biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Från Katedral till Palats

Kategori: Spaniens Granada

 
 
Palacio Arzebispal 

Ärkebiskopens palats i Granada är en anmärkningsvärd civil byggnad, en spektakulär fina terrakotta nyanser på byggnadens fasad som ligger i stadens centrum, mittemot katedralens huvudfasader och Sagrario -kyrkan.

För närvarande bildar denna byggnad ett enhetligt komplex med den från gamla Ecclesiastical Curia byggnationen, med vilken den är fäst.

Båda byggnaderna stänger omkretsen av Plaza de Alonso Cano.

Ärkebiskopens palats har varit residens för ärkebiskoparna i Granada sedan det byggdes av Ambrosio de Vico.

Ecclesiastical Curia, i tidigare tider var också den första platsen vid universitetet i Granada.

 
 
Skyltarna är väl utspridda utmed Granadas historiska sevärdheter. 
 
 
Man kan urskilja Barockens epok från byggnadens detaljer.
 
 
 
 
 Dessa fina byggnationer ligger längs med Katedralen och avgränsar den arabiska marknaden 
 
 
Dessa detaljer går tyvärr inte att fånga med blotta ögat.
Så jag ber er att zooma in!! 
 
 
Katedralen drar uppmärksamhet och ligger centralt intill historiska byggnader.
 
 
Många turister samlas för att titta på Granadas sevärdheter och det finns även plats för att sitta ner på en av de mysiga Tavernorna under solparasollernas skugga.
 
 
I helgen har min förkylning utvecklats till det sämre.
Så jag får bara intala mig själv att det är bara en "vanlig" förkylning.
 
Under hela pandemin har jag inte haft en tillstymmelse till täppa men när jag kom till Sverige då munskydd är fritt att bära. Även om jag höll avstånd så gott jag kunde och använde bara munskydd på flygplatsen/ vid transport.
Samtidigt får jag hålla med om att det kändes  som en lättnad att inte behöva bära munskydd.
Speciellt när man har varit tvingad att bära munskydd i minst 2 år i Spanien.
 
De aggressiva bakterierna angrep mig som ett lätt byte och nu har jag bidragit mig med en förkylning med täppa, halsont, feber och hosta.
Urk÷(
Jag har heller inte drabbats av covid
Utan en vanlig hederlig förkylning 
 
Nu är jag för vaccination.
Två sprutor borde ju räcka för ett litet tag.
Är vi tvungna att fortsätta att ta vaccin varje år....
Hur  länge håller vaccinet och hur länge har vi antikroppar i kroppen.......
Jag hoppas att de flesta förstår innebörden med att vägra vaccination......
 
Skulle jag någonsin vägra  att vaccinera mig när jag ska flyga till ett land där exotiska sjukdomar härjar och  inte förmår att bli botad inom kort tid 
Såklart blir jag motad att besöka det landet.
 
Såklart måste man hjälpa till i viss mån själv så att sjukvården inte får ta hela pärsen.
 
Vaccination har vi fått från födelsen för mångt och mycket
Då finns det ingen tvekan om att försöka stoppa mutationer av covid genom att alla bidrar sin bit till samhället.
 

Kommentarer

  • johanna säger:

    Åh, det ser superfint ut där<3

    Svar: Det finns mycket fina sevärdheter och shoppinggränder <3
    Biggeros

    2021-10-03 | 18:41:02
    Bloggadress: http://www.nouw.se/johannna
  • Gerd säger:

    Så vackra imponerande bilder! Wordless!
    Jag var bokad på resa till Gambia 2014 och uppsatt på en massa dyra vaccinationer, men det blev avbrutet pga akut utredning av njurdonation.
    Skulle jag då vägra just Covid-19 vaccination?? För mig obegripligt hur folk resonerar.
    Trevlig kväll, kram!

    Svar: Ett bra exempel min vän!! Varför ska man trotsa att ta vaccin? Om inte annars får man avstå att resa. I din situation var det helt annorlunda. Dessa historiska byggnader är åtråvärda och sevärda.
    Ibland gör sig inte linsen ett bra jobb.
    Ha det gott!!
    Kram ♡
    Biggeros

    2021-10-03 | 22:02:10
    Bloggadress: http://gerd-geddfish.blogspot.se/
  • Ama de casa säger:

    Granada är verkligen en vacker stad med många fina byggnader och sevärdheter :-)

    Hoppas du kryar på dig snabbt!

    Svar: Visst finns det fina byggnader i Granada och i många andra gamla städer ♡Tack för din omsorg jag kurerar mig med halstabletter, näsdukar och mycket vatten =)
    Biggeros

    2021-10-04 | 09:31:32
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • znogge säger:

    Så fint där är!
    För min del var det en självklart att vaccinera mig. Det finns ju länder som har vaccinationskrav. Man kan inte resa var som helst i Brasilien om man inte är vaccinerad mot gula febern.

    Kram

    Svar: Ja för mig fanns det bara ett alternativ att göra att vaccinera mig för att fritt kunna resa och träffa mina nära och kära. Visst är det så även att endel länder ställer krav på vaccination. Vilket är rimligt.Visst är det fint här i Granada =)
    Trevlig kväll!
    Kram
    Biggeros

    2021-10-04 | 20:37:53
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Ditte säger:

    Granada är verkligen en vacker stad med en spännande historia och med många enastående vackra byggnader. Tack för promenaden.
    Skönt att du nu är bättre från förkylningen. Har inte själv varit förkyld på tre år.
    Kan inte begripa att man vägrar vaccinera sig. Men kanske skulle det hjälpa om de som var ovaccinerade fick betala sin sjukhusvård. (Om man nu inte p.g.a sjukdom kan vaccinera sig. )
    Kram!

    Svar: Här finns så mycket att se I Granada. Idag gick jag en lång promenad och hamnade på främmande vyer där jag inte hade varit. Så fina historiska byggnader och gränder med ovanliga butiker samt en botanik universitet. Jag hittade tillbaka tillslut till hotellet. Förkylningen är lite bättre men jag kan inte bara hänga på rummet. Tack för din omsorg och visst är det skönt att ha klarat sig från förkylningar på lång tid=)
    Jag säger som du att att vaccinera sig är en självklarhet mot sig själv, samhället och sjukvården.
    Det finns ingen alls som helst tvekan.
    Trevlig kväll!
    Kram
    Biggeros

    2021-10-04 | 23:02:28
  • Netti Starby säger:

    Oj vilka vackra bilder och krya på dig. Kramis <3

    Svar: Tack så hjärtligt vännen.!!Jag tar var dag i sänder och blir en aning friskare ( tror jag ) jag försöker att intala mig det siaf själv =D
    Kram
    Biggeros

    2021-10-05 | 12:43:24
    Bloggadress: http://starbys.se
  • Lena i Wales och Spanien säger:

    Aldrig roligt med en förkylning, men i dessa tider är det värre. Alla verkar tro att man har Covid, vilket kanske är förståligt. Krya på dig!
    Har sett palatset flera gånger, men kom visste inte mycket om det.

    Svar: Ja, konstigt att man har klarat sig i över 2 år från förkylningar och åker på en dunderförkylning för hela perioden. Jag kryar på mig sakta men säkert. Visst tittar folk konstigt på en om man bara råkar nysa =/Det finns många fina palats I Granada
    Ha det gott ♡
    Biggeros

    2021-10-09 | 10:53:49
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com
  • Marie säger:

    Det är viktigt att vaccinera sig, Det är ett måste. Hoppas att du snart blir bra ifrån din förkylning . Puss och kram Mamma.

    Svar: Kurerar mig och för var dag blir jag lite bättre. Tråkigt att man skulle få dubbelt upp=(Jag tycker även att det är ett måste att vaccinera sig mot vad som än gäller.
    Kram och en trevlig helg ♡
    Biggeros

    2021-10-09 | 15:18:57

Kommentera inlägget här: