biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Fånga dagen som den kommer

Kategori: Spaniens Granada

 
Flirteo
Längs vägen ligger en butik med ljusblåa portar och ser lite spännande ut.
Det kan mycket möjligt vara ett litet café men det  känns väldigt tomt och öde.
Namnet däremot får mig att tänka på att det kan tänkas vara ett passande ställe att svärma och t.o.m flirta runt medan man samtidigt delar på en kanelbulle och en varm kopp kaffe.
 
 
 
Längre ner på gatan ligger en grönsaks/ frukthandel.
En trång butik där man får backa in en I taget.
Fortsätter jag neråt till gatan tar slut så svänger jag vänster och fortsätter att promenera ca 200 meter till hotellet Melia.
 
 
Uppåt och till vänster på samma gata så skyltar handel stråket tomt
 
 
Förutom två turister som rullar ner för backen med sitt bagage.
 
 
Mitt emot där en smal gränd syns från den "stora vägen" ligger husen tätt och enstaka fotgängare syns till.
Då skulle man kunna tro att Granada är tomt på människor vid denna tidpunkt....
Då har ni fel
 
 
Likaså restaurang gränderna skiner tomma med sin närvaro  av hungriga gäster.
Nu vill det sig att restaurangerna håller på att öppna upp och än så länge är det långt kvar till spansk lunch dvs 14.00
 
 
Jag passar på att förverkliga tavernorna på bild längs gränden innan gästerna börjar att välla in.
Det finns mycket att välja på från typisk spanska rätter till BQ
 
 
Nu börjar det komma en och annan nyfiken person eller så vill han/ hon bara passera via gränden till hotellet/ vägen.
 
 
Här får jag ögonkontakt med en av restaurangens servitörer. 
- Nej, tack jag är inte hungrig, Pedro!
Jag kommer lite senare....
 
 
Så tomt brukar det aldrig se ut.
Jag hade då även avstått att fotografera så nära/ direkt om det hade suttit gäster och ätit.
 
 
Denna restaurang är väldigt idyllisk med sina fina dukar och krukor.
 
 
Calle Navas
 
I början passerade jag denna gränd varje morgon på min PW.
Nu har jag avancerat min runda till en mycket längre och bättre som går via parken.
 
 

Plaza del Carmen.

 stadshuset

 

Plaza del Carmen

 ligger mitt i Granadas epicentrum, ovanför Puerta Real , mellan gatorna Reyes Católicos och Escudo del Carmen, mycket nära andra gator som Ángel Ganivet , Mariana Pineda eller Navas . 

På detta torg ligger det  kommunfullmäktige i Granada .

Plaza del Carmen.  Granadas kommunfullmäktige

Lånad bild

För ett antal år sedan installerades den officiella tribunen på detta torg under Stilla veckan i Granada , som flyttades till Ganivet street 

En mängd festligheter och evenemang hålls, för att nämna några, den årliga nyårsfesten och sporadiskt fria föreställningar är schemalagda för alla publik.

》》》》》》》》》》》》》》》》》》》》》》

Även från detta torg kommer La Tarasca klädd för tillfället i Corpus Christi -festligheten , tillsammans med jättarna och stora huvuden, kompar och andra typiska figurer i staden.

Plaza del Carmen.  Granadas kommunfullmäktige
 Lånad bild
 
Plaza del Carmen. 
Tarasca.

Plaza del Carmen.  Granadas kommunfullmäktige

Lånad bild 

Plaza del Carmen 1980
 
Plaza del Carmen 1980
 
 
Plaza Carmen 2021
 
 
Här brukar det vara ett fång av turister.
Tyvärr inte nu vid detta tillfälle men dagen är inte slut ännu.....
 
Fånga dagen som den kommer och gör den till din dag
 
 

Kommentarer

  • Anonym säger:

    Tack för rundturen. Där ser trevligt ut! E-L

    Svar: Ja det finns många gränder som är mysiga här i Granada ♡Ha en fin dag!
    Kram
    Biggeros

    2021-10-13 | 15:53:22
  • Znogge säger:

    Så mysiga gator, gränder och restauranger. Perfekt att fotografera innan rusningen är i gång.

    Kram

    Svar: Ja, jag väljer med omsorg när jag tycker det är passande att fotografera. Ibland vill inte folk vara med på bild helt enkelt och allra minst på media.Jag gillar små gränder med olika urval!
    Ha det gott!
    Kram
    Biggeros

    2021-10-14 | 09:03:01
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Netti Starby säger:

    Vad kul att du fotograferade platserna innan allt folk var på plats och så fint det är. Kramis <3

    Svar: Ja man får även en helhet och kan få med hela motivet utan störmoment. Ha det gott!
    Kram
    Biggeros

    2021-10-14 | 09:25:18
    Bloggadress: http://starbys.se
  • Ama de casa säger:

    Det finns verkligen många fina och braiga restauranger och tapasställen i Granada :-)

    Ha en fortsatt fin vecka!

    Svar: Det braiga med denna delen av Spanien bjuds även tapas på de flesta ställen om man beställer dricka själv }Ha det gott ♡
    Biggeros

    2021-10-14 | 10:46:07
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Veiken säger:

    Men oj så tomt det är på dina vackra bilder. Jag kan tänka mig att fler kommer under dagen, men att det ändå är tommare än vad det brukade vara innan pandemin!
    Kram

    Svar: På något konstigt vänster finner jag tidpunkter att fotografera. Jag ser mer av motivet och ingen ofrivillig drabbas av fototagningen. Nu var detta långt innan lunchen så då är det bara folk som passerar. Liksom jag =)Ha det gott!
    Kram
    Biggeros

    2021-10-14 | 12:00:07
    Bloggadress: http://www.veiken.se
  • Petra Olsson säger:

    Så mysiga bilder du tog och blir så Avis på alla restauranger ni har i Spanien 🇪🇸 kram

    Svar: Här finns så många restauranger och barer. Visst är det underbart att kunna sitta ute och äta/ dricka något gott!!Ha det gott ♡
    Kram
    Biggeros

    2021-10-14 | 17:29:58
    Bloggadress: http://mammansprinsessor.blogg.se/

Kommentera inlägget här: