biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Otoño vs Tor

Kategori: La Casa

 
I måndags var det debutdopp i poolen. Mr U och jag skålade in debuten med Cava på hans födelsedag. Även om man blir gammal ska det firas med glamour. 
En riktig lyckad dag.
Smörgåstårtan gick i lchf stil med lax/ räkor/ tonfisk och mycket majonäs.
 
 
Denna hårfagra dam i den gedigna bronskrukan behöver en rejäl klippning.
Även Mr U.
Han har faktiskt beställt en klipptid av hans allt-allo fru
Jag ska ta fram "hundtrimmern" och klippa honom kort kort kort.
Sommaren är kort för det mesta regnar bort gäller dessvärre inte i Spanien 
 
 
Don Otoñor ( statyn) står sig redo med vindruvorna.
Druvorna ska skördas, trampas och beredas till ett gudagott vin eller sherry. 
 
 
Donna Afrodite glänser med sin skönhet vid poolen och inger både hopp och lust inför framtiden.
 
 
Idag torsdag inleder Jerez med regn och det är väldigt behövligt innan högsäsongen.
 Otoño vs Tor
Vi har varit bortskämda med sol och torka.
Däremellan sandstornar och växlande molnighet. 
Efter regn kommer sol och då kan vi återgå till det normala igen.
 
Happy Thursday!
 
Feliz jueves!
 
Glad torsdag!
 
 
 
Lchf tårta med choklad glasyr 
 
Mr U:s födelsedagstårta 

Ingredienser
Gör så här:
• 10 delar


Tårtbotten

150 gram smör
 150 gram mörk choklad 70-86%
 3 st ägg
 2 dl Sukrin
1 tsk vaniljpulver
 1 dl Mandelmjöl

Blåbär och hallon med omsorg

Glasyr
1 dl vispgrädde

150 g Filiadelfiaost ( eget tillägg )
eller 150 gram mörk choklad 70-86%
Hallon, björnbär och blåbär för ganering ( eget tillägg )

Sätt ugnen på 200 grader och smält smöret i in kastrull. Smörj vid springform med smält smör. Jag bröade med kokosflingor.
 2
Bryt chokladen i mindre bitar och tillsätt i det smälta smöret. Rör hela tiden och låt chokladen smälta, på låg värme.
 3
Vispa ägg och sukrin pösigt i in skål.
4
Tillsätt chokladsmet, vanilj och mandelmjöl.
 5
Häll smeten i springformen (20-23cm) Jag toppade med lite solrosfrön. Grädda mitt i ungen i ca 20-25 minuter. Låt kakan stå och svalna, gärna i kylen.
 6
Glasyr: Häll grädde i en kastrull och bryt ned chokladen. Värm på mycket låg värme och rör hela tiden. Dra undan kastrullen när allt har smält och låt svalna. Glasyren ska bli trögflytande. Ta loss kakan från formen (försiktigt) och bred glasyren över kakan.
7
Detta är i av de godaste tårtor jag har smakat, och inte bara i LCHF-sammanhang.

Lycka till!

Kommentarer

  • Klimakteriehäxan säger:

    Tittar ut på snöglopp och ser sen din sol och din pool. Ack ja, så olika det kan vara ... Kul i a f att du hittade till min blogg, och jag därmed till din!

    Svar: Härligt att du tittar in till mig oxå och jag har kikat in förr på din blogg=) Jag vet att du har många kända namn i bloggvärlden som jag har även som bekantskapskrets. Nu har vi sol och under varma dagar nyttjar vi ofta vår pool.
    Ha det gott <3
    Biggeros

    2021-04-22 | 12:28:54
    Bloggadress: http://klimakteriehaxan.blogspot.com
  • Lena i Wales och Spanien säger:

    Regn kan säkert behövas i södra Spanien, men bäst är det ju om det kommer bara nattetid😉.
    Ser härligt ut med vackra Afrodite och poolen, snart kan ni nog sitta där igen när regnet är över.
    Så god tårtan ser ut, blir sugen på fika nu. Solen skiner faktiskt här så ska gå ut med min temugg.
    Sköt om dig!

    Svar: Regnet avlöstes av sol/ värme. Tårtan var riktigt smarrig och i min smak.Härligt att du har även sol i Wales =)
    Ha en fin kväll <3
    Biggeros

    2021-04-22 | 16:00:19
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com
  • Marie säger:

    Underbart vackert har Ni hemma Hos Er

    god tårta puss och kram Mamma

    Svar: Ja jag trivs vid poolen en het dag och där blir det många upprepande dopp.Tårtan var hur god som helst.
    Trevlig kväll
    Kram
    Biggeros

    2021-04-22 | 19:09:20
  • Sussi säger:

    Härligt med pooldebut. Här dröjer det ett tag till ;)
    Tårtan lät jättegod..'
    Kram

    Svar: Och fler dopp blir det framöver÷)Tårtan var väldigt lyckad<3
    Kram
    Biggeros

    2021-04-22 | 20:37:22
    Bloggadress: http://cozybyme.blogg.se
  • znogge säger:

    Grattis till premiärdoppet! Så härligt att ha det avklarat. Här lär det dock dröja för vi har kallare igen.
    Mmm... En tårta helt i min smak kan jag säga!

    Kram

    Svar: Ännu flera dopp i poolen blir det. Tack!!Tårtan var både saftig och nyttig!!
    Helt i din och min stil=)
    Trevlig kväll
    Kram
    Biggeros

    2021-04-22 | 21:09:08
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • petra säger:

    så mysigt ni har det vis poolen och den kakan måste jag testa att göra, så jättegod ut,kram

    Svar: Tårtan är värt besväret att baka. Jätte god!! Idag är det inget badväder. Det är storm=/Trevlig fredag!
    Kram
    Biggeros

    2021-04-23 | 16:23:58
    Bloggadress: http://mammansprinsessor.blogg.se
  • ullie säger:

    men tack finis
    alltså skicka mej din vita soffa du förstår ju att den passa hemma hos mej :D :D he he
    så snygg o mot allt vita älskar ju staketet va man säger o galen i pool skulle bo närmre dej <3 =)kram finis

    p.s klippt maken i måndags :)


    Svar: Ja du hade trivts att bo nära mig så hade vi kunnat ta oss ett dopp i poolen=)Trevlig helg‼
    Kram
    Biggeros

    2021-04-23 | 23:01:57
    Bloggadress: http://weberskold.se
  • Anette säger:

    Vad härligt med premiärdopp. Era statyer gör sig så bra där vid poolen, det gör det hela än mer spanskt, fint.
    Här hemma hoppas vi på en helg utan snö, det har verkligen varit blandad väderlek senaste tiden.
    Trevlig helg 😀

    Svar: Därefter blev det inte fler dopp.Häftiga stormar har inletts de senaste dagarna men poolen är varm. Dock ingen snö här. Aprilväder världen över. Visst passar våra statyer intill poolen. Älskar statyer!
    Trevlig lördag i vintertider/Aprilväder 😱
    Biggeros

    2021-04-24 | 06:58:33
    Bloggadress: http://vidarevyer.blogg.se
  • Ama de casa säger:

    Vilket perfekt sätt att fira födelsedagen med ett pooldopp och cava!
    Här ska det firas idag, fast det blir utan pooldopp :-D

    Ha det gott!

    Svar: En underbar födelsedag hade min man och hoppas Anders detsamma idag <3Trevlig lördag!
    Biggeros

    2021-04-24 | 10:26:43
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Anonym säger:

    Men gud så smarrigt hur blir botten på tårtan? den måste jag testa :) grattis till maken förstår att ni njuter vem hade inte gjort det i ert hus :) kram vännen

    Evas blogg

    Svar: Tårtbotten blev bra och även glasyren på toppen. Bären var extra bonus!!Idag blåser det höststormar så inget pooldopp=/
    Trevlig lördag!
    Kram
    Biggeros

    2021-04-24 | 10:50:52

Kommentera inlägget här: