biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

NO8DO

Kategori: Spaniens Sevilla

 
 
 
En fråga som ofta dyker upp hos mig när jag är i Sevilla...... 
 
Vad betyder NO8DO?
 
I det dagliga livet i Sevilla kan man se symbolen på ex banker, parker, kommunala transporter, på flaggor och t o m på sopkorgar.
 

 

 

 Lånad bild

 

NO8DO finns som brevpapper, symbol eller emblem i alla institutionella tryck i Sevilla.

 

 

Allt är relaterat till kommunfullmäktige och stad, offentliga arbeten, utveckling och stadsmöbler såsom parkbänkar och brunnar inkluderar också NO8DO.

Nr 8 i Sevillas flagga

 

Lånad bild

 

 

Detta beror på att sedan 1995 bildar NO8DO i guldbokstäver med vinröd eller karmosinröd bakgrund Sevillas flagga.

 

 

Lånad bild

 

Fram till dess var "flaggan Banner" med bilden av San Fernando

(Banner för staden Sevilla)

som nu återstår för mer högtidliga representationer.

Det är inte detsamma som San Fernandos banner.

Strax före hans död 1284 och som ett tack till staden Sevilla gav

Alfonso X staden detta emblem, ett fonetiskt uttryck

av No (skein) 8 , ullgarnet kompletterar hieroglyven, DO

No-Skein-Do.

hon lät mig inte. 

Hon/han har inte övergett mig.

NO och DO kommer från det latinska uttrycket

Nomen Domini, "In the Gods name."

8 skulle helt enkelt vara representationen av den latinska nodus,

en knut som förenar de två orden.

 
Denna park besöker jag ganska ofta när jag går min morgonpromenad. Det är vägen på väg in till Sevilla city.
Parken går ihop med en annan park mitt över gatan och går under samma namn. 
Jardines de la Buhaira
På avstånd skymtas en svart/vit figur som liknar en Dalmatinerhund.
 
 
Konstverket ska egentligen  gestalta  en fläckig, romande ko. Storleken skiljer sig drastiskt om man jämför med den näpna koltrasten bredvid.  
 
 
 
 
I parken befinner sig ett litet slott som ofta har utställningar.
I dessa tider är det sannolikt stängt.
 
 
Jag tar er vidare till nästa park vid ett annat tillfälle och inlägg.
Här är bara början till inledningen. 
 
 
Vem trodde att vi skulle bära mask och handskar en tid som denna......
Och vi tyckte att Michael Jacson var underlig när han var som kändast......
 
 
 
 

Jag har aldrig sett så många " Michael Jacson " wannabe  som skyddar sig från offentligheten med mask och handskar


Fördel med att bära mask är att man kan dölja ett falskt leende eller ett nyckfullt skratt.

Kommentarer

  • Hilma säger:

    Haha ja det där med mask har faktiskt sina fördelar, det har jag också tänkt på :)

    Svar: Ja tänk på dem som har komplex med tänder eller käke kan dölja det i masken. Det finns fördelar med allt=)
    Biggeros

    2021-01-18 | 13:10:54
    Bloggadress: http://www.nouw.com/hilma
  • Heléna säger:

    Hoppas du har haft en fin helg vännen och får en härlig vecka nu! Ja det där med mask har man ju vant sig vid nu, men den skapar tyvärr problem för de som behöver se den de pratar med för att läsa av läppar och ansiktsuttryck. Viktigast är ju dock att vi bromsar smittan. Stor kram

    Svar: Här i Spanien har mask blivit en trend och det finns mycket att välja på nu. Här är det en vanesak och visst kan det ställa till problem för dem som behöver läsa på läpparna. Helgen var underbar och nu börjar snart slutet på denna månad.Ha det gott!!
    Kramar ❤
    Biggeros

    2021-01-18 | 14:53:52
    Bloggadress: http://whateverornever.blogg.se
  • Ditte säger:

    Tack för förklaringen och med de vackra bilderna till. Skönt att du kan ge sig ut i det vackra vädret. Ser verkligen lovande ut.
    Önskar dig en fin vecka.
    Kram

    Svar: Kul att få veta vissa symbolers betydelse =)Huvudsaken att solen skiner och värmer gott.
    Ha det gott
    Kram <3
    Biggeros

    2021-01-18 | 17:18:24
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • Znogge säger:

    Så härligt med parker att kunna promenera och strosa i. Även här i Sverige börjar det gå mode i masker och många väljer lite personliga varianter. Undrar bara om de tvättas som de ska...

    Kram och god måndagskväll!

    Svar: Här finns det parker att välja på som jag kommer att visa. Det gäller ju att både sprita och tvätta munskydden hett och med tvättmedel. Vi har som vana att sprita våra tygmunskydd efter avtagning dvs på restaurang/ café Ha det gott
    Kram
    Biggeros

    2021-01-18 | 18:34:14
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Veiken säger:

    Vilken tur att du har tagit reda på vad NO8DO står för. Sånt kan göra mig vansinnig om jag inte begriper! ;)
    Michael Jackson var tydligen före sin tid, men vi får hoppas att munskydd blir ett minne om inte alltför lång tid!
    NU är det "bara" att vänta på bättre tider!
    Kram

    Svar: Pandemin kommer nog gå till historien men vi kommer glömma fort och gå vidare. Ett och annat tar jag mig med på vägen såsom avstånd och hygien.Jacson var före sin tid.
    Ja jag och min man är nyfikna av oss och brukar ta reda på saker och ting som grämmer oss.
    Ha det gott!
    Kram
    Biggeros

    2021-01-19 | 10:13:56
    Bloggadress: http://https://www.veiken.se/
  • Ama de casa säger:

    Det är verkligen fint i Sevilla! Skulle inte alls ha nåt emot att åka dit igen, men det lär nog dröja...

    Tänk så snabbt man ändå vande sig med att se alla maskerade människor! Nu reagerar man mer på när någon enstaka kommer som saknar mask. Antingen har dom väl glömt efter ett restaurangbesök (lätt hänt) eller så kanske dom har dispens?

    Ha det fortsatt gott!

    Svar: Min man som moralpolis ser alla som går utan mask. Visst är det inget konstigt att använda den där masken nu när det snart har gått ett år. Sevilla är en vacker stad men en stad med mycket folk och bilar. Det gäller att hålla avstånd. Ha det gott Ama <3
    Biggeros

    2021-01-20 | 10:29:18
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Marie säger:

    Fina bilder och fin information lilla gumman kram Mamma

    Svar: Ja när man har funderat tillräckligt länge är det dax att ta reda på vad symbolen betyder =)Kram ❤
    Biggeros

    2021-01-20 | 13:19:54

Kommentera inlägget här: