biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Tre kulturer

Kategori: Spaniens Sevilla

 
 
 
 
Denna vackra byggnation är som stöpt ur en saga från tusen och en natt .
Dessa vackra konturer, detaljerade mönster på husfasaden, mosaiken och urholkade fönster/ portar är en fröjd för ögat för den som förstår sig på kulturerad konst.
 
 
 
 
 
 
Fontäner som smälter in i fasaden med eller utan vatten.
 
 
Tres culturas - tre kulturer
  

Three Cultures Foundation.

Huvudkontoret ligger på Isla de la Cartuja i det som var den marockanska paviljongen under universitetsutställningen i Sevilla 1992


Konungariket Marocko och Junta de Andalucía beslutade 1998 att skapa ett forum som är baserat på principerna om fred, dialog och tolerans samt skulle främja mötet mellan folk och kulturer i Medelhavet. Peres Center for Peace, den palestinska nationella myndigheten och andra människor och institutioner som åtagit sig dialog och fred gick därefter med i detta initiativ.

Den 8 mars 1999 grundades således Tres Culturas del Mediterráneo Foundation i staden Sevilla.

Denna stiftels unika och på vissa sätt exceptionella egenskaper gör den därför till ett riktmärke för tolerans och framsteg.

Det finns få stiftelser i världen med en sådan representativ och balanserade mångfaldsnärvaro bland sina medlemmar, med en så speciell koppling till Medelhavsområdet och med en sådan kallelse av öppenhet mot de östra länderna.

Andan i denna stiftelse är också en återspegling av Barcelonas Euro-Medelhavskonferens, som hölls i november 1995, som föreslog en ny horisont för hela Medelhavsområdet:

"Inrättandet av en zon med fred, stabilitet och framsteg vid båda stränderna vid ett hav som har varit civilisationens vagga."

 
 
Dvs Islam, kristendom och katolism under samma tak
Hur fungerar det?
 
 
Sysselsättning och arbete för oss alla ger mersmak.
Bra att ha ett arbete i dessa dagar.
Vad det nu vill säga.
Såklart måste även en vattenansamling av marmor tvättas av förr eller senare för att inte ge ett grönt avtryck av alger.
 
 
Kvinnan spolade av noggrant en av monumenten och lät sig inte störas av min uppmärksamhet och nyfikenhet. 
 
 
Dock fick jag min corona skepnad förevigad framför den tjusiga mässlokalen.
 
 
 
 
 
Bilder som är fotade utifrån och in i utställningslokalen gör sig inte helt rättvist pga en viss spegling från fönsterglaset.
 

Kommentarer

  • Tove Olberg säger:

    Fantastisk fina byggnader! Om jag förstår mig på vet jag inte. Men se och tycka om det går bra. Tycker ju idéen med att samla är fin!
    Tack för dagens Birgitte. Önskar dig en fin söndag där du är :-)
    Kram

    Svar: Du om någon är en förståsigpåare!!Konsten ligger i dina rötter. Visst är det tjusigt!!
    Min söndag var njutbar Tack Tove <3
    Kram
    Biggeros

    2021-02-07 | 10:19:17
    Bloggadress: http://blandar.bloggo.nu
  • Lena i Wales och Spanien säger:

    Denna byggnad har jag totalt missat i Sevilla.
    Intressant både arkitektur och innehåll.
    Skön söndag!

    Svar: Kul att jag kan erbjuda något nytt till dig som har sett mycket av Spanien =)Arkitekturen är detaljrikt och färgglad. Min söndag var även njutbar
    Kram
    Biggeros

    2021-02-07 | 11:34:38
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com
  • Znogge säger:

    Det borde fungera kan man tycka men konstigt nog så leder religion ofta till konflikter...

    Väldigt speciell och vacker byggnad!

    Kram

    Svar: Jag håller verkligen med dig just därför reagerade jag att olika religion brukar inte kunna samköras. Visst är byggnaden fin!!!Ha det gott!
    Kram
    Biggeros

    2021-02-07 | 13:39:35
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Marie säger:

    Så fina bilder med fina fontäner och fin information kram och puss från Mamma

    Svar: Visst är arkitekten detaljrik och alltid kul att få mer lärdom. Tack och ha det gott!
    Kram ♡
    Biggeros

    2021-02-07 | 20:02:51
  • Gerd säger:

    Ja, bilderna är tagna som om de vore i Marocko. Jag var där för ett par år sedan. Jag har aldrig varit i Sevilla, men det är inte så långt emellan egentligen.
    Jag har sett många palats.
    Häftiga bilder.
    Söndagskram!

    Svar: Visst kan jag tänka mig att det påminner om Marocko och dess byggnader. Urtjusiga detaljer!!
    Jag kan tänka mig att bilderna gör dig påmind.
    Ta hand om dig min vän!
    Kram
    Biggeros

    2021-02-07 | 20:04:03
    Bloggadress: http://gerd-geddfish.blogspot.se/
  • Marbellatanten säger:

    Fantastiskt mosaikarbete, nu kan vissa knappt kakla badrum med vanliga fyrkantiga kakelplattor utan att det blir fel :-D :-D

    Svar: Visst är det ett prestige arbete. Urtjusigt!!Dessa gamla byggnader är väldigt detaljrika.
    Ha det gott!
    Kram
    Biggeros

    2021-02-07 | 22:06:07
    Bloggadress: http://marbellatanten.wordpress.com
  • Netti Starby säger:

    Wow vilken vacker byggnad och intressant information. Kramis <3

    Svar: Men visst är den läcker!!Man lär sig alltid något nytt=)
    Kramiz
    Biggeros

    2021-02-08 | 13:57:49
    Bloggadress: http://starbys.se
  • Ditte säger:

    Väldigt vackra byggnader. Otroligt vacker mosaik. Och syftet är ju väldigt gott för som Znogge också skrev i sin kommentar är ju religion oftast det som skapar krig och osämja världen över. Men har jag förstått det rätt; används byggnaderna i dag aktivt och att alla religioner är välkomna hit och kan förrätta bön och hålla gudstjänster här tillsammans.
    Fick genast här en tanke om Jerusalem där också alla tre religionerna samsas.
    Fina bilder!
    Kram och tack för besöket

    Svar: Byggnaden är enastående!Visst kan olika religionen ställa till problem. Det har gjort det i alla tider såsom kristendomen och islam. Syftet är gott!
    Ha en bra dag!
    Kram
    Biggeros

    2021-02-08 | 17:26:05
    Bloggadress: http://dittemitti.se

Kommentera inlägget här: