biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Deathroad

Kategori: Spaniens Sevilla

 
Min PW runda brukar varieras.
Variation är bra.
Jag utgår alltid från hotellet Melia.
Melias höga byggnad går heller inte att missa och
dess granne El corte Ingles.
Jag är en trogen kund.
Där gör jag oftast mina matinköp och andra onödiga köp.
 
 
 
Commercial, butiker, barer och restauranger stänger fortfarande efter klockan 18.00 och vi har utegångsförbud efter 22.00 - 06.00
Nu uppdateras covidförhållanden oftare och antalet smittostatistiken sjunker i snabb fart samt kommuner öppnas upp en efter en.
 
 
Sevilla tågstation ligger 5 minuter gångväg från hotellet. 
Jag och min mor tog tåget från Jerez när hon skulle vidare med taxi till flygplatsen/ Sevilla- Kastrup och jag taxi till hotellet Melia ca 2 minuter från stationen. 
Kollektivtrafiken ska utnyttjas om det går.
I dessa dagar ska man undvika den..........
Nu var det inte igår min mor var på besök.
Hon var på besök i Spanien ca 2 år sedan innan allt brakade loss
 
 
 
Dessa kläd/skor/ komplement containrar är alltid fulla och jag hoppas att de fyller sin funktion. Med tanke på att många arma människor fattas både jobb/ sysselsättning. Har man inget jobb finns det inga pengar till kläder och skor.
Lägg märke till Sevilla symbolen " 8 " 
 
 
Symbolen 8 är även förevigat på kommunens turistcyklar.
I Sevilla stad trampar många pedaler om inte så är läget då tar elcyklarna över.
Tyvärr kör de både tufft/ouppmärksammat och många borde ha licens för elspark.
Likaväl som man har för skotrar och mopeder.
 
För att återgå på min dagliga runda går jag förbi många apotek som även hålls öppna under pandemin. 
 
 
Privatförsäkringsbolag jagar medlemmar och sänker sina månadskostnader. Jag hade behövt att gå ur och ansöka om nytt medlemskap/ försäkring.
Jag betalar allt för mycket/ månad utan att utnyttja flitigt min försäkring i dessa pandemitider.
Man vill ju inte springa i tid och otid till läkaren med en fis på tvären när andra kämpar för sina liv.
Ändå så står den enorma kostnaden över mig som ska betalas varje månad  rätt ner i sjön......
 
⬆️ Kyrka ⬆️ iglesia
 Jag får en liten obehaglig känsla av att gå på denna gata. Allt inom räckhåll består av: Apotek, privata försäkringsbolag, äldreboenden, privat sjukhus med akutvård och sist men inte minst kyrkan.
Är det medvetet att ha placerat instanserna utmed varandra eller blev det bara så......
 
Deathroad
 
⬇️Äldreboende⬇️ resedencia de mayor
 
 
 I Sevilla hörs sirenerna av utryckningsfordon 
 
 
Brandkåren har sitt näste ca 1 km från hotellet som jag ibland brukar passera.
Som jag sade förrut att variera promenaden på morgonen  ger defenitivt ej tristess i vardagen.
 
 
Den stora skylten Enjoy får mig att njuta av promenaden och lite till.
Byggnaden är en stor gymlokal.
Hur är det nu att gå på gymmet i dessa dagar?
Enjoyable?
 
 
 
 
Ca 500 meter från hotellet står resterna av en romersk  viadukt
 
 
Då var det torsdag och jag ska snart äta frukost och bege mig ut i regnet på min dagliga promemix i trafikruset mitt i Sevilla 

Kommentarer

  • Lena i Wales och Spanien säger:

    Vilken trevlig rundtur i Sevilla med mycket att se.
    Det finns så många Farmacia i Spanien, toppen. Dessutom är de normalt sett öppna sent på kvällen.
    Jag har aldrig använt några av dessa turistcyklar någonstans. Kanske dags, men som du säjer kanske inte i denna trafik.
    Ha det bra!

    Svar: Ja man kan finna många Farmacia inom kort avstånd. Visst är det bra=)Jag har heller inte använt cykel i Sevilla. Jag går för det mesta och vilken trafik som man måste slåss med. Inte lätt att köra i Sevilla stad. De kör tufft och hänsynslöst =/
    Min man är helt ursinnig när han färdas både till och från Sanlucar de Mayor.
    Så jag går helst=)
    Ha det gott!
    Kram
    Biggeros

    2021-02-11 | 13:20:11
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com
  • Veiken säger:

    Så roligt att läsa att smittan går ner hos er och att man kanske kan lätta lite på restriktionerna!
    Du kan i alla fall gå dina rundor med kameran i högsta hugg! Det har ju vi läsare gott av också! Det är så härligt att se bilderna från Sevilla!
    Kram

    Svar: Morgonrunda för mig är balsam för själen. Även att erinra mig om att varje dag är till för att få ut så mycket som möjligt i kvalitet. Skönt att statistiken går ner i rätt riktning.
    Ha det gott <3
    Kram
    Biggeros

    2021-02-11 | 16:33:33
    Bloggadress: http://https://www.veiken.se
  • Enna säger:

    Så härligt att gå på promenader :)

    Svar: Att hålla igång fysiken är viktigt och att njuta av Sevilla <3
    Biggeros

    2021-02-11 | 19:08:14
    Bloggadress: http://sayyeastofashion.blogg.se
  • Marbellatanten säger:

    Hello, stopp lite nu ... har jag missat något? Bor du i Sevilla nu, eller är jag helt ute och reser, eller är du ute och reser? ;-) :-D

    Håller med om elsparkar ... jäklar vad de kör som dårar, och jag har sett minst två som tappat kontroll och flugit in i buskar :-O :-D

    Svar: Du är rolig=DDu är inte ut och reser utan du har så rätt att jag är på resande fot fortfarande och då i Sevilla. Min man jobbar och jag är hans support. Så ännu en månad ska jag bidra med info från Sevilla =)
    Dessa elskotrar ska jag även slåss emot på min promenad. Visst har man satt in restriktioner för förarna i Spanien..........
    Ha det gott <3
    Biggeros

    2021-02-11 | 22:08:51
    Bloggadress: http://marbellatanten.wordpress.com
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Trevligt med lite promenad.

    Det är svårt det där med att ta sig till läkare nu för vi är nog många som drar på det eller undviker helt. Det är ju inte heller bra. Men spanjorer är i och för sig lite för duktiga på att springa till läkaren så fort det är något så de kanske lär sig att man kan lugna sig också. Sedan så MÅSTE man ju till läkaren om man är anställd och blir sjuk, måste ju få intyg på det. Suck. Bäst att hålla sig frisk!

    Svar: Ja när i jag var sist hos läkaren ( innan jul ) så bad jag om att få en tid till gynokolog och göra en mammoggrafi. Då fick jag till svars i receptionen att läkaren ska skriva en rekommendation eller ska jag vända mig till mitt försäkringsbolag om jag så måste. Så jag får vänta snällt. Tyvärr går jag sällan till vårdcentralen pga pandemin. Visst är knepigt att man väljer bort tandvåtden och allmän våtd. Man får ju hoppas att man håller sig frisk för övrigt Emma.
    Ha det gott <3
    Biggeros

    2021-02-11 | 22:18:39
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • Ditte säger:

    Skönt med en promenad och ren friskvård är det ju. Mängder av extra energi får man ju också Kul att hänga med och se lite mer av Sevilla. Men jag skulle kunna tänka mig att det är knepigt med flåset bakom munskydden.
    Vi cyklar ju gärna och ofta var vi än befinner oss eller hyr scooter. Bra sätt att ta sig fram och enkelt att stanna och se närmare på saker och ting. När vi bodde i Peking så cyklade vi nästan varje dag. Smidigt sätt att ta sig fram i en stad med dryga 20 miljoner invånare. Ja, inte alla i city men många invånare var det och mycket trafik med många cyklister.
    Önskar dig en fin helg.
    Kram

    Svar: Tyvärr har jag inte cyklat något här men jag har en fin cykel hemma ståendes...Visst är det ett balsam för själen att gå dessa promenader dagligen. Jag går helst i alla väder. Såklart cyklar många i Kina och jag kan tänka mig att du fick rutin efter att du har bott där så länge.
    Ha det gott!
    Kram
    Biggeros

    2021-02-11 | 22:43:11
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • Tove Olberg säger:

    Så blev det en rundtur då denna morgon i fina omgivningar. Byggnader stora som små är alltid ett nöje att skåda med sina detaljer. Varierade turer gör både nytta och nöje.
    Gott att läsa om att smittan sjunker undan hos er. Ni har haft det tufft länge. Nu stundar fredag och helg och jag önskar er en bra sådan.
    Kram

    Svar: Så skönt att statistiken av smitta går åt rätt håll ( ner ) Perimeterkarantänen är fortfarande pågående i de flesta kommuner.Nu öppnas butiker, Commercial, restauranger upp under 1000 inv/ 100 000.
    Idag blir det en solig dag och 20 grader. Så idag blir det en utedag med förevigade bilder av Sevilla.
    Trevlig fredag ♡
    Kram
    Biggeros

    2021-02-12 | 07:50:56
  • Marie säger:

    Tack för att jag fick följa med dig på din runda. Så fint när Vi åkte till Sevilla tillsammans. Jag längtar så tills Vi ses igen älskar dig och hoppas att Vi ses snart kära lilla gumman puss och kram Mamma

    Svar: Ja vi får hålla ut tills vi ses inom kort ♡Visst har vi mycket att se tillbaka till på våra utflykter tillsammans. Ta hand om dig och en stor kram ❤
    Biggeros

    2021-02-12 | 11:01:53
  • Ama de casa säger:

    Viadukter är verkligen coola tycker jag. Tänk att dom kunde bygga såna grejer för så många år sen! :-)

    Så era restauranger och barer måste stänga klockan 18? Här får dom inte ha öppet alls annat än för take away. Skulle lätta den 15/2 men det är nu - inte helt oväntat - förlängt till 1/3. Många har verkligen kärva tider nu...

    Ha en fin fredag!

    Svar: Jag är trött på förlängning av stängning av barer, butiker och restauranger pga av deras riskerande att klappa ihop för gott. Det bådar inte gott i framtiden =/Jag har inte blivit drabbad av det i Sevilla men däremot är det perimeterkarantän fortfarande i Jerez. Statistiken går ganska fort ner nu. Så hoppas!!
    Vi får ha is i magen Ama ♡
    Biggeros

    2021-02-12 | 11:10:16
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Netti Starby säger:

    Vad skönt att smittan sjunker hos er och vilka härliga bilder. Kramis <3

    Svar: Tänk vad lite som behövs att glädjas =)Ha det gott ♡
    Kram
    Biggeros

    2021-02-12 | 15:16:09
    Bloggadress: http://starbys.se
  • znogge säger:

    Vilken härlig tur! Så skönt att smittan sjunker hos er.

    Kram

    Svar: Sakteliga sjunker smittan här. Det går åt rätt håll åtminstone. Idag skiner solen och ska bli 20 grader på eftermiddagen =)Har redan gått min PW och igår firade vi kärlekens dag <3
    Trevlig Alla hjärtans dag
    Kram
    Biggeros

    2021-02-12 | 20:15:11
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Sussi säger:

    Härligt att du kan ut och promenera varje dag. Skönt att det sjunker med antal coronafall. Ha en härlig helg.

    Svar: Ja man får passa på att ut och gå i det fria med fint väder <3Trevlig Alla hjärtans dag
    Biggeros

    2021-02-12 | 20:31:27
    Bloggadress: http://cozybyme.blogg.se

Kommentera inlägget här: