biggeros.blogg.se

Förberedande åtgärder

Kategori: Mallorca

Då var jag i Palma de Mallorca
Dagarna tre och vardagen har kommit i kapp.
Resan tog bara en timme från Sevilla och i med det att gränserna  har öppnats upp i Andalusien så behövde jag inte oroa mig för något intyg. Att plöja sig igenom  Palmas flygplats och dess covid 19 byråkrati tog längre tid än själva resan.
Visst bär det mig emot att flyga under pandemin men med tanke på att jag reser internt i landet så fortsätter jag följa de restriktioner som gäller i Spanien.
Dessutom får jag vara nära min livspartner.

Igår började dagen med att ge avtryck av tjocka moln på himlen men sakta avtog de framåt eftermiddagen.
Vi tog en lång promenad längs marinan.
Vilket var avkopplande  för sinnet att kolla in båtinnehavarnas intresse för kommande båtfärd.
Med lite hjälp av en trupp av arbetare så kan även de lyxiga yachtarna dra ut på en tur.
Allt för Ture turist och turistbåtar som har många olika uppgifter att tillfredställa de båtintresserade som vill komma ut till havs.
Hoppas att nu turisterna börja välla in i maj och kan återställa turismens ådra på Mallorca.

Vår utsikt från sjätte våningen från vår balkong går inte av för hackor.

Palma Marina hotell är ett Melia hotell som ligger precis jämte marinan.
Både färjorna från fastlandet och privatbåtarna strömmar in med jämna mellanrum.

Palma de Mallorca ska jag tillbringa min tid i mer eller mindre i 39 dagar.
Jag reser från det fina vädret i Andalusien med något sämre väder på Mallorca.
Vad gör det när jag får vara nära min man var dag i 39 dagar.
Annars hade vi fått leva särbor som vi fick göra förra hösten och innan påsk.
Jag är inte på semester i den bemärkelsen utan jag är en livsnjutare för varje dag, vecka, månad och år.
Jag är kvinnan som står bakom och stöttar min framgångsrika man.
Tro inte att jag bara går och drar fötterna efter mig. Alla dagar för mig blir till en vardag och jag måste söka upp och leta reda på saker och ting på egen hand som inte finns dukat på ett silverfat.

Inget kan man ta för givet när man bor i ett annat land.
Även om jag bor i ett land utom mitt eget som jag har valt själv så kan jag inte ta för givet att jag ska få bidrag och guidning från respektive land och invånare.
Var än var vi har bott i världen har vi fått klarat oss själva och handlat på eget bevåg.

Innan vi åkte till Mallorca var det mycket förberedande inför resan dvs covid 19 förberedelser.
Vi fick registrera oss dagarna innan på datorsystemet på vår tillhörande vårdcentral. Då  vi blir så småningom  kallade inför vaccination i kommande framtid.
I med det att jag inte arbetar i Spanien så har jag inte blivit automatiskt inskriven i försäkringskassan. Vilket min mans företag har gjort till honom.
Jag och min man har privatförsäkring och jag deldeklarerar med min man och har även residencia tillsammans
( som vi även var tvungna att visa upp från ayuntamiento )

72 timmar innan resan skulle det göras PCR i näsan och svalg. För min del var det första gången men min man är en rutinerad man och har gjort det säker minst 15 gånger.

Därefter var jag tvungen att uppdatera Quiron salud appen på min mobil och invänta svar ( negativ ) och därmed printa ut som ett dokument inför resan.

Min man fick även ett arbetsintyg från firman som inte behövde nyttjas men precis innan resans anländandet så upphävdes perimeterkarantänen inom provinsen.

Munskydd på flygplanet är en del av åtgärder man måste följa

Nu ska jag inta hotellets frukostbuffé med distans och bära munskydd samt plasthandskar.

Así que mira mi vida

• Gerd säger:

Det var ord och inga visor ;) Detta är ju ert val och då får man rätta sig, helt logiskt, tycker jag.

Hoppas ni får underbara dagar på Mallorca tillsammans med varandra!
    Kram <3

Svar: Visst är det så att man får rätta sig dit man kommer=)Tack Gerd! Idag har jag gjort vid naglarna och tagit min PW runda. Så nu är det bara maten som ska värmas=)

2021-05-05 | 16:16:27
    Bloggadress: http://gerd-geddfish.blogspot.se/
  • Marie säger:

Vackra bilder och fin information vackra bilder från balkongen hoppas att Ni får det bra Mallorka var rädda om Er och kram från Mamma

Svar: Vi har en jätte fin vy och kan se alla båtar!.Det kommer bli bra på Mallorca utan tvekan=)

2021-05-05 | 19:26:46
  • Ditte säger:

Så härligt med dryga en månad här på Mallorca. Lycka! Och det är ju så enkelt att ta sig runt på ön både med bil, buss och tåg. Möjligheterna är ju oändliga. Absolut min favoritplats i Spanien.
    Bodde och jobbade här som guide och reseledare i mitten av 1970-talet. Men jag var här första gången redan 1959 spm 10-åring och då med mina föräldrar. Sedan har det blivit många resor hit. När vi hade döttrarna små var vi här 3-4 veckor varje sommar.
    Njut och ha det allra bäst.
    Vad gäller Mallorca skulle jag gärna ha en lägenhet här.
    Kram!

Svar: Kul att du gillar Mallorca och jar spenderat mycket tid på ön såsom jobb/ fri tid. Jag gillar Mallorca och människorna. Det kommer bli en hel del fritid på helgerna förutom den första helgen som innebär jobb för min man. Mer än en månad kommer jag hinna med en hel del÷)

2021-05-05 | 19:59:27
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • znogge säger:

Det borde vara en självklarhet att ta seden dit man kommer men alla tänker inte som ni gör tyvärr.
    Så skönt att du kunde följa med din man denna gång.
    Hoppas att de blir sköna dagar på Mallorca!

Kram

Svar: Ja jag gillar heller inte att vi är ifrån varandra så länge under dessa omständigheter ifall det inttäffar något på håll. Skönt att vi fick till det=)Här blir det vardag mixat med fritid som alla andra reser=)
    Vi tar alltid seden dit vi kommer och klarar oss själva.
    Ha det gott!

2021-05-05 | 20:06:07
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • ullie säger:

ja men va skönt att du kunde följa med igen .
    och du får ditt extra mys oxå
    sr riktigt fint o mysigt ut Där kunde ja gärna va istället grått mörkt o regn idag
    kramiz

Svar: Ja så skönt att få rå om varandra för hursomhelst har jag även en uppgift såsom stöd vid min mans sida. Att han mår bra och orkar att arbeta är en viktig styrka.Ja såklart myser jag när kusten faller på=)
    Ha det gott!

2021-05-05 | 20:08:47
    Bloggadress: http://weberskold.se
  • Lena i Wales och Spanien säger:

Vad bra att du kunde följa med denna gång.
    Mycket att ordna med i dessa covidtider, inget är längre enkelt.
    Hoppas du får en riktigt bra tid på Mallorca!

Svar: Inget är enkelt och mycket ska planeras innan. Nu är jag här på Mallis och ska vara här ett tag=)Mycket kommer ni få se av min vardag på ön under pandemin. Mycket släpps mer och mer på restriktioner och man räknar på uppgång av turism.
    Ha det gott <3

2021-05-06 | 09:52:49
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com
  • Ama de casa säger:

Härligt att du får vara tillsammans med din man - förstår att ni inte vill leva som särbos.

Men du. När Anders hade sitt spanska företag igång så var han berättigad till ett SIP-kort och eftersom vi var gifta så fick jag också ett. Nu har han företaget vilande och vi har båda privat sjukförsäkring. SIP-kortet är vi inte berättigade till förrän vi blir ålderspensionärer. Ännu så länge är det billigare med den privata försäkringen än att betala dom fasta avgifterna för att hålla företaget igång.

Ha det gott på Mallis!

Svar: Än så länge har vi klarat oss på privatförsäkring förutom nu när vi ska få vaccin. Tack för att din info! Jag har sökt om ett SIP kort för några år sedan men jag tror jag vet vad det beror på. Därför har jag väntat tills nu som gynnar mig i framtiden. Visst är det nog så att man får tänka på vad som är bäst för gemene man.Visst är det skönt att få resa som man och hustru igen i ett gemensamt bohag.
    Ha det gott <3

2021-05-06 | 10:59:08
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Netti Starby säger:

Men åh vad vackert och vilken underbar utsikt från balkongen. Hoppas att ni får en underbar vistelse. <3 Kramis

Svar: Utsikten är underbar och vi ska nog trivas på Mallis<3Kram

2021-05-06 | 12:00:30
    Bloggadress: http://starbys.se
  • ullie säger:

de lovar ju varmare o bättre me sol så hoppas nästa vecka detta idag är hemskt kallt grått regn brrrr
    avis är ja på allt fint släng ner mej i väskan nästa gång =) kramiz

Svar: Jag hörde att Spanien skickar lite värme till Sverige=)Ni är värda värme och sol. Du ska se att den kommer snart vännen <3