biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Pregunta preguntas

Kategori: La Casa

 
Nu är mötet angående om eventuella åtgärder  över och vi har fått besked om hur våra förhållanden ser ut nät det gäller covid 19 restriktioner  hädanefter. 
Så håll tummarna att jag kan få resa med min man på arbete inom kort.
Så trist om vi hade fått leva separat igen under lång tid.
Vi har perimeterkarantän inom regionen Andalusien.
Hur länge är frågan...
 
 
Min lilla julgran är borttagen och den gigantiska urnan från Guadix är tillbaka på sin plats.
 
 
Det är enda som påminner om julen är den buttra tomten Sune, den slokna fröken Julstjärna och den ståtliga Amaryllis. 
 
 
Som ni ser så är det en riktig kulen dag.
Det har regnat i två dagar konstant och mer regndroppar förväntas.
 
 
Däremot trivs vår fina Amaryllis bra i uterummet.
Även om regnet öser ner.
Hon blommade sent efter julhelgen  med sina fina klarröda färger.
 
Nätterna är kalla och tuschar nollstrecket titt som tätt.
Jovars bor vi i Spanien men det kan även bli kallt här.
På somliga ställen har det kommit snö i massor.
 
 
I vårt uterum är bland det bästa utrymmet som vi har installerat. Här spenderar vi ofta hela julhelgen med hjälp av en gasvärmare som ser ut som en gedigen kamin.
Som sagt så är gasen billig i Spanien och passar perfekt som alternativ energi/ värme.
 
 
Mina gosiga rosa tofflor som jag fick till jul används flitigt under kalla kvällar.
Marmorgolvet är inte så varmt att gå på under kalla dagar.
Det fungerar bättre under heta sommardagar.
 
 
Lika roligt som att plocka fram julen är lika skönt att städa bort juldekorationen.
 
 
Nya ljusstakar från Georg Jensen har bytt plats med min kopparfärgade kub
 
 
Nu återstår nya ljus på bordet.
Det sista på julljusen eldas på innan de har gjort sitt.
 
 
Klas klättermus och min ulltomte står intill min sida och iakttar läget. Frågan är:
- När är det vår tur att stoppas undan i en mörk låda och inte få tillfället att komma tillbaka om lite mindre än ett år.
 
 
Nu är den stora frågan som håller mig flytande just nu:
- När ska regnet upphöra så jag kan få mig en promenad utomhus......
Frågor, just bara en liten fråga är till för att besvaras.
Även i dessa tider.

Kommentarer

  • Marie säger:

    Fina bilder med fin text
    .hoppas du får följa med Urban fin Amaryllis. Tråkigt med regnet kram och puss Mamma

    Svar: Ja som det ser ut nu får jag följa med min man men det kan ju ändras fort.Regn är inte roligt alls=(
    Ha det gott <3
    Kram
    Biggeros

    2021-01-08 | 15:39:47
  • Ditte säger:

    Så vackra amaryllis! Väntar här hemma på att mina ska slå ut. Och visst är det skönt om ni nu kan få lite lättnader vad gäller att resa. Såg att det såg väldigt olika ut runt om i Spanien.
    Ljusstakarna är så vackra. Har liknande. Har även en rund från Georg Jensen. Ä väldigt förtjust i både smycken och annat därifrån, Tittar ofta in i deras butik här på Birger Jarlsgatan.
    Önskar dig en fin helg med bättre väder.
    Kram

    Svar: Min Amaryllis tog tid att blomma ut men visst får man valuta för pengarna =)Jag har även smycken från Georg Jensen och dessa stakar. Älskar den danska designen!!Ja här råder det olika restriktioner från region till region. Nu håller vi tummarna att jag kan följa med=)Nu har regnet lagt sig för denna gång. Det kommer säkert mer.Tack och detsamma till dig en helg med bra väder och trivsel <3Kram
    Biggeros

    2021-01-08 | 21:08:29
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • [email protected] säger:

    Den där vyn ut genom fönstret hade kunnat vara här. Jisses så det regnar! Nästan 100 mm bara i dag. Förstår att du njuter på uteplatsen om ni där har extra värme.

    Amaryllisen är magnifik! Riktigt blodröd. Du får gräva ned den i något hörn så kommer den igen nästa år.

    Ljusstakarna är såååå fina!

    God fortsättning på det nya året!

    Svar: Vi har inte fått fullt så mycket regn utan 60 mm.Visst har det regnat dessa dagar tre=0
    Jag vill gärna låta Amaryllisen övervintra så den kommer igen till nästa år.
    De är så vackra blommor!
    Gillar verkligen stilen på ljusstakarna och Georg Jensen smycken.
    Önskar dig god fortsättning på det nya året och trevlig fredag <3
    Biggeros

    2021-01-08 | 23:04:12
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • Anonym säger:

    Oj ja regn är inte skoj men ibland nödvändigt för vår natur :) snyggt du har det :) hoppas allt är bra med dig kram vännen

    Evas blogg

    Svar: Regn har kommit i mängder men även snö på sina håll. Rena rama istiden. Det är kallt i Spanien =(Allt är bra här och julen är bortplockad =)
    Kram
    Biggeros

    2021-01-09 | 10:55:57
  • znogge säger:

    Så vackra amaryllis och fina ljusstakar. Även vår blommar för fullt för jag var lite sen med att köpa dem. Nåja, det gör ingenting. Hoppas att du kan åka med din man på hans resor.

    Kram och god söndag!

    Svar: Ja vi köpte vår Amaryllis sent på IKEA men den mår så bra och blommar för fullt=)Håll tummarna att jag får följa med min man på hans resor. Nu har fallen börjat att öka i covid 19 och statistiken börjar att höjas efter julhelgen. Alltså så tröttsamt =(
    Att folk inte lär sig......
    Att trängas i små utrymmen vid julrean och nyårsfirande är inte optimalt just nu.
    Nu vill man bara se ett slut på detta. Tyvärr slutar inte pandemin av sig självt.....
    Trevlig söndag
    Kram <3
    Biggeros

    2021-01-10 | 11:34:54
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Annette säger:

    Så fina och annorlunda juldekorationer, jag gillar Klas Klättermus! Här snöar det för fullt i dag och det skall fortsätta även i morgon, däremot bara några grader kallt. Jättefina ljusstakar, och den där lampfoten gillar jag! Håller tummarna för att pandemin lugnar ned sig.
    Önskar en fortsatt fin helg i de där fluffiga, mysiga tofflorna!

    Svar: Ja jag har många juldekorationer från land och rike. Gillar även min ulltomte som en kolöega har gjort=) Den där lampfoten har hängt med enda från min ungdomstid. Den är alltså gammal =DEfter julhelgen har fallen covod 19 börjat att eskalerat dessvärre. Så hur länge ska detta få hålla på.....
    Trevlig söndag och tofflorna är så mysiga/ sköna
    Kram
    Biggeros

    2021-01-10 | 12:59:27
    Bloggadress: http://justnujusthar.com
  • Lena i Wales och Spanien säger:

    Visst kan det både vara kallt och snöa i Spanien, allt är inte en tunn solremsa längs Costa del Sol.
    Vi ser ca vart 10:de år snö på de höga topparna bakom vårt hus vid Marbella och i Sierra Nevada 1 drygt timmas bilväg från kusten har man snö varje år.
    Dessutom är många hus dåligt isolerade och det blir kallt inomhus också.
    Så mysigt ni har det. Roligt att få se lite från din inredning också.
    Vi hoppas att det blir bra restriktioner, hur de än blir, för er.
    Ha det bra!

    Svar: Vad jag hörde då hade det snöat lite även i Sevilla vilket är ovanligt. När det regnar får man en fukta i huset så det blir rått. Tur man har AC och gas=)Kul att visa lite inredning från där jag bor =)
    Nu håller vi tummarna om att jag kan få rrsa inom regionen.
    Ha det gott Lena <3

    Biggeros

    2021-01-10 | 15:05:21
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com
  • Netti Starby säger:

    Vad vackert blomman blommar och så fina ljusstakar. Kramis <3

    Svar: Älskar allt som har med ljusstakar och Georg Jensen.Trevlig söndag
    Kram
    Biggeros

    2021-01-10 | 15:39:43
    Bloggadress: http://starbys.se
  • Carro säger:

    Vilka mysiga tofflor och så skönt att städa ut julen och starta det nya året ordentligt! 🥰

    Svar: Mina varma tofflor bara älskar dem!!Trevlig söndag <3
    Biggeros

    2021-01-10 | 17:59:59
    Bloggadress: http://nouw.com/carroat
  • ullie säger:

    usch avskyr regnande o grått
    vilka goa tofflor ja bor oxå i mina på vintern vart kommer dina i från ?
    håller tummarna . maken kör ju budbil inom sjukhuset nu har det varit massa sprutor skydd åker me honom i bland då ja har för tråkigt hemma kram kram

    Svar: Vem gillar regn...då föredrar jag hellre snö=)Mina gosiga tofflor är köpta på El Corte Ingles.
    Bra att kunna vara till sällskap om man inte stör mannens arbete. Man kan vara till stöd och support vilket är bra=)
    Ha det gott vännen!
    Kram
    Biggeros

    2021-01-10 | 23:38:56
    Bloggadress: http://weberskold.se
  • Hilma Eklund säger:

    Håller tummarna för er! <3

    Svar: Tack vännen!!!Kram
    Biggeros

    2021-01-11 | 11:34:24
    Bloggadress: http://www.nouw.com/hilma
  • Orsakulla mamma vid 20 - Dalaliv, finporslin & pudelliv säger:

    Skrattade till när jag såg dina tofflor, på något vis tänker man inte direkt kyla när det kommer till er i värmen. Men kan samtidigt förstå att det blir kallt även där :). Hoppas verkligen du får resa med <3.

    Svar: Ja inte tror man att det kan bli kallt i sommarparadiset=)Visst kan husen bli kalla när regnet kommer. Speciellt på stengolv.
    Hoppas nu jag kan följa med 🙏
    Kram
    Biggeros

    2021-01-11 | 11:58:23
    Bloggadress: http://www.saramadeleine.se
  • Veiken säger:

    Men oj, vilket eländigt väder. Det är inte mysigt när det kryper mot nollan.
    Så skönt det skulle vara för er om du kunde åka med din man på jobbresor! Det får vi hålla tummarna för!
    Georg Jensen har väl bara riktigt läckra saker. Dina ljusstakar visar på det!
    Ha det bra i regnet!
    Kram

    Svar: Idag har solen skinit på oss och då gäller det att man passar på=)Om det vill sig väl åker vi på onsdag. Sedan får vi se om restriktionerna ändrar sig med tiden.
    Gillar allt med Georg Jensen=)
    Ha det gott!
    Kram
    Biggeros

    2021-01-11 | 14:36:27
    Bloggadress: http://https://veiken.se
  • Sussi säger:

    Vilken fin blomma! Så underbart att ha ett sånt fint uterum att kunna sitta ute och njuta i. Tur ni kan värma upp det ordentligt. Jag behåller min julbelysning i fönster och julgranen ett litet tag till :) Kram!

    Svar: Visst är Amaryllis ståtliga!! Vår inglasade terass sitter vi ofta och njuter i.Bra att ha lite ljus i fönstret när mörkret faller på.
    Ha det gott!
    Kram
    Biggeros

    2021-01-11 | 20:22:33
    Bloggadress: http://cozybyme.blogg.se
  • petra säger:

    Så härliga bilder, ja skönt att rensa ut julen oxå, haha dessa ljusstakar köpte jag till sonen i julklapp men dem dög inte han e golddigger:) Fick oxå lika fina tofflor som dig fast i svart, Inge kul med regn o rusk,kram

    Svar: Lika roligt att ta fram julen såsom att plocka ner=) Nu går vi åt ljjsare tider dvs vår.Smaken är olika som tur är <3
    Kram
    Biggeros

    2021-01-11 | 21:49:21
    Bloggadress: http://mammansprinsessor.blogg.se
  • Paula säger:

    Ni har det extra jobbigt med restriktionerna, även Sverige har ju tuffat till sig. Hoppas verkligen att vaccinationerna förändrar läget

    Svar: Ja hur ska det annars sluta om vi inte tar vaccination...Viruset verkar ju inte ge med sig utan eskalerar. Nu får vi ha is i magen=)
    Kram
    Biggeros

    2021-01-12 | 00:07:43
    Bloggadress: http://paulaz.se
  • Ama de casa säger:

    Hoppas det lättar med reserestriktionerna snart så ni slipper vara på varsina håll.

    Julen är väck här, ovanligt tidigt för min del - brukar invänta Knut :-) Men precis lika kul som det är att plocka fram julen, lika trist är det att stöka undan den...

    Här har vi också haft fulväder med regn och kyla. Kylan är kvar, men nu är solen tillbaka vilket gör att det känns betydligt bättre!

    Ha det gott!

    Svar: På många håll har siffrorna ökat på fallen och stängt kommunerna. Så nu håller vi tummarna =)Inget roligt att vistas på distans från sin partner på längre tid.
    Min juldekor åkte också ner i lådor strax efter nyår. Så skönt!
    Samma här äntligen kom solen fram efter regn.
    Visst har vi kallt om dagarna. Nu lunkar vi framåt.
    Ha det gott <3
    Biggeros

    2021-01-12 | 11:26:15
    Bloggadress: http://https://amacasa.wordpress.com/
  • wiper säger:

    Jag skall hålla tummarna hårt för att nu skall få följa med din man. Det är ingen rolig tid nu och man börjar bli less på detta och även rädd. Den urnan var fantastiskt fin och ovanlig. Så skulle jag kunna tänka mig att ha istället för julgran

    Jättefina bilder alltihopa. Jag gillar verkligen ljusstakarna från Jensens, så snygg form lite grafiskt och lampan på bänken är supersnygg

    Klas klättermus gör mig nostalgisk ;)

    Hoppas regnet snart upphör här har vi snö och 3 minusgrader

    Ha nu en fin tisdag och sköt om dig/er
    kram från Malin

    Svar: Regnet har uophört men vi har det väldigt kallt på nätterna. Dock skiner solen på dagen.Ja än så länge ser det lovande ut att följa med min man=)Klas klättermus är fortfarande kvar och har inte lagts under förvaring. Gillar även dansk design såsom Georg Jensen. Önskar dig även en fin dag och ha det gott Kram
    Biggeros

    2021-01-12 | 14:07:08
    Bloggadress: http://wiper.bloggplatsen.se
  • Heléna säger:

    Så fint du har hemma hos dig vännen och Amaryllisen är verkligen vacker! Här började det snöa rejält igår och höll i hela dagen. Idag har vi haft strålande solsken så snön som ligger kvar gnistrar vackert. Hoppas du får en underbar fortsättning på dagen vännen! Stor kram 💖💖💖

    Svar: Snön gör åtminstone att vi känner oss bra till mods. Även när solen reflekterar i snövallen.Amaryllisen står sig fortfarande dessutom fin färg på blommorna. Skönt att fått bort julstöket och bytt till andra färger. Ha det gott vännen!
    Kram
    Biggeros

    2021-01-12 | 14:49:50
    Bloggadress: http://whateverornever.blogg.se
  • Sara Ekman säger:

    åh vilka gosiga tofflor <3 hoppas solen tittar fram snart igen och att regnet håller sig borta :)

    Svar: Regnet är borta och solen skiner. Dessvärre är det även här i Spanien minusgrader på natten.Älskar mina tofflor!!!
    Ha det gott <3
    Biggeros

    2021-01-12 | 20:37:59
    Bloggadress: http://aamaziing.blogg.se/

Kommentera inlägget här: