biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Be happy Sevilla‼

Kategori: Spaniens Sevilla

 
Även om jag sitter från Jerez i min sköna soffa och skriver om Sevilla så måste jag fortsätta min färd genom Santa Cruz gränder från håll.
 
 
Ibland behövs det bara lite färg för att dölja slit och skavanker på ytan.
Dörrar har alltid tillhört en av mina passioner såsom mycket annat.
 
 
Dörrar kan ofta tala om vem som bor innanför fasaden.
Denna dörr är gediget påkostad med detaljer och glans.
Varje detalj har sin skönhet.
Även guldhandtagen.
 
 
Innanför väggarna så döljer sig en konstnärs verk med utställning. 
Jag som gillar all typ av konst hade gärna klivit in igenom dörröppningen och kikat runt bland konstens alla motiv.
Då behöver man tid och ro och inget annat.
Komsten är att öppna sina sinnen och leva sig in i motivet.
 
 
Såklart finns det en ganska så stor kyrka inträngd bland de andra historiska byggnaderna. Konstigt att jag inte har funnit en Synagoga i dessa judiska kvarter.........
 
 
Innanför valven på den laxrosa historiska byggnaden finns ett galler som håller oinbjudna besökare utanför.
 
 
 
Framför den fina träporten på den laxrosa fasaden som är tillbommad står en skylt i röda, dramatiska nyanser.
Den skyltar om att denna plats som jag befinner mig på nu är en ny historisk visit/ att besöka.
Nackdelen är att jag kommer inte in..........
Miss nyfiken får hålla sig borta från besök för denna gång.
 
Hotellet ingår även i city historiska.
Porten ser ganska så tillbommad ut.
En hosteria med ett fåtal rum men så underbar atmosfär. 
 
 
Dont worry be happy
Sevilla!!
 
Ett klotter av färger med en positiv betydelse.
 
 
 If I love Sevilla......
Me encanta Sevilla mucho ‼
Klotter kan även vara klatchigt.
 
 
 
 
 
 
Gömd i en vrå med trappuppgång ligger detta hosteria sig gömd.
Aldrig så illa gömd utan att finna glädje och rum
 
 
Skylten lockar  konstens öga och ser det det som bör ses.
En bar med tapas servering.
Inget mer och inget mindre.
 
 
 Idag har jag tvättat, tvättat och åter tvättat.
 
Däremellan har Mr U och jag umgåtts på tu man hand såsom är ett måste..
Igår blev vi inbjudna av våra trevliga grannar på en öl.
Vi har inte kunnat prata på länge.
Vi satt med avstånd och bar munskydd till och från.
Jag sade även att de är välkomna att hälsa på utan mask i sommar när vi alla är vaccinerade.
Då ska jag bjuda på något typiskt svenskt såsom min egna  tillagade smörgåstårta.
Man måste staka upp mål här i livet.
Sedan löser sig det andra av sig självt med resor och besök av vänner/ släktingar
Ojála
Förhoppningsvis!!
 

Kommentarer

  • Znogge säger:

    Även om det är som det är så tror jag också att det är viktigt att göra upp planer på olika aktiviteter. Ökar vaccinationstakten kan vi kanske hoppas på lite friare umgänge i sommar men än är det nog bäst att inte ta ut något i förskott.

    Kram

    Svar: Hoppas att takten pp vaccinet kunde öka en aning så att friheten kommer inom kort.Planer är bra för att existera under pandemin även om man inte kan leva så fritt.
    Ha det gott!
    Kram
    Biggeros

    2021-03-08 | 18:43:36
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Det var verkligen vackra portar. Och trappan upp toll hostelerían, den gjorde en verkligen nyfiken!

    Svar: Jag blev så himla förvånad när jag såg hosterian i en liten mörk vrå. Visst blev man överraskad på ett bra sätt=)Ha det gott!
    Biggeros

    2021-03-08 | 21:52:53
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • Carro säger:

    Åh vad man blir resesugen nu! 😍

    Svar: Tänk när gränserna öppnar obehindrat <3
    Biggeros

    2021-03-09 | 07:15:33
    Bloggadress: http://nouw.com/carroat
  • Ama de casa säger:

    Många häftiga dörrar och portar här - visst är dom fascinerande! :-)

    Ha det gott!

    Svar: Visst är det fascinerande att se dessa fina portar, dörrar och fönster!!Trevlig kväll <3
    Biggeros

    2021-03-09 | 10:46:54
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Ditte säger:

    Visst är det roligt att spana in dörrar och så roligt att hänga med i Santa Cruz i Sevilla och titta.
    Trevligt med träff hos grannarna och håller man avstånd och är ute så bör det ju inte vara problem.
    Vi väntar på vaccinationer och har vi tur blir det i slutet av mars. Hur går det för er med vaccinationer?
    Önskar dig en fin vecka i Jerez.
    Kram

    Svar: Här går vaccineringen långsamt. Hoppas att ni får vaccin i Mars÷)Det var riktigt mysigt att få träffa våra grannar en stund. Det har blivit dåligt med ungänge här tyvärr. Kul att du gillar min tur inne på Santa Cruz gränder. Tack det känns så skönt att vara hemma i Jerez.Kram
    Biggeros

    2021-03-09 | 15:02:14
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • Enna säger:

    Vilka underbara byggnader :)

    Svar: Inte sant i dessa smala gränder är det mysigt att strosa <3
    Biggeros

    2021-03-09 | 20:28:10
    Bloggadress: http://sayyeastofashion.blogg.se
  • Marie säger:

    så fina bilder och fin information så skönt för Er att få vara hemma med varandra kram Mamma

    Svar: Så skönt att vara hemma i Jerez och njuta av sol och sällskap av min bästa hälft.Trevlig kväll <3
    Kram
    Biggeros

    2021-03-09 | 20:33:29
  • Anette säger:

    Vilka färger, spanjorerna är duktiga på att kakla och färga snyggt.
    Blir så avundsjuk på dig.......jag vill också resa.
    Ha det gott hemma i soffan innan nästa resa.

    Svar: Dessa kakelmönster och sättningar är helt fantastiska!!Man blir oftast förundrar hur spanjorerna lyckas att sprida glädje med det mesta de gör.
    För mig blir det ingen resa på ett tag . Min man får åka själv.
    Ha det gott!
    Kram
    Biggeros

    2021-03-10 | 06:32:23
    Bloggadress: http://vidarevyer.blogg.se
  • Veiken säger:

    Tack för en fin promenad och vackra bilder. Jag blir glad och ressugen av allt det du bjuder på!
    Nu får vi som sagt hoppas på en vår och sommar där vi kan träffas utan att vara rädda för smitta!
    Kramar

    Svar: Om bara vi blir vaccinerade så tror jag resten löser sig. Kul att jag sprider glädje med hjälp av mina bilder. Det gör jag så gärna <3Kram
    Biggeros

    2021-03-10 | 08:25:29
    Bloggadress: http://https://www.veiken.se/
  • ★Orsakullan som blev mamma vid 20 – Dalaliv, finporslin & pudelliv! ★ säger:

    Så trevligt att få ses så där med en öl. Sedan så färgglatt det verkar vara där ni bor :). Är det vanligt att man gör så där med färger runt dörrarna?

    Svar: Kakelsättning kan vara vanligt på vissa delar av i Spanien. Däremot nya byggnationer har jag inte sett det förutom på en villas fasad som bar prydd med runda kakel/porslinsplattor. Inget som jag hade gjort men kul att lägga ögonen på. Efter att inte ha träffat grannar/ bekanta efter lång tid på tu man hand så för en stund var det mycket trevligt.
    Trevlig dag!
    Kram
    Biggeros

    2021-03-10 | 09:49:16
    Bloggadress: http://www.saramadeleine.se

Kommentera inlägget här: