biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Över Sierra och djupa dalar

Kategori: Mitt i Naturen/stränder

 
La Calahorra
 
Det perfekta bevarade slottet Alcazar dominerar staden och är ett av verken från den italienska renässansen från 1509.
 
 I källaren finns fortfarande kvar de celler där de muslimska fångarna övernattade som skulle överföras till kansliet i Granada.
 
 Slottet är förklarat till ett nationellt monument, det är nu i privata händer, men det kan besökas genom att kontakta de ansvariga  ägarna som har hand om La Calahorra.
 
 
Mitt emot slottet ligger ett magnifikt hotell och en restaurang fint placerat i början av byn. Min man och kollegor brukar äta lunch där en och annan gång när det behagar.
 
 
 
 
 
Jag och min (chaufför) Kari börjar därefter resan ca  2 1/2 timmes långa bilresa genom Sierra Nevada
 
Högt upp i bergen skymtas en vit by.
Många sådana små byar passerade vi även igenom.
Frågan är vad de arbetar med......
 
Byarna är små och befolkningen antalet i byn är lågt.
Det kan vara ca 100 folkbokförda i byn.
Alla känner alla ( eller är släkt med alla ) och skulle det vara någon i byn som skulle göra något extremt utöver så sprider sig ryktet som en löpeld  till slutändan av byn. 
 
 
 Vägarna upp till toppen var smala och krokiga.
Vid vissa tvära krökar så fick man signalera högt på tutan
 
 
Vissa ställen var vägarna lite bredare och bättre.
 
 
Jag var uppe på säkert 3000 meter över havet
Det kändes i öronen och jag fick tryckutjämna ofta på resan.
Tänk er när man är mega förkyld och åka på höga höjder såklart blir det ännu värre tryck i knoppen.
 
 
Vilken hissnande känsla och underbar vy
Kanske inte för dem som är höjdrädda
Höjdskräck är inte för mig något problem men att köra utan räcke, dåligt väglag på smal slingrig väg hör inte till mina favorit aktiviteter. 
 
 
På vägen ner körde vi förbi en stor damm.
Urtjusigt!
 
 
Gire a la isquerda.........
NO NO NO 
 
 
Gire a la derecha........
SI SI SI
 
 
 Sierra Nevada
 
är även en nationalpark.
Det skyddade området är på 86 208 hektar (862 kvadratkilometer).
Här finns bergstoppar, floder, sjöar/ dammar och en unik flora och fauna.
Området är ett populärt utflyktsmål året om.
 
På drygt 2 800 meters höjd i 
Loma de Dilar hittar man
Sierra Nevadas 
astronomiska observatorium, OSN.
 
 
 
 
 
Vilken flora!
Fauna tillikes men inget jag såg med blotta ögat på vägen igenom Sierra Nevada 
VAR ÄR BERGSGETTERNA OCH GAMARNA?
 
 
Sierra Nevada
 
Bergskedja i Spanien
 
Sierra Nevada är en bergskedja inom Betiska kordiljäran i Andalusien i södra Spanien med 20 toppar på över 3 000 meter. Den högsta är Mulhacén, som med sina 3 482 meter är Iberiska halvöns högsta berg. På Sierra Nevada finns Europas sydligaste skidort, som också går under namnet Sierra Nevada.
 
 
 
 
Bergskedjan på väg mot Guadix 
Där vi tog en bastant lunch på en vägkrog/ hotell
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Marie säger:

    Vackra bilder på Eran utflykt kram Mamma

    Svar: Tack!! En sådan hissnande utflykt kan aldrig ersättas med något annat.Trevlig söndag och en stor kram 🥰
    Biggeros

    2021-10-17 | 17:23:36
  • znogge säger:

    Vilka fantastiska vyer! Serpentinvägar och höjder är dock inget för mig...

    Kram och ha en fin start på den nya veckan!

    Svar: Jag har alltid varit åksjuk men det gick så sakta i kurvorna så man hann inte reagera =DVisst är det värt resan för vyerna skull!
    Kram
    Biggeros

    2021-10-18 | 12:07:57
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Netti Starby säger:

    Vilka härliga platser ni har besökt. Kramis <3

    Svar: Det finns en hel del sevärdheter om mannhar tid ska man absolut besöka dem =).Ha det gott!!
    Kram
    Biggeros

    2021-10-18 | 15:36:56
    Bloggadress: http://starbys.se
  • Jossus Travelpics säger:

    Vilket klarblått vatten i dammen. Jättefint.

    Svar: Visst är dammen/ sjön fin och smälter in i bergskedjan=)Ha det gott!
    Kram
    Biggeros

    2021-10-18 | 16:20:57
    Bloggadress: http://www.nouw.com/jossustravelpics
  • Ama de casa säger:

    Vackra vyer! Fast jag gillar inte heller smala vägar, inte ens om dom går på platten. Utan mittmarkeringar... Usch och fy! Än värre om det är stup vid sidan av.

    Men som sagt, det är ju väldigt vackra vyer där runt ikring Sierra Nevada :-)

    Svar: Visst är det vackra vyer men på vissa ställen är det så smalt att man inte ens kan få möte. Jag sitter gärna som medpassagerare och kikar på vyerna.Ha det gott ♡
    Biggeros

    2021-10-19 | 10:25:20
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com

Kommentera inlägget här: