biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

ITALICA

Kategori: Spaniens Sevilla

 
Stundvis tänker jag tillbaka till Sevilla med hjälp av mitt bildarkiv.
 
Den enda utflykt vi lyckades att ta oss utanför gränserna, Sevilla stad var till intilliggande by som heter 
 
 Santiponce
 
 
 
 I Santiponce finns en hel del historiska sevärdheter 
 
 
Även en färggrann  julgran som fortfarande pryder byn  och går mot historia
 
 
 
 
 
 

Sevilla: Spel av troner och

Romicum Imperium Italica Tour

 

Från18 €per person

En guidad rundtur i Game of Thrones 7: e och 8: e säsongsfilmplatser.

Man kan få en smak av Khaleesis drakgrop när man promenerar genom amfiteatern och upptäcker födelseplatsen Hadrian och Trajan, två berömda kejsare från Romerska imperiet.

Däremot när vi var där i början av mars månad fanns ingen guided tur och vi gick in gratis obehindrat  under covid 19.

Det var lagom med GOT entusiaster och med en viss distansiering. Troligtvis satt de flesta besökare och lokalbefolkning och åt lunch på restaurangerna mittemot. 

 
Viss distansering.......... 
 
 
 Nu börjar turen på eget bevåg bland romerska, arkeologiska  lämningar,  romerska hjältar, amfiteater och mörkaste drakgropar. 
 
 
 På håll skymtas en naken gestalt i sina bästa år.
En kvinna eller man?
 
 
Vissa är mer blygsamma än andra
 
 Anfiteatro de Italica är en fornlämning i Spanien. Den ligger i provinsen Provincia de Sevilla och regionen Andalusien, i den sydvästra delen av landet, 400 km sydväst om huvudstaden Madrid. Anfiteatro de Italica ligger 16 meter över havet. Terrängen runt Anfiteatro de Italica är platt. Wikipedia
 
 Lånad bild
 
 
GOT har valt många av sina inspelningsscener i Andalusien.
Jag har besökt tre av dem.
Mer GOT kommer i kommande inlägg.
Har ni sett Game of Thrones?
Jag gillade verkligen serien. Sådana filmer/ serier tilltalar mig väldigt mycket. 
På gensyn
Hasta luego‼

Kommentarer

  • znogge säger:

    Trevligt att ni kom iväg på någon utflykt utanför Sevilla och fick se något annat.

    Kram och god tisdag!

    Svar: Exakt=) Ibland vill man se mer än folk och affärer. Väldigt intressant sevärdhet må jag säga=)Kram
    Biggeros

    2021-03-16 | 13:53:25
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Ditte säger:

    Trevligt att ändå komma iväg på en tur även om Sevilla i sig har väldigt mycket att erbjuda. Ofta givande att vidga vyerna.
    Jag har sett några avsnitt av GOT men inte riktigt blivit biten. Läser nog mycket mer än jag tittar på tv....
    Kram och trevlig vecka.

    Svar: Visst är det härligt att få komma ut utanför gränserna och se lite annat. Antingen blir man biten av GOT eller så inte. Jag gillar lite äventyrliga filmer/serier.Sevärt besök=)
    Ha det gott!
    Kram
    Biggeros

    2021-03-16 | 23:00:46
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • Veiken säger:

    Ibland är det trevligare att gå omkring utan guide. Man kan läsa på och ta allt i sin egen takt!
    Skönt för dig att komma ut lite!
    Jag vet att jag är ganska ensam om att inte ha sett Game of Thrones eller Star Wars. Dom är säkert bra men det lockar inte!
    Kram

    Svar: Jätte härligt att få komma utanför gränserna och skåda något annat =)Oftast tar vi ingen guidetur utan vi läser på informationen i lugn och ro.
    Det är tur att smaken är delad men det är kul att många av dessa scener är spelade från Andalusien och att jag har fått ta del i det. Har man sett serien så är det lättare att förknippa platsen.
    Ha det gott!
    Kram
    Biggeros

    2021-03-17 | 09:18:09
    Bloggadress: http://https://www.veiken.se/
  • Netti Starby säger:

    Vad härligt att det finns så mycket att se och lära sig om. Kramis <3

    Svar: Ja om du är en fan till GOT så är det värt besöket=)Kram
    Biggeros

    2021-03-17 | 15:22:13
    Bloggadress: http://starbys.se
  • Ullie säger:

    Har inte sett den filmen hela eller så
    Intressant o se i vart fall
    Fin kväll vännen kramar

    Svar: Jag har sett hela och gillar sådana serier. Visst är det ännu roligare att se skådeplatsen live.Trevlig kväll
    Kram
    Biggeros

    2021-03-17 | 18:17:08
  • Ama de casa säger:

    Vilken trevlig utflykt! Spanjorerna är verkligen duktiga på att utsmycka sina rondeller :-)

    GOT har jag inte sett nånting alls av och kommer nog inte att göra det heller. Den typen av filmer/serier är inte min grej.

    Ha det GOT(T) :-D

    Svar: Visst har Spanien fina rondeller!!En jätte fin utflykt och nära inpå.
    Det är bra att man har många delade tycken=)
    Ha det GOT/T
    Biggeros

    2021-03-18 | 10:28:52
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Lena i Wales och Spanien säger:

    Games of Throne har jag hört talas om förstås, men vet ingenting om filmen.
    Santiponce har jag inte besökt och har faktiskt heller inte hört talas om, konstigt. Intressant.
    Ha det bra!

    Svar: Tänk att jag för en gång skull kan bjuda dig på något nytt och obesökt. Annars har du varit och besökt mycket och många fina städer.Ha det gott <3
    Biggeros

    2021-03-18 | 12:04:49
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com

Kommentera inlägget här: