biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Comida es la vida

Kategori: Mallorca

 
 En butik med allt från örter, kryddor, vinäger, oljor, teer och dylikt
 
 
Santa Catalina
 
 Det tidigare fiskekvarteret Santa Catalina är ett trendigt område vars hjärta är en sekelgammal marknad fylld med lokalproducerade varor. Grönskande gator kantade av småhus i glada färger och jugendbyggnader där du hittar gott om design- och vintagebutiker. Martinibarer och musikkaféer ligger sida vid sida med enklare krogar med bohemisk publik, medan du hittar trendiga restauranger som serverar internationella rätter vid torg och avsides gränder.
 
Observera på fasadens framsida där Santa Catalina är geogafisk inringad med en tecknad svart/vit karta
 
 
 
 
 Matmarknad med färska varor i Santa Catalina
 
 
 
 
 
 
 Vintageaffärer och secondhand 
 
 
 
 
 
 
 
I byggnaden döljer sig en järnaffär med ett ihopplock av det mesta.
 
 
 
 
En gågata med ett urval av matkultur
 
 
 
 
 
 
Jag befinner mig i den gamla delen av Palma city i trånga gränder som leder mig till Katedralen. Där finns även mysiga restauranger.
 
 
 
 
Här är även passage mellan trafik och butiker.
Närmare bestämt nästintill vägen som går till Katedralen 
 
 
Restaurang gågata närmare Palma city
 
 
 
Mat är väldigt viktigt för en spanjor.
Comida es la vida
Vi har lite till att utforska när det gäller matkulturen på Mallorca.  
Som det ser ut finns det gourmetmat för alla livsstilar

Kommentarer

  • Ama de casa säger:

    Så himla vackert! Sen kan jag inte annat än att instämma med rubriken och slutklämmen :-D

    Ha det fortsatt gott!

    Svar: Mat är livet och såklart mycket annat smått och gott =)Dessutom är det härligt att strosa omkring i Palma.
    Ha det gott ♡
    Biggeros

    2021-06-01 | 11:06:45
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Jossus Travelpics säger:

    Vad mysigt det ser ut. Gillade speciellt byggnaden med kartan.

    Svar: Jag med!!Vilket påfund och idealiskt idé!
    Älskar att hitta nya gränder=)
    Biggeros

    2021-06-01 | 12:21:13
    Bloggadress: http://www.nouw.com/jossustravelpics
  • znogge säger:

    Mat är nog livet för många och visst är det trevligt att njuta av något riktigt gott!
    Smart där med kartan på husväggen.

    Kram

    Svar: Mat är livet men visst måste man förhålla sig till det som är bäst för hälsan.Gillar den smarta väggen med stadsdelen på Santa Catalina.
    Ha det gott!
    Kram
    Biggeros

    2021-06-01 | 20:52:18
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Veiken säger:

    Nu har jag läst ikapp och varit med dig i flera inlägg. Just nu är jag lite bloggtrött, men jag kommer tillbaka med full kraft hoppas jag!
    Dina bilder är så fina. Hus och gränder berättar så mycket om hur det är och har varit! Så mysigt!
    Kramar

    Svar: Ja jag hinner heller inte beta av men kommer även att göra det så småningom. Här på Mallis finns mycket smått och gott att visa.
    Kram
    Biggeros

    2021-06-02 | 09:50:00
    Bloggadress: http://www.veiken.se
  • Ditte säger:

    Hoppas nu att de matmarknader och saluhallar som finns i Palma öppnat. Eller snart gör det. Finns mycket där att botanisera bland.
    Palma är ju en perfekt stad för att strosa runt i och ständigt mycket att se och uppleva
    Kram

    Svar: Santa Catalina marknad håller öppen men inte Mercat 1930 ännu. Det skall ju öppnas upp mer och mer nu i Juni på Malllrca. Smittspridningen är lägst här sådom Valencia och GC.Ha det gott!
    Kram
    Biggeros

    2021-06-02 | 16:21:36
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • Lena i Wales och Spanien säger:

    Jag tycker också att mat är viktigt.
    Älskar dessa små "kryddbodar" med kryddor, oljor, vin m m, ofta bra kvalité.
    Också trevligt att man i Spanien har kvar dessa små butiker, som t ex järnhandel, inte bara stormarknader utanför stan.
    Barer och caféer i massor, trevligt och billigt.
    Ha det skönt!

    Svar: Förra gången jag var på Mallorca så köpte jag oljor och kryddor =) Så det blir det inte denna gång. Visst har jag smakat på Mallorcas egna delikatess bakverk. Kanske lite för torrt i min smak men smaka bör man=)På lördag ska vi ut och äta med en arbetskompis. På söndag blir det stranden=)
    Ha det gott <3
    Biggeros

    2021-06-03 | 09:55:27
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com

Kommentera inlägget här: