biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

En trädgård av helande örter/växter

Kategori: Spaniens Granada

 
Universitetets
 
Botaniska trädgård
 
Granada
 
 
 
Av ren tillfällighet fann jag den botaniska trädgården.
Sådan är jag när jag bara är ute och går och inte har direkta mål.
Då finner man platser man aldrig har varit på förrut.
 
 
Aldrig tidigare har botanisk undervisning och forskning vid universitetet i Granada haft det material och de mänskliga resurser som man nu besitter, vilket har lett till att förvärv av exceptionell kunskap
och undervisningskapacitet har varit möjligt genom alla dem som föregick universitet.
  
 
Som en konsekvens av dessa gynnsamma omständigheter har olika forskningsinriktningar för närvarande konsoliderats inom Institutionen för botanik , såsom växttaxonomi med dess olika aspekter inom palynologi, aerobiologi, molekylär analys, växtanatomi, allergi prydnadsväxter.
 
 
Även studier om fykologi och bioindikatoralger, mykologi, etnobotanik, läkemedelsväxter, restaurering av trädgårdar och prydnadsväxteroch de som är relaterade till studier av miljön.
 
 
Jag var helt enkelt omgiven av växter av läkande växter, örter och doftande citrusplantor.
Inte konstigt att mina sinnen var på helspänn. Nu menar jag inte något negativt utan på ett rogivande sätt.
Svårt att ta in all information på en och samma gång när man även måste ladda känselspröna av omgivning, dofter och färger.
 
 
I parken spatsera människor även utifrån och njuter av omgivningen
 
 
Studier av miljön innefattar  fytosociologi, biogeografi, biologisk mångfald, bevarande av flora, kartografi av vegetation, digital kartografi av vegetation och växtrestaurering. Denna diversifiering av linjer har främjat införlivandet av nya lärare.
 
 
Universitet 
 
 
 På de flesta krukväxter  skyltar med sitt latinska namn
 
 
En ordning av vegetationen med bilder/ namn
 
 
 Även en huvudsaklig planeringsskylt på all vegetation
 
 
Vad kan man säga  om denna
 
ljuvliga plats? 
 
 
" Lilla Eden"
 
 
Ett hav  av läkande örter/ växter kan behövas I dessa förkylningstider
 
 
Min förkylning har börjar att avta lite men har satt sig i bihålorna.
Jag försöker att hela mig själv med att dricka mycket vatten, honung, nässpray och en och annan värktablett när det (var) som värst. 
 
Nu för tiden brukar man inte ge penicillin vid första taget utan inflammationen får självläkas ( om den inte går över är det läkaren som får ta över )
 
 
 Därmed önskar jag er alla en trevlig söndag och hoppas att ni förblir raska och krya
 
 

Kommentarer

  • znogge säger:

    Vilken vacker och spännande plats du hittade!

    Kram

    Svar: Visst är miljön mysig när man bara vill ta en paus för en liten tid. Kul när man finner något nytt bland sevärdheterna=)Trevlig helg!
    Kram
    Biggeros

    2021-10-10 | 13:55:14
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Anonym säger:

    Så vackert! /E-L

    Svar: Så mycket det finns att se. Inte bara historiska byggnader utan annat smått och gott ♡Kram
    Biggeros

    2021-10-10 | 19:59:21
  • Ditte säger:

    Verkligen en vacker oas i Granada. Fint att strosa runt här. Stort tack för titten och de vackra bilderna.

    Svar: Den som letar finner. Tänk vilken idyll att få strosa runt i denna trädgård. Dessutom fick jag reda på mycket intressant ♡Trevlig dag!
    Kram
    Biggeros

    2021-10-10 | 22:11:08
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • Netti Starby säger:

    Vad skönt att förkylningen börjar att avta och vilken vacker trädgård. Kramis <3

    Svar: Förkylningen har gått in i ett annat stadium dvs bihåleinflammation. Vissa dagar mår jag sämre=(Trädgården är ett lyckopiller för den som gillar örter och växter
    Kram
    Biggeros

    2021-10-11 | 12:42:12
    Bloggadress: http://starbys.se
  • ullie säger:

    åh en sån där vacker o rofylld plats härligt att njuta lite i det fina
    ha det gott min fina vän kramar

    Svar: Alla behöver en paus i livet även denna plats ger en rofylld tid. Riktigt en idyll!Önskar dig även en fin dag min vän ♡
    Kram
    Biggeros

    2021-10-11 | 23:05:02
    Bloggadress: http://weberskold.se
  • Ama de casa säger:

    Vilken fantastisk örtagård! Den måste jag söka upp nästa gång vi kommer till Granada.

    Fortsätt krya på och ha en bra dag!

    Svar: Hoppas att du hade en mysig födelsedag igår!!Du som brukar åka till Granada en och annan gång antingen för skidresor eller sightseeing i Granada så får du söka upp denna idylliska trädgård ♡
    Biggeros

    2021-10-12 | 11:51:04
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • johanna säger:

    Åh, till ett sånt ställe skulle jag verkligen vilja åka <3

    Svar: Mitt i stadskärnan av Granada finns detta botaniska universitet ♡
    Biggeros

    2021-10-12 | 15:17:48
    Bloggadress: http://www.nouw.se/johannna

Kommentera inlägget här: