biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

El Gallo azul

Kategori: Min Mat

 
 
Tryck på bilden ovan så härleder den dig till mer information 
 
 
 1929  satsar Domecq familjen och vill att den Sevillian arkitekten ska skapa en byggnad som ska försköna korsningen La calle Street Larga och Santa Maria. Det homonyma torgets byggnad och en av stadens gåva.

Gallo Azul är ett måste i den historiska och kommersiella centrum av Jerez och kanske detta är en av de mest fotograferade platser i stan.

Arkitekten Aníbal González var en klassisk byggare och hade en illavarslande stil, klass och elegans till den plats där den skulle ligga. Tekniskt sätt hålls den inom en region och har en neomudéjar stil.

 

Aníbal González Alvarez-Ossorio (Sevilla 10 juni 1876 - 31 maj 1929) var en spansk arkitekt.

Det är den viktigaste hänvisning till Sevillian region arkitektur. Han var arkitektens chef för spansk-amerikansk utställning från 1911 till 1926.

 

På 1920-talet var han ordförande för Arkitekter i Andalusien och Sevilla.  Året därpå blev han Vicepresident ( ordförande) för Ateneo.  

Samma stil, arkitektur och samma period gjordes även med stationshuset i Jerez.

 
Här serveras gourmetmat och tapas.
Här samlas turister och lokalbefolkningen i navet av Jerez city. Värt ett besök om resan går till Jerez de la frontera
 

Kommentarer

  • ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare och doula ★ säger:

    Så fint, älskar att se arkitektur från andra delar av världen, ja även Sverige med faktiskt. Främst från tider innan man som idag hade hjälp för allt. Det är så intressant att människor byggt med sina bara händer mer eller mindre :)

    Svar: Visst är det kul att skåda olika typer av arkitektur. Både nytt och gammalt🤗Kram
    Biggeros

    2017-07-12 | 13:52:06
    Bloggadress: http://www.saramadeleine.se
  • Ditte säger:

    Tack för ett jättebra tips på trevlig restaurang och kommer jag i dessa traketer så har jag nu antecknat namn och adress på restaurangen. Och en vacker byggnad och fin miljö gör det än bättre. Tack för fin info och fina bilder.
    Kram!

    Svar: Riktigt roligt att dela med mig vad det finns för gott att ät/ dricka🤗Bra att utbyta tips av bra restauranger där man bor=)Denna är en riktigt populär restaurang i Jerez// kram
    Biggeros

    2017-07-12 | 15:48:17
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • Veiken säger:

    Roligt att få lite info från din plats på jorden. Det finns så mycket fint! Tack!! Kram

    Svar: Jag delar gärna med mig av allt gott från denna sida av världen🤗Kram
    Biggeros

    2017-07-12 | 19:38:34
    Bloggadress: http://veiken.se
  • BP säger:

    Intressant! Men varför stället kallas för "Blå tupp" när det inte är blått förstår jag inte riktigt.
    Älskar sista bilden med alla turister som så villigt tittar in i kameran. Den är kanoooon, knivskarp och så otroligt bra. Gatufotografering när den är som bäst helt enkelt:-)

    Svar: För att tuppen är blå som du ser på bilden och vintunnorna är blåa. Varför att restaurangen har fått sitt namn är en bra fråga.....Den sista bilden är då vi äter lunch på min svärmors 80 års dag. En ganska lyckad dag förutom att jag hade maginfluensa. Det gick ändå. Ibland får man bita ihop😉Ha det bra🤗
    Biggeros

    2017-07-12 | 22:29:44
  • Jessica Högberg säger:

    Längtar efter solsemester!
    (Kallt och regn här)

    Svar: Så surt och tråkigt väder. Värmen måste iaf komma när jag kommer till Sverige....🤗🤗
    Biggeros

    2017-07-13 | 13:25:14
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Ghugge säger:

    Intressanta byggnader och maten ser verkligen god ut!
    Ha det gott!
    Kram😊😍

    Svar: Det finns mycket gott att välja emellan. Mycket fisk och skaldjur🤗Det är en välbesökt restaurang och för förfriskningar/ tapas. Den ligger så bra placerad på gågatan//kram
    Biggeros

    2017-07-13 | 23:07:54
    Bloggadress: http://Ghugge.blogg.se
  • anneli säger:

    Det ser helt fantastiskt ut! Jag älskar sådana här tips så jag vet inför kommande resor :)

    Svar: Så härligt att du tycker om det jag delar🤗Det är meningen att jag kan ge lite tips inför kommande resor i Spanien. Jag fyller på information successivt// kram
    Biggeros

    2017-07-14 | 11:10:03
    Bloggadress: http://anneliblom.se/
  • Jessica Högberg säger:

    Kon snart då! 😁

    Svar: Gör dudet🤗Jessica
    Biggeros

    2017-07-14 | 18:27:11
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Jessica Högberg säger:

    Nä du, så jag får sol hemma!😂

    Svar: Härligt att det är sol och att den skiner på dig🤗🤗
    Biggeros

    2017-07-17 | 14:27:29
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/

Kommentera inlägget här: