biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Den gamla stadens juvel bakom barriären

Kategori: Spaniens Sevilla

 
 

Den dolda prakten

Bakom den historiska  muren och bakom häcken/ barriärerna i parken
I Sevilla hittar du ett av de mest fascinerande kvarteren i världen: "Barrio de Santa Cruz" som är ett nätverk av smala gator, torg och passager där du kommer att känna att tiden står stilla och samtidigt kommer du att tro att du har  blivit transporterad till en annan tid.

I hjärtat av Barrio de Sta Cruz gömmer sig en barockvärlds juvel: klostret Los Venerables.

 
 
Kaklet med traditionella bilder och former är en annan av höjdpunkterna i Murillo Gardens.  Du hittar dem runt bänkar, pelare och fontäner.
 
 
las fosas septicas - historiska septik tankar och fontäner 
 

Kommentarer

  • Ditte säger:

    Väldigt vackert! Jag har bara varit i Sevilla en gång men denna vackra park har jag missat. Men jag hoppas på att komma tillbaka hit. Just nu verkar det dröja med alla spanska åtgärder och restriktioner så är i gång men kanske till hösten.
    Fint att du nu kan resa med Mr.U och lämna Jerez. Hoppas det består. Ha det fortsatt fint och tack för besöket.
    Kram!

    Svar: Ja jag kan alltid åka hem men inte följa med tillbaka igen så länge det är perimeterkarantän. I Sevilla är det fortfarande öppet. Sevilla har många fina parker att promenera i. Nu kanske det inte är en lämpad tid att ta sig hit med flygplan. Någon gång i framtiden. Ha en trevlig kvällKram
    Biggeros

    2021-01-24 | 14:49:46
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • Znogge säger:

    Vilken fin plats att besöka!

    Kram och god söndagskväll!

    Svar: Ja Sevilla hör till bland mina bästa städer i Spanien och så bor jag bara en timme ifrån. Trevlig kvällKram
    Biggeros

    2021-01-24 | 16:52:01
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Gerd säger:

    Vad vackert! Kakel är ju gediget!
    Ha det så gott! Kram!

    Svar: Jag är jätte svag för dessa kakelbänkar och med olika motiv. Trevlig kvällKram
    Biggeros

    2021-01-24 | 18:45:36
    Bloggadress: http://gerd-geddfish.blogspot.se/
  • Netti Starby säger:

    Vad härligt att det känns som att gå tillbaka i tiden och så vackert det är. Kramis <3

    Svar: Jag gillar dessa bänkar och fontäner som är klädda i kakel÷)Ha en trevlig dag vännen!!
    Kram
    Biggeros

    2021-01-25 | 05:53:30
    Bloggadress: http://starbys.se
  • Marie säger:

    Fina bilder och fin information tittade på videon kram Mamma

    Svar: Är så glad att du gillar mina inlägg!!Bra att du tittade på videon =)
    Kram
    Biggeros

    2021-01-25 | 11:00:04
  • ullie säger:

    gillar kakel motiv i vitt o blått så fint
    jätte härliga bilder o fin ställe

    ja vill inte ha corona mera :( kramizar

    Svar: Visst är det snyggt med blå/vitt gärgat kakel. Det fyller verkligen sin funktion på bänkar och fontäner. Vill även att coronna ska försvinna och där med basta=/Godnatt!
    Kram
    Biggeros

    2021-01-25 | 22:43:19
    Bloggadress: http://weberskold.se
  • Jossus Travelpics säger:

    Sevilla är en stad jag verkligen vill besöka. Tycker kakel är så himla fint, så här hade jag kunnat strosa runt och fota i timmar.

    Svar: Jag tror helt klart att denna park hade passat dig med många fina motiv=)Ha det gott!
    Kram
    Biggeros

    2021-01-26 | 11:04:28
    Bloggadress: http://www.nouw.com/jossustravelpics
  • Veiken säger:

    Jag har aldrig varit i Sevilla, men skulle gärna åka dit.
    Bänken med mosaik och kakel är ljuvlig! Det är en park jag gärna skulle vilja besöka!
    Så skönt att du kan röra på dig lite utanför din bostadsort!
    Kramar

    Svar: Det finns många fina bänkar i dessa parker i Sevilla. Älskar dessa dekorativa parker som man kan gena via med grönska/ blomster.Såklart ska du besöka Sevilla på höst/ vår för sommaren är helt för het.
    Ja, nu är det bäst att stanna där jag är för i många kommuner hålls perimeterkarantän förutom Sevilla.
    Ha det gott!
    Kram
    Biggeros

    2021-01-26 | 19:28:56
    Bloggadress: http://https://www.veiken.se/
  • Sussi säger:

    Så fint med det kaklade. En lite annorlunda park :)

    Svar: Kaklade fasader, bänkar, pelare, fontäner etc finns det gått om i Spanien likväl i Sevilla. Lite smått/ gott för ögat=)
    Ha det gott!
    Kram
    Biggeros

    2021-01-26 | 20:27:17
    Bloggadress: http://cozybyme.blogg.se
  • Lena i Wales och Spanien säger:

    Älskar denna park och hela Santa Cruz.
    Har ni gått in i lockdown igen? Marbella har.
    Sköt om dig!

    Svar: Inte Sevilla har gått in i perimeterkarantän men Jerez och så många andra kommuner har. Santa Cruz är väldigt idylliskt med dess smala gator och gamla byggnader.Ha det gott <3
    Biggeros

    2021-01-27 | 13:41:47
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com
  • ★Orsakullan som blev mamma vid 20 – Dalaliv, finporslin & pudelliv! ★ säger:

    Blir som vanligt lite avundsjuk när jag ser dessa härliga bilder du delar med dig av. Värme och grönska är det ju inte direkt här :) . Tar tid för mig att läsa bloggar nu men jag kommer in och läser :) . Kaklet är så otroligt fint :D

    Svar: Dessa parker i Sevilla är enastående med färgrika detaljer. Även under denna tid grönskar parker. Visst delar jag med mig lite av Sevilla via bloggen.Ha det gott vännen Kram
    Biggeros

    2021-01-27 | 15:49:16
    Bloggadress: http://www.saramadeleine.se
  • Tove Olberg säger:

    Hello you! Long time no see at the blog :-)
    Må säga du fått till såväl vackert som spännande med ord som bakom, det som är dold och så till slut fastnade jag i septiktank! nej jag fastnade inte i tanken jag fastnade i tanken- hjärntanken!
    Har läst några inlägg bakåt med :-)
    Ha det gott!
    Kram

    Svar: Välkommen igen! Alltid lika härligt att få ta del av dina kommentarer och hjärngympa=)Det finns så mycket att visa av Sevilla och dess parker samt min vardag.
    Ha det gott!
    Kram
    Biggeros

    2021-01-28 | 08:42:17
    Bloggadress: http://blandar.bloggo.nu

Kommentera inlägget här: