biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Från vackra kvinnor till vackra torg

Kategori: Spaniens Sevilla

 
Maskerad, tjuv, anonym, anletsberövande, opersonligt och glädjedödare etc......
Man kan ju inte säga att man gör sig bra i ansiktsmask.
Visst kan man lyxa till och köpa en mask i alla dess färger och mönster samt matcha med kläderna......
Främling vad döljer du för mig i dina blåa ögon?
Ska sanningen fram finns det mycket att dölja bakom masken.
Ett falskt leende, missnöje, avundsjuka, ironi, ondska etc
 
 
Bakom masken finns ett liv
 
 
 
 
Plaza España 
 
 
Från att bära mask till att skåda det finaste torget i Spanien.
Som många vackra torg har de blivit namngivna till Plaza España. Då får jag passa på att gratulera min systersons nyfödda dotter som kom till världen i dagarna och hon har blivit ärad att få heta Isabella precis som min
vackra dotter Isabella " bella "  som betyder vacker på italienska och min dotter är lika vacker ( i en moders ögon ) som en prinsessa. 
Bra val av namn‼
All lycka i framtiden till det lilla flickebarnet ‼
 
Isabella är kvinnonamn av italiensk ursprung
(och i sin tur en variant av det spanska Isabel) som antas vara en form av Elisabet. I almanackan är stavningen av tradition Isabella och den har använts i Sverige sedan 1500 talet medan den franska stavningsvarianten Isabelle som dök upp i slutet av 1800 talet idag är de lika vanlig. Namnet kan även stavas Isabela. Vi har har aldrig satt något öknamn på vår dotters namn men däremot gjorde vänner och nära det. Såsom: Isa, Issa, Izzy, Bella etc
Jag valde mellan namnen Isabella och Stephany som får mig att tänka på monarker såsom drottningar och prinsessor.
När jag väl har börjat så är det likabra fortsätta att berätta att vi inte alls var lika säkra på att döpa vår andra dotter till det dopnamnet hon tillägnades.
Det stod mellan Jennifer och Olivia.
Hennes födelsedag då hon kom ut arg som ett bi och bestämd redan då så ändrades bilden totalt.
För det första var hon så blond och fager att hon lurade både mig, BB och hela högen att hon inte hade ett endaste strå på hjässan.
Hon hade mycket ljust hår.
Min lilla ängel kom med ljus till denna värld.
Blondie.
 
Jennifer är ett engelskt kvinnonamn som härstammar från det kymriska namnet Guinevere, som möjligtvis betyder vit våg eller vacker kvinna. Det är först under 1900-talet som namnet nått utanför Wales' gränser. 1986 togs det in i den svenska almanackan.
 
Ingen Olivia precis utan det blev en Jennifer.
Jag har fått många frågar på hur namnet ska uttalas.....
Med e eller ö dvs Jenniför eller Jennifer (såsom det stavas).
Vi tyckte det var självklart att uttala namnet som i engelskan.
Vi levde ju dessutom som Globetrotter i tiotals år med familjen och ingen  hade svårt att uttala mina flickors namn.
 
Såhär i slutändan har jag valt att föreviga det vackraste torget i Spanien och föreviga två av de vackraste kvinnonamn.
I mina ögon kommer de förbli vackra som min prinsessa och min ängel för evigt.
 
 
 Plaza de España
är ett torg i Parque de María Luisa, i Sevilla, Spanien. Det byggdes 1928 för den iberoamerikanska utställningen 1929. Det är ett landmärkeexempel på regionalismarkitektur som blandar inslag i barockrevival, renässansrevival och moriska revivalstilar i spansk arkitektur. Wikipedia (engelska)
 
 
Notera det fina kakelkonstverket‼
 
 
 
 
 
 
 
Under pandemin fortsätter aktiviteter på Plaza España  såsom gatumusikanter och jonglörer att ge oss trivsel i vardagen.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Mästerverket av Aníbal González


Plaza de España är ett spektakulär torg av ljus och majestät.

Det är inramat i Parque de María Luisa och detta torg designades av den stora Sevillian arkitekten Aníbal González som ett symboliskt utrymme för 1929-iberoamerikanska utställningen.

Resultatet var en unik palatsplats i världen.

Dess proportioner är överdådiga; Det har en total yta på 50 000 kvadratmeter, vilket gör det utan tvekan till det mest imponerande och vackraste  torget i Spanien.

En 515 meter lång kanal går längs hela torget, som du kan resa ombord på en båt. Utan tvekan är det en romantisk upplevelse.

 
 
 
 
 
 
 
 
Byggnationen vid Plaza España  från vägen sätt
 
 
Porten till Militär museumet vid Plaza España i Sevilla 
 
 
 
Full rörelse med avstånd 
 
 
Här kan man färdas med en liten idylliskt båt på den artificiella floden vid Plaza España 
 
 
Från alla håll och kanter syns den ståtliga byggnationen vid Plaza España 
 
 
 
We Can Change The World
Tomorrow
This Could Be A Better Place
If You Don't Like What I'm
Sayin'
Then Won't You Slap My
Face . . .
Because I'm Bad, I'm Bad

Vem trodde att vi skulle gå omkring som Michael Jacson i Alicante 

Och skydda oss från offentligheten med mask och vante // Biggeros 

 
 Trevlig söndag från ett regnigt Sevilla 

Kommentarer

  • Lena i Wales och Spanien säger:

    Wow, min favoritplats på jorden, Plaza Espana! Så vacker!
    Där har jag vandrat runt och tittat på detaljer och suttit och filosoferat många gånger. Helt underbar plats!
    Sköt om dig!

    Svar: Jag håller så mycket med dig. Absolut finaste torg jag har skådat ♡Man vill bara vara och studera varje detalj.
    De som har besökt Plaza España i Sevilla förstår.
    Trevlig söndag här regnar det=(
    Kram
    Biggeros

    2021-02-21 | 12:54:50
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com
  • Marie säger:

    Tack för fina bilder och fin information och tack för din fina blogg. Så vårlikt det ser ut puss och kram Mamma

    Svar: Inte idag tyvärr är det vårlikt. Vilken plats att befinna sig under våren=)Ha en trevlig söndag ♡
    Kram
    Biggeros

    2021-02-21 | 13:44:38
  • Ditte säger:

    Vad roligt att höra hur era döttrar fick sina namn. Och visst är namn spännande. Våra har också namn som är gångbara världen över. Den ena heter Liv Maria och hennes syster heter Helen Victoria. Sedan har de förstås sina vackra lankesiska namn. Pathmani och Jeewanni.
    Plaza Espana känner jag väl igen och har varit här några tillfällen när vi var i Sevilla. Så vacker! Men en del av det historiska hade jag glömt och en del annat också. Stort tack för påminnelsen och ett intressant inlägg med vackra bilder
    Kram!

    Svar: Ja tänk vad namn till sina barn har en stor bedydelse i livet. Vi är alla olika och har olika värderingar/tycken. Tack för din delning av dina barns namn Ditte.Hör till saken att kärt barn har många namn och även torg.
    Trevlig kväll
    Kram
    Biggeros

    2021-02-21 | 18:59:44
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • Enna säger:

    Wow vilka vackra byggnader!!

    Svar: Visst är de vackra och Plaza España är otroligt tjusigt!Trevlig kväll
    Biggeros

    2021-02-21 | 20:37:06
    Bloggadress: http://sayyeastofashion.blogg.se
  • Netti Starby säger:

    Vad roligt att du berättar närmare om dina barns namn och så vackert det är på bilderna. Kramis <3

    Svar: Ja ibland måste man bli även lite personlig emellan fakta och bilderKram
    Biggeros

    2021-02-22 | 08:11:07
    Bloggadress: http://starbys.se
  • Znogge säger:

    Vilka vackra bilder och så fina byggnader!
    Kul att få veta mer om dina döttrars namn.

    Kram och god måndag!

    Svar: Älskar dessa detjerade byggnaderna och kakelmotiven.Ja jag blev lite väl personlig i detta inlägg.
    Ha det gott och kramar
    Biggeros

    2021-02-22 | 10:36:25
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Ama de casa säger:

    Plaza España är sååå himla fint!
    Fast munskydden är ett otyg...

    Ha en fin start på veckan!

    Svar: Tänk OM man kunde få fuska en dag och slippa munskydd just bara sådär =0Älskar detta Plaza España!!!!
    Ha det gott och en fin vecka <3
    Biggeros

    2021-02-22 | 11:26:04
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Anki säger:

    Intressant läsning om vackra kvinnonamn och vackra torg ... och så denna mångfald av vackra byggnader.
    Söndagen har blivit måndag!
    Önskar dig en ny fin vecka!
    Kram

    Svar: Tack för det Anki detta inlägg blev lite personligt. Det finns både vackra kvinnonamn och torg. Detta torg anser jag som det finaste i Spanien <3Trevlig kväll
    Kram
    Biggeros

    2021-02-22 | 13:12:54
    Bloggadress: http://ankisbildblogg.wordpress.com
  • Tove Olberg säger:

    Vilket härligt blandat inlägg!! Som poesi :-) I bild &text

    Kram

    Svar: Tack Tove ibland blir inläggen mer personligare än andra men jag hade en orsak.Blev påmind om min saknad till mina söta flickor i Sverige <3
    Vackra saker ger sig påminda.
    Trevlig kväll
    Kram
    Biggeros

    2021-02-22 | 14:28:23
    Bloggadress: http://blandar.bloggo.nu
  • Jossus Travelpics säger:

    Plaza Espana är en av dom platser jag drömmer om att besöka. Arkitekturen, kaklet, färgerna... Ser så vackert ut.

    Svar: Ja du ska absolut besöka Plaza España i Sevilla när du har chansen <3Trevlig kväll!!
    Biggeros

    2021-02-22 | 21:56:14
    Bloggadress: http://www.nouw.com/jossustravelpics

Kommentera inlägget här: