biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Mas y Prats

Kategori: Spaniens Sevilla

 
Hade jag varit i Sevilla denna söndag hade jag troligtvis strosat genom den enorma och rogivande parken Maria Luisa 
Blir man trött i benen finns det bl.a kakelmönstrade bänkar att luta sig tillbaka 
 
 
Jätteliknande fikonträd med enorma rötter som uppmärksammas och går inte att undvika med blotta ögat.
 
 
Fasader och byggnationer med skarpa färger och detaljer inkluderar i parken.
 
 
Mosaik fontäner som har sprintersystem med vattenspel eller bara stiltje damm med glasklart vatten.
 
 
Här fungerar sprintersystemet i den stora ankdammen som svalkar och får fåglarna till att samlas i klungor på stenhällar samt att torka sig i solen.
 
 
Kamouflerande änder på stenarna som är svårt att se med blotta ögat när dammens flöde gör gröna lönnskuggor på ytan
 
 
Jag såg inte en enda fotgängare som vilade sig på en bänk.
Lite för fin för att bänka sig på en av parkernas bänkkonstverk.
 
 
Dammens paviljong ter sig som skugga/ lä från solen 
 
 
Skyltar som pekar mot ett speciellt  väderstreck eller skyltar var parkens rondeller leder runt.....runt....
 Glorietas
 
 
Gudafina, stenade statyer av ståtliga historiska personligheter 
 
 
Denna park är en del av den stora Maria Luisa parque  som ligger intill Plaza España  omgiven av statyer, mosaikfontäner och labyrintträdgårdar.
 
 
Det finns både en början och en ände på parken. Även på ett inlägg.
Problemet är var finns den rätta entre ingången eller utgången?
Det bestämmer man nog själv.
 
 
Rondellen Mas y Prats är namngiven av en historisk spansk personlighet 
 
 

Benito Más y Prat

(Écija, 7 oktober 1846 - Sevilla, 21 oktober 1892)

var en spansk genreförfattare.


Ecijano-författaren Más y Prat står som en statybyst, av Antonio Castillo Lastrucci, i sin rondell i María Luisa Park i Sevilla, Spanien

 Benito flyttade till Sevilla för att arbeta som butiksassistent.

Han kom in i det litterära livet i Sevilla och samarbetade i tidningar och bad Sevillas kommunfullmäktige om en begäran om att arbeta tillfälligt i kommunarkivet.

Han blev också direktör för Echo of Andalusia från 1883 till 1890. denna spanska tidning publicerades poesiböcker  såsom: Breezes of the Genil, dry Leaves and Nocturne, drama Cross of the habit, and The Land of Holy Mary , Fantasier, litteraturstudier, studier och skisser och The White Lady.

 
 
Jag bestämde mig för att jag ville gå hem och gå ut från en av parkens in/ utgångar och mötte av denna fina fontän och en av Sevillas mest trafikerade rondell.
Efter 3 timmar i parken så var jag nöjd av söndagens utflykt.
Idag får vi se vad vi ska göra.....
Det blir av något slag en liten utflykt eller spinna i solen vid poolen?
Idag skiner solen och imorgon femmar min livspartner och då blir det kalas.
Vi blir inte äldre än vad/ hur vi känner oss och åldern är bara en siffra.
Imorgon är det sista dagen på vädur och det bugar och bockar vi för
 20/4 fyller Hitler år men inte på detta kära jordeliv
 
 

Kommentarer

  • Gerd säger:

    Förstod inte så mycket mer än att du varit i en park och att ditt livs älskling fyller år, femsiffrigt på något sätt.

    Ganska folktomt på dina bilder men så är det ju i dessa tider!
    Kramkram!

    Svar: Ändå var det inte folktomt i parken men jag har förmåga att invänta tillfälle när jag ska plåta. Visst hade du rätt att jag befinner mig i den kändaste parken Sevilla. Det är en månad sedan jag var i Sevilla och nu är det inte läge att byta provins. Man får leva på minnen ÷)Mr U är den lyckligt lottade fördelsedagsbarnet som ska bli firad på plats. Oftast när han fyller år så arbetar han och är på resande fot. Imorgon är han ledig=)Trevlig kväll Gerd <3Kram
    Biggeros

    2021-04-18 | 20:13:18
    Bloggadress: http://gerd-geddfish.blogspot.se/
  • znogge säger:

    Vilken härlig park att strosa omkring i!

    Kram

    Svar: Ibland får man gå tillbaka till sitt bildarkiv och uppleva städer på bloggen. Jag gillar verkligen Maria Luisa parque=) Vi har haft underbara dagar i solen och kunnat ta ett dopp i poolen. Ha det gott vännen Kram ❤
    Biggeros

    2021-04-19 | 20:52:53
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Netti Starby säger:

    Men åh vilken underbar park. Kramis <3

    Svar: Sevillas finaste park!! Den ligger intill Plaza España ÷)Trevlig dag!
    Kram
    Biggeros

    2021-04-20 | 10:01:48
    Bloggadress: http://starbys.se
  • Ullie säger:

    Nu skriver jag här me tack fina ❣️❣️

    Svar: Tack kära bloggvän 🥰Hoppas att du får en fin dag och hann undan läxläsning med din dotter=)
    Kram
    Biggeros

    2021-04-20 | 15:58:08
  • Ama de casa säger:

    Vilken härlig park :-)

    Stort GRATTIS till maken!

    Ha det gott!

    Svar: Maria Luisa parque är verkligen något speciellt=)Tack för gratulationerna och vi hade en riktigt fin dag <3
    Biggeros

    2021-04-21 | 10:29:37
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Ditte säger:

    Parken känner jag igen och har varit här. Lite igenkännande blev det när jag såg dina vackra bilder och namnet på parken.
    Stort för besöket!
    Skickar grattishälsningar till maken och hoppas ni kan fira honom ordentligt. Trots restriktioner!
    Kram

    Svar: Ja ni är en del av mina bloggvänner som känner igen säkerligen parken i Sevilla. Kul att du känner igen dig!Vi hade en jätte mysig födelsedag med god mat, fint väder och god dryck=)
    Tack för gratulationerna <3
    Kram
    Biggeros

    2021-04-21 | 16:57:37
    Bloggadress: http://dittemitti.se

Kommentera inlägget här: