biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Själen av kapitälen

Kategori: Spaniens Granada

 
Huvudkapellet består av en serie korintiska pelare på vilka kapitälern 
 (Kapitäl är den översta utsmyckade delen av en kolonn, pilaster eller pelare) är entablaturen och över det valvet , som rymmer en serie känsliga glasmålningar.
 
Fasaden består av en inramad struktur i form av en triumfbåge med portaler och duk . Den består av tre pelare som kröns av halvcirkelformade bågar som stöds på pilaster , liknande San Andrés de Mantua av Leon Battista Alberti .
 Pilastrarna har inte kapitäler utan projektioner skulpterade i väggarna, samt fästa marmormedaljonger. 
 
 
 
Granadas katedral har en rektangulär bas på grund av dess fem nav som helt täcker korset.
 
Alla de fem naven är förskjutna i höjd, den centrala är den största. Vid foten av katedralen finns två torn. Den vänstra, kallad tornet San Miguel, fungerar som en stödjare som ersatte det planerade tornet på den sidan.
 
 
 Ovanför huvuddörren ligger en marmortondo från "José Laughing on the Annunciation". 
Dessutom finns det en vas med liljor på toppen, som hänvisar till den oskuldliga och rena naturen hos Guds moder.
 
 
Medan jag studerade underverket på håll passade jag på att dricka en kopp Java och kika lite närmare på detaljerna.
Har man all tid i världen ska man försöka att sitta och studera dessa historiska byggnader och katedraler lite närmare.
Man blir inte klokare av hur arbetarna lyckades att skapa dessa pampiga, historiska verk.
 
 
 
Denna byggnation är så vacker irl.
Jag kan stå i timmar och bara beundra fönster, paneler, dess färgkombination, fasad etc.
 
 
Jag är nog inte ensam om att beundra
 
 
 
 
Detta torg är en härlig samlingsplats där människor umgås och beskådar dess omgivning.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Man kan inte ta miste på att man är i Granada
 
 
Kryddor och örter till salu 
 
 
Här inne bjuds på allt möjligt men främst tesorter, kryddor och örter.
 
 
Intill Katedralen ligger den arabiska marknaden
 
 
Smala gränder där sprakande färger  som skyltar av moriska hantverk
 
 
 
 
Jag älskar dessa smala gränder 
 
 
 
 Alcaicería'
 
Namnet Alcaicería har romerskt ursprung, eftersom det betyder 'al-Kaysar-ia, eller' Ceasars plats 'på arabiska. 
Detta namn var att tacka den bysantiska kejsaren Justinianus efter att han hade beviljat araberna ensamrätt att producera och sälja siden under det sjätte århundradet. 
Den ursprungliga Alcaicería byggdes på 1400 -talet. Tyvärr förstördes den av en brand på 1800 -talet. 
Den nuvarande kopian är mindre än hälften av originalets storlek och är också en billigare och modernare version av denna moriska stil.
 
 

Kommentarer

  • znogge säger:

    Underbart vackra och pampiga byggnader samt fina smala gränder. En härlig kombination :D

    Kram och god helg!

    Svar: Kombinationen väldigt bra. Jag gillar att gå I små gränder och gammal historia om byggnader tilltalar mig.Önskar dig en trevlig helg!
    Kram
    Biggeros

    2021-10-15 | 19:47:14
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • ullie säger:

    alltså det är grymt fint där
    de brukar säga att ja du får nackspärr utav att kolla allt o det är nog så :)

    du är så duktig att ta kort

    Svar: Ja ibland önskar man att man kunde vrida nacken 360 grader =DDet finns verkligen mycket att titta på i Granada ♡
    Trevlig helg!!
    Biggeros

    2021-10-15 | 21:38:42
    Bloggadress: http://weberskold.se
  • Netti Starby säger:

    Vilket vackert kapell och intressant historia bakom det. Kramis <3

    Svar: Ja det är ändå något visst med stora kyrkor och katedraler =)Trevlig lördag vännen!!
    Kram
    Biggeros

    2021-10-16 | 09:05:34
    Bloggadress: http://starbys.se
  • Ama de casa säger:

    Katedralen i Granada är verkligen vacker! Fast den ligger lite inklämt till... :-)

    Ha det gott!

    Svar: Visst ligger den mitt I smeten men så vacker den är!! Det var ett tag sedan jag var inne i den. På något vänster så hamnar jag här. Alla vägar går till Katedralen Granada =DTrevlig lördag ♡
    Biggeros

    2021-10-16 | 10:21:50
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Anonym säger:

    Men va härligt att hamna någon annanstans för en stund och såå vackert :) underbart! hoppas allt är bra med dig så njut av dagen kram

    Evas blogg

    Svar: Ja visst njuter jag av alla sevärdheter =)Idag skiner solen och vi har myst på fina uteserveringar.
    Ha det fint vännen ♡
    Kramiz
    Biggeros

    2021-10-16 | 10:52:57
  • Anette säger:

    Så fint det är i Granada.
    Jag tycker att dina bilder blivit bättre senaste tiden (inte för att de var dåliga tidigare), har du bytt kamera eller telefon?

    Svar: Tack Anette jag bugar och bockar men min kamera hänger med och har inte bytts ut på tre år.Granada är en jätte fin stad ♡
    Biggeros

    2021-10-16 | 12:28:40
    Bloggadress: http://vidarevyer.blogg.se
  • Ditte säger:

    Granada är verkligen en vacker stad att strosa runt i. Och katedralen minns jag så väl där mitt i. Har besökt den inuti ett par gånger och med en guide. Spännande.
    Tack för rundturen. Jätteroligt att gå med.
    Kram

    Svar: Det ser alltid bättre ut irl. Du som har varit inne och utanför Katedralen vet vad jag pratar om=)Jag har inte haft någon guide men läst på lite om dess historian. Jag delar gärna med på mina turer ♡
    Trevlig kväll!
    Kram
    Biggeros

    2021-10-16 | 13:13:08
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • Lena i Wales och Spanien säger:

    Underbara fina Granada!
    Finns så mycket att se och upptäcka.
    Viktigt det där med att man inte bara rusar iväg, utan också stannar upp och tittar lite mer och funderar. Alla kanske inte har tid, men för de som har.
    Ha det bra!

    Svar: Precis vad jag menar om man har tid ska man absolut ägna sig en liten tid att studera Katedralen lite närmare. En man som satt bordet bredvid hade en lite kikare och satt i lugn ro och beundrade konstverken.Granada har mycket att erbjuda=)
    Önskar dig detsamma och en trevlig helg ♡
    Biggeros

    2021-10-16 | 21:04:51
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com
  • ★Orsakullan som blev mamma vid 20 – Dalaliv, finporslin & pudelliv! ★ säger:

    Det är imponerande. Jag blir alltid så sugen på att besöka det ni gör varje gång jag går in här. Får be om ursäkt att jag är seg på att kommentera, men jag mår skit och då dröjer det mellan gångerna. Vissa dagar som idag finns orken, men så andra kan jag bara ligga ner och inte orka någonting <3.

    Svar: Jag är så himla glad när du besöker min blogg vännen!!Här skiner solen och turismen är enorm 🥰
    Ta hand om dig ♡
    Kram
    Biggeros

    2021-10-17 | 09:25:34
    Bloggadress: http://www.saramadeleine.se
  • Marie säger:

    Fina bilder och fin information och mysiga gränder älskar dessa fina gränder kram Mamma ❤️

    Svar: Du har ju varit i Granada och sett dessa fina gränder och besökt Alhambra=)Trevlig kväll ♡
    Biggeros

    2021-10-17 | 17:27:33

Kommentera inlägget här: