biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Hissa segel och gå för motor

Kategori: Mallorca

 
Denna utflykt valde vi att göra på Mors dag, sista söndagen i maj och på min yngsta dotters födelsedag. 
Det kunde inte bli bättre.
 
 
Glassbaren/ cafét erbjöd bl.a 100 % råvaror/ ingredienser.
Då hoppas man att glassen levererar.
Det gjorde den.
Jag valde två kulor. Mango och Jordgubb.
 
 
 

Porto Cristo

- eller Portocristo -

är en liten pittoresk fiskeby på Mallorcas östkust.

 Dess fantastiska läge nära Drachgrottorna i slutet av en lång, skyddad vik. Därmed en blåflaggad sandstrand med härligt turkosvatten och har tagit fram en roll som en avslappnad, familjevänlig utväg.

Porto Cristo består av en blandning av gamla stenhus och modernare villor med gott om karaktär.

Det är nu svårt att tro att det en gång var en av de viktigaste turistorterna på Mallorcas östkust som dessvärre förändrades när den stora kommersiella turistorten Cala Millor kom.

Hamnen är huvudattraktionen här eftersom det är där många lokala restauranger som ligger längs hamnen dvs perfekt placerade för att fånga lunchtidsolen.

Porto Cristo är en attraktiv sommarresmål för brittiska, tyska och skandinaviska turister. Även om du inte baserar dig här på din semester rekommenderar jag starkt att du besöker de legendariska de fyra drakgrottorna

(Cuevas del Drach), som dagsturare kommer i massor för att besöka. Vi utnyttjade läget och ångrade oss inte.

.

Historia och kultur i Porto Cristo
 omgivning är känt för sina många arkeologiska fynd för bl.a de förhistoriska gravplatserna Sa Gruta och Son Moro.

 
 
 
 
 
Från små båtar till stora
 
 
Under båtutställningen i Palma så pågick en kanottävling i hamnen.
Från långt håll försvann de  bland gapet av yachtar.
När jag närmade mig ungdomarnas tappra tag såg jag att många hade givit upp.
En vinnare alla vinnare.
För mig gör alla en bra insats.
 
 Tripp trapp trull........
 
 
 
Färjornas tidschema felade aldrig.
Anlände från fastlandet varje morgon klockan 7.00.
Tar ca 7 timmar. Vi kunde skåda färjorna från vår balkong.
 
Båtlivet passar mig förträffligt!
Många av dessa båtar är stora som färjor.
Vem har råd med en sådan båt?
 
 
 
 
 
Segelbåtar med flera meter höga mastar
 
 
 
 
 
 
Husbil eller husbåt står på min vill-ha-lista.
Denna katamaran "husbåt" lutar det mest mot.
Så häftig!
 
 
Från en barnsmun till en vuxen:
Vi tog oss upp ca 18 mil med bil från Finspång till Stockholm och hade planer att åka båt med min pappa och fru i Stockholms skärgård.
Planerna ändrades på vägen från en dag till en annan.
 
Vi fick planera om vårt schema spontant och tog den stora färjan till Finland.
I det med att vi hade skjutit upp "båtdagen" i framtiden med min fars båt.
Min far hade en Nauticat motorseglare som heller inte är så liten båt. 
 
Hursomhelst hade vi inte talat om för barnen gällande  omändringarna.
 
När vi började att närma oss bryggan och steg på färjan alla fyra.
Kort efter vi hade kommit in så
 
frågade miss J: - när ska vi gå på båten och ut och hissa segel.......
 
Mr U svarade kort och gott.
- vi är redan på Viking Line och går ut för taxning från hamnlägret.
 
- Vi är ju inte på någon båt utan vi är i en stor byggnad, insisterade miss J
 
- Ja så kan man också se på det att vårt flytande hus tar oss över på det stora havet svarade Mr U
 
Vi nådde Finland tillslut efter icke - båt aktiviteter och några timmars sömn på det flytande huset på det stora blå.
 
Inga vågor, ingen storm och inte en tillstymmelse till var kaptenen höll hus......
 
Vi tog oss säkert hem igen för att kunna hissa segel och gå på motor med morfars båt.
 

Kommentarer

  • Znogge säger:

    Vilken trevlig utflykt det blev!
    Ja, det är skillnad på båtar och båtar :D

    Kram och god söndag!

    Svar: Ibland undrar man hur man har råd att köpa dessa yachtar eller fartyg. För det första är det dyrt att driva båtarna och sedan måste man ha ett team för att ta hand om båten samt betala underhåll. Liten speedbåt räcker för mig=) Visst är det härligt att gå i fiskehamnar och kolla båtar=)Trevlig söndag!
    Kram
    Biggeros

    2021-06-13 | 14:56:55
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Veiken säger:

    Dessa underbara ungar som alltid sätter fingret på vad det är!
    Drakgrottorna och Porto Christo ligger så varmt i mitt hjärta. Jag besökte dessa med min mamma som då var mer sjuk än vi visste. Jag har besökt grottorna senare och då känns det som att min mamma är närvarande. Hon dog när jag var 16.... Året var 1962
    Kramar

    Svar: Då förstår jag att dessa minnen är kärt för dig. Så tråkigt att mista sin mor i så tidig ålder 😥Visst är drakgrottorna och Porto Christo värt ett besök.
    Ha det gott!
    Kram
    Biggeros

    2021-06-15 | 09:13:01
    Bloggadress: http://www.veiken.se
  • petra säger:

    Härlig morsdag , men hej vilka enorma båtar,kram

    Svar: Älskar dessa lyxbåtar att titta på men ha en är för mycket jobb.Jätte mysig morsdag och utflykt <3
    Kram
    Biggeros

    2021-06-15 | 16:32:10
    Bloggadress: http://mammansprinsessor.blogg.se
  • Gerd säger:

    Trevliga minnen!
    Kram!

    Svar: Ja tiden går allt för fort när man ser på sina barn och hur de åldras från distans. Längtar efter dem så mycket men snart får vi ses <3Kram
    Biggeros

    2021-06-15 | 21:22:36
    Bloggadress: http://gerd-geddfish.blogspot.se/
  • Lena i Wales och Spanien säger:

    Vad glassugen jag blev helt plötsligt!
    Fin marina med båtar i olika storlekar.
    Ha det bra!

    Svar: Glass i stora lass!! Älskar verkligen glass!!En jätte mysig båthamn=)
    Kram
    Biggeros

    2021-06-17 | 14:53:45
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com
  • Ditte säger:

    Vilken fin utflykt! Puerto Christo känner jag väl till oc har varit där många gånger. Men mycket har nog hänt även här.
    Vet att många av yachterna är hyrbåtar som reser runt mellan öarna. Man hyr båt och besättning för en viss tid. Egentligen väldigt bekvämt. Man slipper ansvar. Men visst finns det de som också äger sina båtar.
    Nauticat är ju en helläcker båt som jag varit med en del på och bl.a. seglat över till Helsingfors från Stockholm och sedan i den finska skärgården. Minnesvärt.
    Kan här förstå Miss J:s tankar vad gäller båt.
    kram

    Svar: Kul att få visa en plats där du har varit på och känner igen hamnen. Visst finns det båtar för uthyrning och även båtturer. Den lilla byn är jätte idyllisk!Härliga minnen och visa ord från en barnmun=)
    Kram
    Biggeros

    2021-06-17 | 23:15:59
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • Ama de casa säger:

    Vilket härligt morsdagsfirande det blev :-)

    Ha en fin start på helgen!

    Svar: Ja jag var nöjd och jag firade min yngsta på avstånd och ett fint samtal.Trevlig helg <3
    Biggeros

    2021-06-18 | 10:39:29
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • ullie säger:

    men vilken mysig utflykt
    älskar dessa fina båtar o blå grönt hav så härligt
    ha en fin lördag vännen

    Svar: Älskar båtlivet och havet!! Trevlig helg till dig min vän <3Kram
    Biggeros

    2021-06-18 | 23:38:38
    Bloggadress: http://weberskold.se

Kommentera inlägget här: