor.blogg.se
  • Netti Starby säger:

    Vilka häftiga dörrar du har fotat och så många varianter det finns. Kramis <3

    Svar: Visst finns det unika dörrar som säger en hel del om ägaren. Glad Påsk!!Kram
    Biggeros

    2022-04-17 | 11:20:53
    Bloggadress: http://starbys.se
  • Anette säger:

    Så många dina dörrar.
    Visst är det lite spännande att tänka på vad som händer innanför dem.

    Svar: Ja nyfikenheten sprödar fritt och alla har sin personliga inredning. Ha det gott!!
    Biggeros

    2022-04-20 | 06:52:42
  • Heléna säger:

    Det var inte dåligt så många olika typer av dörrar du har hittat vännen - riktigt dörr safari! Jag älskar arkitektur och allt som har med byggnader att göra. Så vackert med utsmyckade dörrar, fönster och annat. Hoppas du får en riktigt skön helg fina du! Kramar 💖

    Svar: Dörrar finner jag fascinerande och undrar oftast vilka som bor där. Byggnader är även intresserad. Så roligt att du är tillbaka vännen!!! Hoppas att du har haft en mysig Påsk!Kram
    Biggeros

    2022-04-22 | 11:28:41
    Bloggadress: http://postcovid.blogg.se
  • Ditte säger:

    Vilka vackra dörrar och så personliga. Och tänk var och dem har sin egna historia att berätta. Roligt att fantisera runt detta och även det som finns innanför dörrarna och i husen.
    Härliga bilder.
    Kram

    Svar: Ja jag undrar ofta vem som bor bakom varje dörr. Visst är varje dörr unik och personlig. Även fönster säger mycket hur ägaren till boendet har dekorerat. Kul att det finns fler som jag=) Trevlig Valborg och första maj!!Kram ♡
    Biggeros

    2022-04-28 | 17:30:02
    Bloggadress: http://dittemitti.se

Kommentera inlägget här: