biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Amarse mis hijas por siempre

Kategori: Spaniens Sevilla

 
 
Åt höger om mig syns tornen från Plaza España. Enastående arkitektur som jag kommer att visa i ett annat inlägg.
 
 
 
 
I mitten av parken Maria Luisa står ett stort Australiensisk Fikus och stoltserar sina rötter.
Många små rondeller har namngivits liksom denna till
Glorieta Maria Luisa
 
 
 
 

Fram till restaureringen år 2016 består skulpturgruppen av en serie figurer ordnade på fem angränsande sidor av en åttkantig piedestal, som en gjuten bänk.

Huvudfiguren är poetens byst som på en skaft stiger över de andra (baserat på porträttet av hans bror Valeriano) med Bécquer födelsedatum och död.

 

Den andra gruppen av figurer består av tre kvinnliga figurer som sitter på en bänk (gjord av en enda marmorbit) som symboliserar 

De tre kärlekstillstånden: "illusionerad kärlek", "besatt kärlek" och "förlorad kärlek", som representerar rim "El amor que pasa", komponerad av Gustavo honom själv:

De osynliga atomerna i luften
runt omkring slår de och sväller,
himlen smälter till strålar av guld,
jorden darrar av glädje.
Jag hör, flyter i vågor av harmonier,
mumla av kyssar och vippande vingar;
mina ögonlock stängs ... vad händer?
Berätta för mig.
-Var tyst!

Det är kärlek som passerar!


Det finns också två bronsfigurer som representerar "sårad kärlek" (liggande figur) med brutna vingar, och den andra är av en ung Amor eller amor som "den kärlek som gör ont".

Det ursprungliga lusthuset hade också hyllor där du kunde konsultera verk av den berömda poeten omgiven av romantiken som omger platsen. Hittills finns det fortfarande älskare som sätter in buketter med blommor och lås för att hedra en så vacker känsla som "kärlek".

 Att sitta på en av bänkarna i det lustfulla området och ta en sipp av kärlekens symboler och inhalera av parkens dofter av blommor ger en fullständigt passion av livets goda recept. 
Idag och ALLA dagar om året skänker jag mitt hjärta till dem jag håller kär
 
 
 
Gustavo Adolfo Bècquer hedras med hjälp av ett vågat monument i parken Maria Luisa nära Plaza España 
Gustavo föddes i Sevilla men flyttade till Madrid i ung ålder och började att arbeta på tidningen att skriva rim och om kärlek, poesi. Han arbetade även på teatern.
Hans kända verk heter "brev till en kvinna "
 
 
Mina barn är alltid placerad närmast hjärtat var i världen jag befinner mig.
Jag fick detta fina halsband en jul för några år sedan och i med det att jag inte har kunnat besöka mina döttrar under pandemin så bär jag halsbandet dag/ natt för att erinra mig om att jag för alltid komma hålla mina söta döttrar nära mig.
Älskar er ❤❤
 
 amarse mis hijas por siempre
 
Ha en riktigt fin Alla hjärtans dag 

Kommentarer

  • Marie säger:

    Så underbara bilder och fin text. Jag älskar dig och med min kärlek vill jag tillägna dig på Alla Hjärtans Dag och hoppas Ni får en fin dag tillsammans puss och kram från Mamma och Håkan

    Svar: Så härligt att höra och hoppas att ni har haft en fin dag ♡♡♡Inlägget med bilder/info tyckte jag passade bra in idag
    Kram
    Biggeros

    2021-02-14 | 13:15:32
  • Lena i Wales och Spanien säger:

    Härligt Alla Hjärtans inlägg från Parque Maria Luisa.
    Jag känner igen statygruppen, men aldrig riktigt tittat på den, intressant.
    Massor av hjärtan till dig denna dag och alla dagar!

    Svar: Nej, Jag har även missat att titta på statyerna på nära håll. Tänk vad man lär sig Lena=)Det finns så mycket fint att se i parken Maria Luisa
    Ha en trevlig Valentine day ♡
    Biggeros

    2021-02-14 | 13:40:20
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com
  • Znogge säger:

    Så vackra bilder du bjuder på i dag och ett inlägg som gjort för denna hjärtliga dag <3
    Vilket fint halsband och du bär dina kära döttrar med dig hela tiden.

    Kram och god alla hjärtans dag!

    Svar: Ja det är det dyrbaraste och betydande just i denna pandemi att ha mitt smycke. Såklart att få ha min man vid min sida och att mina nära och kära är friska. Vilken park och vilken natur!!
    Trevlig Valentine ❤
    Biggeros

    2021-02-14 | 15:04:34
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Veiken säger:

    Vilket vackert inlägg. Som kronan på verket visar du det vackraste av alla halsband!
    Vi är många nu som saknar våra närmaste. Jag kunde i alla fall vinka åt min son i går som satt i en bil och körde förbi där vi bor! Ingen av oss vill bli sjuka!
    En hjärtekram kommer här!

    Svar: Visst vill vi alla vara försiktiga och friska. Bara en liten vink gör vår dag. Symboler i kärlekens tecken förlänger livet. Hoppas att er dag har varit helt fantastisk ♡Kram
    Biggeros

    2021-02-14 | 18:56:38
    Bloggadress: http://https://www.veiken.se/
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Halsbandet är så fint, en perfekt gåva. Ja, vi saknar våra kära lite extra nu. Det är två år sedan jag träffade min familj, det är tungt.

    Trädets rötter är helt magnifikt. Såååå vackert.

    Svar: Vid sådana här dagar saknar man de sina lite extra. Visst är mitt smycke en påminnelse. Otrolig magnefik stam med rötter som man finner lite här och där i Sevilla stad.
    Godmorgon och ha en härlig dag!!
    Biggeros

    2021-02-14 | 22:20:06
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • Anonym säger:

    ja saknaden finns alltid, men så fint halsband, och förstår att du bär det o dom är dig nära varm kram fina

    Evas blogg

    Svar: Saknaden är stor men man måste ha is i magen tills allt är över.Hoppas att du hade en fin Alla hjärtans dag ♡
    Kram
    Biggeros

    2021-02-15 | 09:46:43
  • Gerd säger:

    Skickar en glad måndagskram till dig!
    Jag tror jag skulle behöva en sekreterare till bloggen, jag hinner inte med!
    Du har späckat med vackra bilder och kunskap!


    Svar: Tack Gerd det var snällt <3Idag har tiden rusat iväg för mig med=) Det hade inte varit tokigt att ha en hjälpreda till bloggen!
    Ta hand om dig!
    Kram
    Biggeros

    2021-02-15 | 20:12:31
    Bloggadress: http://gerd-geddfish.blogspot.se/
  • Ama de casa säger:

    Vilket jättefint halsband! Där hänger dom ju närmast hjärtat :-)

    Ha en härlig fettisdag!

    Svar: Ja så länge halsbandet är helt hänger där det hänger närmast hjärtat.Här blir det dock ingen semla=(
    Biggeros

    2021-02-16 | 10:21:57
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • petra säger:

    så vackert halsband att alltid bära med sig sina döttrar runt halsen, kramar

    Svar: Vilken dyrbarhet att få ha en sådan lycka att få ha så fina töser så nära en moders hjärta <3Ha det gott!
    Kram
    Biggeros

    2021-02-16 | 17:30:52
    Bloggadress: http://mammansprinsessor.blogg.se
  • Ditte säger:

    Halsbandet är verkligen vackert och en fin påminnelse om att döttrarna är med dig och du med dem även om ni inte nu ses. Men snart kanske det blir möjligt. Hoppas och att vaccinationerna även i Spanien kommer igång. Här hoppas jag och maken på i mitten av mars. Känns bra. Men vi får se vad som händer.
    Väldigt trevligt att få se mer av vackra Sevilla och bilderna är så fina.
    Kram

    Svar: Ja jag blir påmind varje dag att mina kära döttrar finns i min närhet fast med en viss distans.Älskar Sevilla och helst nu när värmen är lagom och solen skiner måttligt =) Det finns så mycket att se och njuta av Sevilla som stad.
    Du lär få se mer av skönhet till stad ♡
    Ha en god kväll och kramar
    Biggeros

    2021-02-16 | 18:26:47
    Bloggadress: http://dittemitti.se

Kommentera inlägget här: