biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Hand I Hand

Kategori: Spaniens Cadiz

 
Mano en Mano 
 
 
Strax över brofästet skymtar men den stora kupolliknande byggnaden El corte ingles 
 
 
Brofästet har bara varit färdigt ett par år och är  häpnadsväckande.
Den byggdes inte på en dag och alla vägar går inte till Rom
 
 
Från Valdelagrana naturreservat ser man bron från en annan synvinkel 
 
 
Salado 
En ljungliknande flerårig växt växer brett i naturreservatet intill Playa Valdelagrana 
Där brukar vi promenera och cykla.
 
 
Ofta möter vi andra fotgängare och fyrfotade vänner som ska rastas.
 
 
 
 
Ett annat hotell val är Playa Victoria 
Det ligger precis vid stranden.
Vi satt mittemot och njöt av förfriskningar.
Restaurangen  Matilde skymtas även höger på bild 
 
 
Fönstervy från Melia 7: e våningen 
Strandremsan var inte så full som jag trodde den skulle vara under semestertider
 
 
 Här kan man sitta och ta en drink samtidigt som man njuter av strand Volleyboll 
Cadiz är en mysig stad.
Man har stranden inpå sig vart än man befinner sig
 
 
Hotel Melia Paseo del mar 
 
A BEACH STAY IN THE CITY OF CADIZ

Located right on La Victoria beach, on the seafront promenade, near the historic centre, perfect to relax and explore Cadiz. Free wifi,premium and family rooms and (great breakfast)

Det är hotellets styrelse sätt att se det.......

Visst är hotellet fint pga av sitt läge intill Playa Victoria och sitt läge bland restauranger/barer.

Från mitt sätt att se det har hotellet inget till  övers mer än sitt läge.

Det är värd precis sina stjärnor men jag har bott på andra Melia hotell som har mycket bättre service/bättre frukostbuffé/swimmingpool/level/takterass/rum och Melia hotell som är betydligt  billigare.

Stranden Victoria är makalös med sin breda strandremsa av vit sand. Atlanten som sveper in med sina höga vågor mot land och de andra stränderna som även bidrar till att staden Cadiz, hamnstad ( Columbus begynnelse  mot hans upptäckter ), och den gamla kupolformade Katedralen som gör att den gamla staden blir en del av historian.

 
Tryp hotel 
Nu Melia Paseo del mar
 
 
Bekväma sängar, hygieniskt rum, AC, Wifi och bra service är viktigt.
 
 
 Den 13 juli i år firade min man och jag silverbröllop i Cadiz. Vi tog en övernattning på hotel Melia och dinerade på den argentinska restaurangen Matilde.
Vi hade en underbar dag med dryck, Sol och såklart varandras sällskap 
 
 
 
 
Restaurangen är placerad intill Hotel Playa Victoria och vid strandvägen
 
 
 
En Cavaflaska beställdes innan maten
 
Vi delade på två förrätter, primero plato : Carpaccio och  Ensadilla de Rusa
 
 
Segundo plato valde vi en Ternera de buey med Chimichurri 
Kallskänkan var tyvärr inte den bästa kocken att lägga upp fint maten på tallriken. 
 
Jag tycker att det är viktigt med upplägget  att känselspröna ska lockas, ögat ska frestas och näsan ska bli stimulerad av gourmetens dofter innan intag
 
Under tiden i väntan på efterrätten, el postre : Pannacotta con syrope de leche dulce ( liknande Flan ) som är mer eller mindre är nationaldessert i Spanien, Andalusien. 
Cadiz går hand i hand
Cadiz är livet.
 
 
 

Kommentarer

  • Znogge säger:

    Så härligt ni hade det! Visst betyder det mycket hur maten serveras. Alla har inte den förmågan tyvärr.

    Kram

    Svar: Vi hade en underbar dag i Cadiz=)Visst spelar det roll hur kocken lägger upp maten på tallriken.
    Svenska kockar har förmågan att fresta ögat.
    Kram
    Biggeros

    2021-07-19 | 09:46:17
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • eval8 säger:

    Lite försent Grattis på bröllopsdagen! Så kul att se dina bilder. Nu har jag lagt till dig i min läslista. Ha en fin dag!

    Svar: Tack så hjärtligt vännen!!Bättre sent än aldrig=)
    Härligt att höra att jag finns på din läslista!
    Kram
    Biggeros

    2021-07-19 | 11:43:29
    Bloggadress: http://livetssnarigastig2.wordpress.com
  • Ditte säger:

    Stort grattis! Och trevligt med en tur till Cadiz. Hotellet såg ju inte så roligt från utsidan men det ser man ju inte inifrån. Men ett bra läge är ju värt mycket.
    Fina uppläggningar är ju viktigt för man äter ju även med ögonen.
    Kram

    Svar: Tack så hjärtligt Ditte!!Jag anade att hotellet hade varit en gång ett Tryp och omvandlats till Melia. Fasaden är inte överrumplande men strandläget är.
    Visst ska maten läggas upp med entusiasm för att locka ögat.
    Kram
    Biggeros

    2021-07-19 | 21:20:35
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • Ditte säger:

    Stort grattis! Och trevligt med en tur till Cadiz. Hotellet såg ju inte så roligt från utsidan men det ser man ju inte inifrån. Men ett bra läge är ju värt mycket.
    Fina uppläggningar är ju viktigt för man äter ju även med ögonen.
    Kram

    2021-07-19 | 21:20:42
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • Ditte säger:

    Verkade bli något konstigt med min kommentar för det stod att jag var inloggad som "Eva."
    Kommer den inte fram så har jag läst.
    Stort grattis på silverbröllopsdagen och jag förstår att ni hade en fin vistelse i Cadiz.
    Kram

    Svar: Tack ännu en gång för din uppvaktning Ditte!!Du lyckades komma in som Ditte men det blev 4 kommentarer inom loppet från dig. Jag har tagit bort tre . Tack för att du bryr dig och jag ska titta in till dig inom kort. Jag förbereder mig mentalt för mina flickors ankomst.
    Kram
    Biggeros

    2021-07-19 | 21:23:48
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • Gerd säger:

    Ett matigt och härligt inlägg och tema hand i hand var fint.
    Kvällskram!

    Svar: Ja det finns många mysiga restauranger längs strandremsan i Cadiz.Jag tyckte temat passade jätte bra på det nuvarande inlägg. Liksom ett fint monument stående mitt i Cadiz.
    Kram
    Biggeros

    2021-07-19 | 21:30:56
    Bloggadress: http://gerd-geddfish.blogspot.se/
  • Netti Starby säger:

    Åh vad härligt ni har haft det och vilket fint hotell ni bodde på. Kramis <3

    Svar: Hotellets läge om inget annat kunde vi inte klaga på. Skönt med lite avbrott i vardagen.Kram
    Biggeros

    2021-07-21 | 17:50:26
    Bloggadress: http://starbys.se
  • Jossus Travelpics säger:

    Grattis på bröllopsdagen!
    Dulce leche har jag aldrig smakat, vare sig i Argentina eller Spanien. Får hålla utkik efter desserten när jag besöker Spanien nästa gång.
    Ja upplägget är viktigt, och tyvärr är jag som kallskänkan och har inte öga för det. Hade varit trevligt att förgylla maten hemma genom att lägga upp lite extra fint på tallriken.

    Svar: Tack så hjärtligt!!Kolla efter Flan som är likt och väldigt gott!!
    Ja jag tycker att en fin restaurang borde kunna lägga upp maträterna fint så att det ser ätbart ut. Både min morfar och mormor var utbildade till kock/ kallskänka.
    Ha det gott!
    Kram
    Biggeros

    2021-07-21 | 19:56:09
    Bloggadress: http://www.nouw.com/jossustravelpics
  • Marie säger:

    Grattis i efterskott på silverbröllopsdagen båda två. Fina CADIZ tycker mycket om den staden. Fina bilder puss och kram från Mamma och Håkan ❤️ ❤️ ❤️

    Svar: Cadiz är en jätte mysig och gammal stad=)Tack så hjärtligt för gratulationer!
    Ha en fin dag
    Kram ♡
    Biggeros

    2021-07-22 | 08:06:24
  • Ama de casa säger:

    Vilken vacker handskulptur och bron är ju helt fantastisk! Ja, jag är en brofetischist, det är bara att erkänna :-)

    Ha det fint!

    Svar: Ja hand skulpturen fick bli inledningen på inlägget=)Ja jag är som du en bokälskare. Denna är fantastisk!
    Ha det gott!
    Kram
    Biggeros

    2021-07-22 | 11:02:01
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Lena i Wales och Spanien säger:

    Jag gillar Cádiz, men har mest varit i gamla stan och bott på hotell där.
    Vad fint ni hade det!
    Ha det bra!

    Svar: Cadiz är en gammal och fin hamnstad. Vi besöker staden ofta som det bara går. Jag har inte bott på hotell mer än en gång. Hotellet ligger bra placerat intill stranden. Ha det gott <3
    Biggeros

    2021-07-22 | 12:11:51
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com
  • ullie säger:

    men ursäkta ser ut på tallriken som om man har ätit utav halva
    men otroligt fint o grattis igen på er dag
    längtar utomlands verkligen
    ta hand om dej finis godnatt kram me <3

    Svar: Maten var god men jag tyckte att lite grönsaker hade varit bra på sin höjd. Tack för gratulationer <3Ha det gott vännen!
    Kram
    Biggeros

    2021-07-22 | 22:07:57
    Bloggadress: http://weberskold.se
  • Sussi säger:

    Men vad trevligt att fira silverbröllop. Kul att göra det på ett sånt fint ställe. Men jag håller med, ett fint upplägg av maten är ett måste.. Kram

    Svar: Ja vi firade vår dag i Cadiz och det kunde inte bli bättre=)Stränderna är fina och Cadiz är en gammal stad samt ska upplevas.
    Uppläggningen av maten gör allt
    Kram
    Biggeros

    2021-07-22 | 22:28:03
    Bloggadress: http://cozybyme.blogg.se
  • petra säger:

    Sent grattis till bröllopsdagen så mysigt och vilket brofäste inte det minsta jag sett:) kram

    Svar: Tack så hjärtligt Petra!!Gillar verkligen broar och dess konstruktion ♡
    Kram
    Biggeros

    2021-07-23 | 22:45:25
    Bloggadress: http://mammansprinsessor.blogg.se

Kommentera inlägget här: