biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Smak av Spanien

Kategori: Spaniens Sevilla

 
 
 När jag går på en av de smala gränderna sätter sinnena plötsligt fart. Luktsinnet är på högvarv smak av choklad och kryddor. 
 
 
Turrón
 
 
 Jag kallar den smala gatan i Santa Cruz, Sevilla  för "smakgatan"
 
 
 Nu är mina sinnen på högvarv igen.......
Ser ni speglingen i vattenpölen från borgen?
 
 
Sabor de España 
 
 
 
Här öppnar portarna för en smakfull krydd/ört butik
 
 
Jag befinner mig på ett gediget torg mellan de smakrika gränderna. 
 
 
 Torget är utsmyckad med kakelmönstrade bänkar runtom fontänen. 
 
 
 Fontänen är en skepnad av en oktav och är centrerad av torget
 
 
 
En beklädnad av välklippta häckar och blommor klär torgets prakt.
 
 
 Plaza de Elvira heter torget
 
Ett passande namn för ett vackert torg.
Jag kommer även att tänka på min kära mor som  fört namnet vidare i
( andranamn ) och
Elvira är även en klenod från svunnen tid.
 
 
 Den presenterades på följande vis: "Berättelse och sång om löjtnant Sparre och Elvira Madigan, den sköna konstberiderskan, cirkusartisten och född i mitten av 1800- talet i Preussen.
Kärleksparet, vilka båda för egen hand och av kärlek sköt ihjäl sig i Tåsinge, Danmark".
 
 
 
 Nu är det dags för mina sinnens fulla stunder att bjuda på lite stämfull sång i lite sorglig klang

ELVIRA MADIGAN  

Sorgerliga saker hända
Än i våra dar minsann,
Sorgerligast är dock denna -
Den om fröken Madigan.

Vacker var hon som en ängel:
Ögon blå och kind så röd,
Smärt om livet som en stängel;
Men hon fick en grymmer död.

När hon dansade på lina
Lik en liten lärka glad,
Hördes bifallsropen vina
Ifrån fyllda bänkars rad.

Så kom greve löjtnant Sparre,
Vacker var han, utav börd,
Ögon lyste, hjärtan darre,
Och hans kärleksbön blev hörd.

Greve Sparre han var gifter,
Barn och maka hade han,
Men från dessa han nu rymde,
Med Elvira Madigan.

Så till Danmark styrdes färden.
Men det tog ett sorgerligt slut,
Ty långt ut i vida världen
Tänkte de att slå sig ut.

Men se slut var deras pengar,
Ingenting att leva av!
För att undgå ödet stränga
Bygga de sitt bo i grav.

Och pistolen full av smärta
Greven tar och sikte tog
Mot Elviras unga hjärta:
Knappt hon andas, förr´n hon dog.

Ack mig hör, Ni ungdomsglada,
Tänk på dem och sen Er för
Att Ni ej i blod få bada 

Ni ock en gång, förr´n Ni dör

 

Kommentarer

  • Ullie säger:

    Tragisk kärleks historia .
    Vilka gränser så fina nästan romantiska o fina hus
    Kram fina härlig dag

    Svar: Älskar dessa gränder och detta lilla Elvira torg som brukar blomstra om vår/ sommaren =)Sorglig historia men ihågkommen 🤗
    Kramiz
    Biggeros

    2021-03-03 | 12:05:32
  • Tove Olberg säger:

    Om jag såg speglingen? Gissa :-)
    Ett inlägg i min smak och minsann känner jag nog doftenn också! Jo, då jag med! Gillar dessa vinklingar och vrår du få till!
    Må gott kram

    Svar: Härligt att du bär på den sinnesstämning som jag bär på. Alla dessa dofter och en vy som är syn för ögat. Dessutom fick jag med en klassiker i mitt inlägg.Trevlig kväll!
    Kram
    Biggeros

    2021-03-03 | 16:21:54
    Bloggadress: http://blandar.bloggo.nu
  • znogge säger:

    Trånga gränder som det doftar gott i är inte fel alls!

    Kram

    Svar: Ett sammanträffande namn på gatan÷)Gillar dessa trånga gränder!
    Kram
    Biggeros

    2021-03-03 | 21:01:19
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Min mamma heter Elvira precis som en av mina brorsdöttrar, fast de har dem inte som tilltalsnamn.
    Och jo, de hade namnsdag för någon dag sedan faktiskt.

    Kakelbänkarna är ju så fina!

    Svar: Älskar att dessa kraftfulla namn går vidare=)Visst är kakelsbänkarna ljuvliga!!
    Trevlig kväll <3
    Biggeros

    2021-03-03 | 22:25:34
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • Lena i Wales och Spanien säger:

    Jag har varit på Plaza de Elvira, men missat att det är den Elvira det handlar om.
    Minns väl filmen med Pia Degermark ( f d flickvän till kungen, då han var kronprins) som Elvira och Tommy Berggren som löjtnant Sparre.
    Jag kommer också ihåg delar av texten till sången.
    Tack för ytterligare trevligt inlägg och ha det bra!

    Svar: Väldigt inttessant att du delar och visst har jag minne av den filmen. Låten har man många gånger sjungit som en snapslåt gladeligen =)Tack för ditt intresse <3
    Biggeros

    2021-03-04 | 09:45:29
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com
  • Marie säger:

    Så fint beskrivet om Elvira som är mitt andra namn fast jag har blivit retad h för för det men du får det att låta fint. Fina gränder älskar dom. Fint med Elvira torget puss och kram Mamma

    Svar: Elvira är ett jätte gint namn och känner ett par som har fått nammet att gå vidare. Gillar även din historia som du berättade för mig tidigare om svunnen tid om spelmanstiden.Torget är jätte fint!
    Kram ♡
    Biggeros

    2021-03-04 | 11:06:13
  • Netti Starby säger:

    Kul att du delar med dig av platserna och vilken härlig örtbutik. Kramis <3

    Svar: Gillar smakgatan av dofter och Elvira torget=)Kram
    Biggeros

    2021-03-04 | 11:51:26
    Bloggadress: http://starbys.se
  • Ditte säger:

    Vilken fin runda och i ett vackert område. Och speglingen såg jag .Fint fångat på bild. Och visst kände jag dofterna .
    Önskar dig en fortsatt bra vecka.

    Svar: Härligt att du kunde känna dofterna och fånga speglingen i pölen=)Gillar verkligen dessa gränder!!
    Kram
    Biggeros

    2021-03-04 | 14:27:21
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • Veiken säger:

    Oh, Elvira Madigan. Den sjöng min mormor för mig och jag grät. En gång till mormor, nej du gråter ju bara. Jo jag vill och mormor sjöng!
    Älskar dess gränder och torg!
    Kram

    Svar: Vilket härligt minne från din sånglärka till mormor!!Jag kan bara hålla med och instämma att gränder/torg är mysiga i Sevilla.
    Kram
    Biggeros

    2021-03-04 | 18:27:44
    Bloggadress: http://https://www.veiken.se/
  • ullie säger:

    men tack va gullig du är vännen min <3
    kan du ite ta några bilder när ni är hemma har ju bara sett ute vid fina poolen
    du får gärna skicka dolt <3
    snart natti här ska me gubben på jobbet i morg en sväng

    Svar: När jag kommer hem ska jag visa bilder från inomhus=) Mysigt att du kan följa med din man på jobbet=)Ha det gott!!
    Kramiz
    Sovgott!!
    Biggeros

    2021-03-04 | 21:32:43
    Bloggadress: http://weberskold.se
  • Ama de casa säger:

    Verkligen härlig bild med speglingen i vattenpölen :-)

    Spanska smaker är inte fel. Fast idag ska vi satsa på nakna kåldolmar tror jag (gör kålen vid sidan av, mindre pillrigt på det viset ;-) ).

    Ha en fin start på helgen!

    Svar: Ja tänk att jag fångade borgen i pölen=)Nakna dolmar låter spännande ÷D
    Biggeros

    2021-03-05 | 11:12:20
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com

Kommentera inlägget här: