biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Halleluja jag är frisk igen!

Kategori: Spaniens Granada

 
 
Förra veckan när gick utan några riktiga mål gick jag förbi fina historiska byggnader. 
 
 
Vem har inte mersmak för gamla byggnader....
Titta på dessa pelare, fönsterramar och dörrar.
 
Denna rosa byggnad är helt fantastisk med dess utsmyckningar. 
 
 
 
 
Ett tu tre hamnade jag på universitet torget
 
 
 
 
Här är små mysiga caféer,  barer inbyggda tillsammans med historiska byggnader 
 
 
Ett tecken att det är ett studentliv är ett otalt med cyklar, mopeder och billiga priser.
 
 
När vi satt och tog en kaffe på en av cafeteriorna så  medverkade vi ofrivilligt med ett bröllop på avstånd. Åtminstone när bröllopsparet skulle bli risade.
 
 
 
 
Torget är populärt och fyllt av studenter, vuxna och ett fåtal turister.
Utsikten är även tillfredsställande. 
 
 
Under ett av parasollen satt vi och tog skugga för solen var så stark.
Tänk att det är 27 grader fortfarande I oktober månad.
 
 
 
Platsen där juridiska fakulteten vid universitetet i Granada idag ligger upptogs av Jesu sällskap 1556 för att upprätta Colegio de San Pablo.
 
  Byggstarten för denna byggnad 1562 svarar på jesuittordenens önskemål om att i staden bygga ett "hus" för företaget, intill vilket är byggt San Pablo -kyrkan, idag San Justo y Pastor, med vilken den bildades en hel ledad runt torget.
 
  Jesuiten Bartolomé de Bustamante kommer att ansvara för att fastställa riktlinjerna för projektet där Martín de Baseta och Francisco Díaz de Ribero kommer att delta i olika etapper.
  Dess struktur fastställs baserat på de planer som gjordes av jesuiten Martín de Baseta 1594, för att tillgodose de behov som företaget förutsåg för den framtida institutionen.
  Konstruktionen utfördes mellan 1940 -talet på 1600 -talet och sträckte sig i tid tills huvudportalen stod klar 1717.
 
  När jesuiterna utvisades från Spanien 1767, görs anspråk på byggnaden av ärkebiskopen i Granada och är avsedd att, år 1768, hysa centrala tjänster vid universitetet i Granada, som utför en anpassning av arkitekten Domingo Luís de Monteagudo. Senare blir det Santiago Baglieto som 1871 ingriper på huvudfasaden och artikulerar den genom klassicistiska öppningar, då kommer de gamla fruktträdgårdarna att förvandlas till den botaniska trädgården under impulsen från den nyskapade botaniska stolen
  Några av dess mest betydelsefulla utrymmen är de två främre gårdarna med gallerier av stenspelare från Sierra Elvira, teatern, nu Auditorium och sakristian.
 
  Den barocka kärnan i denna byggnad, artikulerad kring pelargårdar, är särskilt tydlig på fasaden och auditoriet. 
 
 
 
 
Här ser man cafeterian från andra hållet.
 
 
 Nu börjar jag äntligen se ljuset i sjukdomstillståndet.
Först fick jag en normal förkylning som övergick till bihåleinflammation.
Efter två veckor av tålamod så var jag tillslut tvungen att få hjälp och går nu sista dagen på penicillinkuren. Där emellan fick jag influensa med hög feber. Tyvärr har jag fått reaktion av penicillinet, Urticaria. Så imorgon måste jag ta en kortisonspruta för utslagen.
Hur kan det vara möjligt att man åker på allt just nu?
Jag tror att vi som har varit skyddade med munskydd, karantän under så lång tid är mottagliga för infektioner. Vi har varit så skyddade innan. Vi har klarat oss från både virus och bakterier. 
 
Nu hör det till saken att jag var i Sverige i två veckor och vi blev båda smittade ute i vimlet.
Vi kunde fortsätta att använda munskydd men vi föll för strömmen och droppade munskyddet. Nästan ingen har munskydd I Sverige förutom turisterna. 
Ja, äntligen är jag på bättringsvägen efter 3 1/2 vecka.
 
 
 
 
 
Halleluja, jag är frisk igen, vilken lättnad!
Den masken som mitt hjärta tärde dog av övermättnad
Dock var det ej långt ifrån att den mig bragt på kyrkogården
Gud hjälpe den som får den!
Gud hjälpe den som får den!
 
Jag har värdat av min lilla skatt, svårligt sviken
Dock fick jag en fjäder i min hatt, så leve erotiken!
Den tösen dock sånär bragt att bli som Jack the Ripper
Tack Jesus att jag slipper!
Tack Jesus att jag slipper!
 
Ingen var så söt och rar som Anna-Lena
Ack gossar, hon var underbar från hakan och till knäna
Och hon hade tyvärr ett ideal mot vilket jag fick strida
Åh Gud, vad jag fick lida!
Åh Gud, vad jag fick lida!
 
Men nu är allt bra igen, halleluja!
I nittio dagar var jag sjuk så att jag ville spy, ja
Bacillen i mitt blodsomlopp var Amor, den bastarden
Gud hjälpe den som har den!
Gud hjälpe den som har den!
 
Halleluja, jag är frisk igen, vilken lättnad!
Denna masken som mitt hjärta tärde dog av övermättnad
Dock var det ej långt ifrån att den mig bragt på kyrkogården
Gud hjälpe den som får den!
Gud hjälpe den som får den!
 
 

Kommentarer

  • Marie säger:

    Tack gode gud att du är på bättringsvägen det är lång tid du har varit dålig. Nu ser vi fram emot när jag kommer på söndag äntligen So och jag får träffa dig Urban jag har fått min tredje covidspruta puss och kram från Mamma ❤️

    Svar: Ja vilken jobbig pärs. Man får dubbelt upp mot det man har missat på 3 år. Man är väl extra känslig och influensan smittar som en löpeld när mycket av restriktioner har upphört. Ser fram emot när du kommer ♥️
    Biggeros

    2021-10-21 | 15:57:32
  • Anonym säger:

    Verkligen fint utsmyckade byggnader!
    Skönt att du är frisk igen! E-L

    Svar: Ja mer eller mindre. Jag har blivit av med bihåleinflammationen men sedan fick jag så mycket reaktioner av penicillinet så jag fick avbryta men efter att ha bara 2 tabletter kvar.Nu ska jag hämta tillbaka krafter.
    Tack för din omsorg ♥️
    Biggeros

    2021-10-21 | 22:11:02
  • Znogge säger:

    Jag tror att isoleringen och distanseringen har gjort att vi tappat en del av vårt naturliga immunförsvar. Skönt att du fått antibiotika i alla fall. Nästa gång, om det blir en sådan, be att få en annan sort för det finns en uppsjö.

    Så många vackra byggnader du visar!

    Kram och god fredag!

    Svar: Ja du har helt rätt för dig att man är extra känslig när restriktioner släpps pö om pö. Här härjar influensan som en löpeld och förkylningen drog jag med mig hem från Sverige. Älskar att jämföra gamla såsom nya byggnationer. Ha en trevlig fredag!
    Kram
    Biggeros

    2021-10-22 | 10:01:35
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Netti Starby säger:

    Oj vilka vackra byggnader och så skönt att du mår bättre. Kramis <3

    Svar: Jätte fina byggnader! Det finns alltid något för alla=)Tack jo bättre är jag nu
    Kram
    Biggeros

    2021-10-22 | 17:05:54
    Bloggadress: http://starbys.se
  • Ditte säger:

    Visst är det trevligt att strosa runt utan att ha något direkt mål. Och ofta upptäcker man ju då också mycket man inte sett tidigare.
    Många fina byggnader fick du se och spännande med deras historia-
    Skönt att du nu är på bättringsvägen.
    Jag har haft tur och trots att jag både rest och rört mig mycket ute bland folk under pandemin så har jag klarat mig fint. Glad för det-
    Hoppas du nu kan återhämta dig.
    Kram och trevlig helg.

    Svar: Skönt att du har klarat dig från baskilusker!! Nu har det mesta av mina blemmor gått över så nu är det energi som ska laddas=)Visst är det så att när inga mål har hittar man nya sevärdheter.
    Trevlig söndag Ditte!
    Kram ♡
    Biggeros

    2021-10-22 | 19:56:10
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • Ama de casa säger:

    Jag blev sååå glad när jag läste rubriken, men skönt ändå att du är rejält på bättringsvägen.

    Tack för dom fina bilderna från Granada och fortsätt krya på!

    Svar: Tack Ama för din omsorg nu börjar det hända mycket och utslagen är nästan borta.Nu är vi hemma till Jerez och ska snart hämta min mamma på flygplatsen.
    Ha det gott ♡
    Biggeros

    2021-10-23 | 11:08:20
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Lena i Wales och Spanien säger:

    Tack för fina gatubilder från Granada och intressant information. Tänk så länge Granada varit ett lärocentrum, så mycket kunskap man genom åren måste ha förmedlat. Fascinerande och svindlande tanke.
    Det är varmare än vanligt nu när vi börjar komma närmare slutet av oktober. Lite moln och några grader mindre här vid Marbella idag.
    Vad skönt att du är på bättringsväg, inte roligt att både känna sig dålig och få biverkningar av
    medicinen.
    Skön helg!

    Svar: Tänk att det har varit så varmt I slutet av oktober! Visst finns det mycket att lära om varje historiska byggnad =) Man lär sig så länge man lever Lena. Ha det bäst Lena ♡
    Biggeros

    2021-10-23 | 11:34:56
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com
  • Jossus Travelpics säger:

    Det är verkligen något speciellt med gamla byggnader. Mer charmiga än vilken nybyggd skyskrapa som helst anser jag.

    Svar: Historiska byggnader har så mycket att berätta. Vilket är intressant. Ha det gott ♡
    Biggeros

    2021-10-24 | 01:11:43
    Bloggadress: http://www.nouw.com/jossustravelpics
  • Veiken säger:

    Toppen att du är frisk igen. Det är baske mig inte roligt att vara sjuk!
    Man blir nästan frisk bara av att se dina fina bilder på fantastiska byggnader.
    PS. Jag har inte kunnat kommentera hos dig på flera dagar, men nu verkar det funka igen!
    Kram

    Svar: Tyvärr så fick jag en obehaglig huvudvärk och har varit sjuk tills nu. Troligtvis från all medicinering och högt blodtryck. Nu håller jag på att tillfriskna successivt. Tack för din omsorg!!! Tittar in till dig snart ♡Kram
    Biggeros

    2021-10-26 | 16:02:07
    Bloggadress: http://www.veiken.se
  • Sussi säger:

    Älskar dessa gamla byggnader med fina utsmyckningar.
    Så skönt att du är på bättringsvägen. Trist att du åkte på så mycket på en och samma gång. Krya på dig! Kram

    Svar: Tack Sussi för din omsorg ♡Inte förrän nu börjar jag hitta tillbaka till verkligheten. Nu går det iaf åt rätt håll nu kommer allt annat att just komma i fysik, få tillbaka aptiten och bli av med huvudvärk.
    Kram
    Biggeros

    2021-10-27 | 20:18:48
    Bloggadress: http://cozybyme.blogg.se
  • Veiken säger:

    Jag hoppas att du är fortsatt frisk och har det bra där du är!
    Kramar

    Svar: Tack vännen !! Det har varit en tuff rehab men nu är jag på gång att friskna tillKram
    Biggeros

    2021-11-12 | 10:01:43
    Bloggadress: http://www.veiken.se
  • Mia Ahlstrand säger:

    Vad jobbigt med massa sjukdomar som avlöser varandra. Tur att du är bättre nu. Nä i Sverige är det inte många som använder munskydd, inte ens när man var tvungen på tåg och buss. Många åkte utan hörde jag av vänner som pendlar.
    Verkligen jättefina detaljer på dessa gamla byggnader. De kunde verkligen bygga förr! Fortsätt må bra nu! Kram

    Svar: Ja, jag föll på min naivitet och fick ett bakslag. Så jag håller på att hitta tillbaka igen. Tack för din omsorg. Jag har tagit igen mig och ska bara komma tillbaka till bloggandet. Trevlig 1 advent/ kram
    Biggeros

    2021-11-14 | 19:35:16
    Bloggadress: http://miasmix.blogg.se/
  • ullie säger:

    november är det nu o lika varmt?
    vilka pelare o figurer

    usch så skönt du är piggare i gen
    här är ingen som bryr sej har ont i halsen o käken idag
    nu håller vi tummar bättring bättring <3 <3 kramar

    Svar: Jag håller successivt på att hämta tillbaka till mig själv men ska tillbaka till en check up hos doktorn snart. Krafterna är bättre och aptiten på livet. Krya på dig vännen <3 Det är inte roligt att vara sjuk.Kramis
    Biggeros

    2021-11-14 | 22:03:28
    Bloggadress: http://weberskold.se
  • Petra Olsson säger:

    Ja många som blir sjuka nu när isoleringen bryts och här i Sverige flyter väl allt på som det inte fanns ngn pandemi längre. krya på dig och vilka fina byggnader du visar ,fastnade för det rosa fina kram

    Svar: Ja jag märkte att skillnaden är stir att hålla restriktioner mot Spanien. Tyvärr fick jag med mig en elak bakterie därefter och följdsjukdomar. Så jag håller fortfarande på att kurerar mig men är mycket bättre. Trevlig 1 advent och kram på dig <3
    Biggeros

    2021-11-26 | 16:33:23
    Bloggadress: http://mammansprinsessor.blogg.se/
  • Marbellatanten säger:

    Väldigt, väldigt fina byggnader, jag hoppas att jag en dag kommer dit och får se med mina egna ögon.

    Och jo, det där med munskydd i Sverige, jag blev väldigt förvånad att så gott som ingen har det, inte heller när jag tog tåget från Kastrup/Köpenhamn vidare till Helsingborg ... Och jag föll också för att inte bära det ... :-/

    Dock blev jag jätteförkyld när jag kom hem till Marbella igen ... hållt i sig en vecka nu. Ingen feber, men galen snuva och hosta *suck*

    Svar: Jag hade en ihållande förkylning som utvecklade sig till bihåleinflammation. Dessvärre fick jag nässelfeber av penicillinet som jag är allergisk mot. Därefter ihållande huvudvärk,högt blodtryck som jag måste ta livet ut. Konstigt att man inte visar respekt inför varandra och är orolig för vad som vill komma om smittan inte vill säg väl. När ska pandemin lägga sig är frågan. Hoppas att du blir snart frisk och trevlig 1 adventKram
    Biggeros

    2021-11-27 | 11:48:50
    Bloggadress: http://marbellatanten.wordpress.com
  • Josäfin Andersson säger:

    wow vilka byggnader 😍

    Svar: Visst är det intressant med både nya såsom gamla byggnationer 🤗
    Biggeros

    2022-01-06 | 20:17:16
    Bloggadress: http://jossanamigo.blogg.se/

Kommentera inlägget här: