biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Labyrint

Kategori: Spaniens Sevilla

 
Har ni sett
 
the labyrinth? 

Labyrint är en brittisk-amerikansk film/ musikal från 1986 i regi av Jim Henson, som även skrev filmens manus tillsammans med Dennis LeeTerry Jones och Elaine May.

En typisk 80- tals flummig/ fantasifull film med musikaliska inslag.

 

Sarah Williams (Jennifer Connelly) är en tonårstjej med livlig fantasi som är trött på att sitta barnvakt ännu en helg.

Hon kallar därför på goblinerna i sin favoritbok "Labyrinth" och ber dem föra bort hennes lille styvbror.

Då lille Toby (Toby Froud) försvinner på riktigt måste Sarah följa efter honom in i sagovärlden för att rädda honom från den ondskefulle trollkungen (David Bowie).

Som ett skydd mot inkräktare i hans slott finns själva labyrinten, ett svårgenomträngligt nystan av snirkliga gångar, bebodd av besynnerliga varelser och okända faror.

Labyrintträdgårdar finns även i Parque Maria Luisa i Sevilla.

 
Designklippta växter med ståtliga inslag av historiska  statyer 
 
 
Passande blåmönstrade klinkers detaljer i labyrintoasen.
 
 
Centrerad mosaikfontäner med intilliggande labyrintbuskage
 
 
 
Ja här finns leder i alla riktningar för både cyklister och fotgängare
 
 
Eskalerande upp/ eller ner väljer jag att ta trappan och att gå vidare i parken.
 
 
Många tror att parken är så gott som folktom....
Så är inte fallet.
Jag brukar välja foto tillfälle med omsorg när vimlet har skingrats en aning.
 
 
Det går runt det går runt.....
I min ungdom gillade jag David Bowie och var på min första konsert på Ullevi när jag var 15 år.
Vilket äventyr!!
Min väninna och jag tog tåget från Malmö tilll Göteborg och bodde hos bekanta i Kungsbacka över helgen.
Vilket minne!!
 
Sorgligt nog har legenden lämnat efter sig många minnen för 5 år sedan då han lämnade jordelivet.
Därmed förevigar jag David i mitt inlägg denna sista onsdag i april månad.

Kommentarer

  • Znogge säger:

    Visst är det något speciellt med labyrinter men filmen har jag inte sett. Däremot var David Bowie en av mina absoluta favoriter. Tyvärr fick jag aldrig se honom live.

    Kram och god onsdag!

    Svar: Filmen är ganska flummig men jag har sett den 1 gång ( det räcker ). David Bowie har följt med under min uppväxt. Jag kommer även att tänka på The shining när det gäller labyrinter.Trevlig dag!
    Kram
    Biggeros

    2021-04-28 | 13:41:59
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Gerd säger:

    David Bowie är bra men jag har nog mer växt upp med Elvis och Tommy Steele. Jag var faktiskt kär i Tommy ;) Nä, jag är ju lite äldre....
    Labyrinter gillar jag. Jag har gått i några, både ute i naturen och i parker. Lite spännande!
    Trevlig onsdag och kram!

    Svar: Ja jag känner både till Tommy Steele och Elvis och gillar även den typen av musik.Jag gillar även labyrinter men en i rimlig fason där jag kommer ut=)
    Trevlig kväll från ett soligt Jerez
    Kram

    Biggeros

    2021-04-28 | 16:21:01
    Bloggadress: http://gerd-geddfish.blogspot.se/
  • Lena i Wales och Spanien säger:

    Den filmen har jag missat.
    Roligt med labyrinter.
    Jag som tycker att jag varit ganska mycket i Parque María Luisa, inser genom dina inlägg att jag trots allt inte sett så mycket som jag trott. Parken är enorm och dessutom mycket vacker.
    Kramar!

    Svar: Nu har jag slut på Maria Luisa park bilder från mitt bildarkiv. Annars åkte jag förbi Maria Luisa hotell idag i Jerez 🤗 Visst ser man saker som andra inte lägger märke till. Filmen har jag sett en gång och det räcker nog för mig.
    Ha det gott Lena!
    Idag har vi haft en fin dag i Jerez <3
    Biggeros

    2021-04-29 | 13:34:05
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com
  • Marie säger:

    Fina bilder med fin information kram och puss Mamma

    Svar: Nu har jag inget mer att erbjuda från Maria Luisa för denna gång. Det kommer mer från ett annat ställe som är på intåg.Kram ♡
    Biggeros

    2021-04-29 | 14:17:00
  • ★Orsakullan som blev mamma vid 20 – Dalaliv, finporslin & pudelliv! ★ säger:

    Har aldrig sett den, men däremot tycker jag du hade bra musiksmak för där har vi en av de större :D. Jag gillar låtar och artister som gjort saker för oss genom tiderna :D.

    Svar: David Bowie är en legend och jag har följt honom under min ungdom. Filmen är si och sådär=/ Jag tycker bättre om the black Swan!Parken består liksom min musiksmak som är bred.
    Ha det gott!!
    Kram
    Biggeros

    2021-04-29 | 16:59:38
    Bloggadress: http://www.saramadeleine.se
  • Ditte säger:

    Filmen har jag inte sett. men labyrinter gillar jag och gärna de i parker.
    David Bowie har jag genom åren lyssnat mycket på och i olika sammanhang. Har sett honom
    Trevligt med ett besök i labyrinterna här i parken tillsammans med dig och de vackra bilderna.
    Önskar dig en fin helg.
    Kram

    Svar: Gillar även labyrinter och klippta buskage. Parken är enorm!David Bowie och hans låtar tas fram då och då för att minnas en legend genom tiderna. Hoppas att din Valborg var till behag!
    Här firade vi dagen som en vanlig fredag=)
    Kram
    Biggeros

    2021-04-30 | 13:10:19
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • Ama de casa säger:

    Har inte sett filmen, men jag tycker labyrinter är roliga. I alla fall när dom är såpass låga så man ser var man är och kan komma ut när man vill ;-)

    Ha en fin inledning på sköna maj!

    Svar: Ja jag kommer alltid att tänka på Jack Nickelson i the shining 😱Önskar dig en fin 1 maj <3
    Biggeros

    2021-05-01 | 11:36:50
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • petra säger:

    Bowie var en av mina favoriter oxå,Inte sett filmen labyrinten vad jag kan minnas:) Hoppas du har en skön första maj,kram

    Svar: Vår 1 maj såg ut som en lördag med en del förberedelser =)David lever kvar i mitt musikhjärta.
    Ha en fortsatt fin helg vännen <3
    Biggeros

    2021-05-01 | 16:32:52
    Bloggadress: http://mammansprinsessor.blogg.se

Kommentera inlägget här: