biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Från ankdamm till svansjön

Kategori: Mitt i Naturen/stränder

 
 
 
Parklivet i Maria Luisa i Sevilla är flitigt med entusiaster och fågelskådare
 
 
Allt från ankdammar till svandammar.
Idyllisk stund  att njuta av en ledig dag eller en helgdag.
 
 
Fria ytor för fåglar och en njutbar stund som gör en så lugn i sitt sinne. Picnick i parken och familjedag får oss att tänka på något annat under pandemin.
 
I Spanien är vi som ni vet i fjärde vågen.
Vi har fortfarande perimeterkarantän inom provinsen.
I vissa provinser finns nu tankar på att öppna upp mer och mer.
Dessutom sjunker antalet successivt covidsmittade/ 100 000 invånare.
 
Visst var vi medvetna om att smittorisken skulle ta fart efter påsken i Spanien ( fast landet förde hårda restriktioner  ) men mindre fall än väntat. Det finns alltid människor som trotsar lagar/ ordning överallt.
 
Dessvärre har åldern sjunkit drastiskt bland  IVA intagna patienter. De är inlagda ganska länge under omvårdnad men tillfrisknar.
Nu har de flesta äldre och de som bor på äldreboende fått vaccin så de klarar sig galant.
 
 
Välkommen till  Ankeborg!!!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Från Svandamm till Svansjön.
 
Har ni sett Svansjön?
 
Pjotr Iljitj Tjajkovskij, född 7 maj 1840 i Votkinsk, död 6 november 1893 i Sankt Petersburg, var en rysk tonsättare. Han har skrivit sju symfonier, elva operor, symfoniska dikter, tre stråkkvartetter, sånger, stycken för piano samt tre sagobaletter. Wikipedia
 
När vi bodde i Moskva i 8 månader så hade vi många planer bl.a att gå på balett och se Svansjön och gå på rysk cirkus.
 
 
Bolsjojteatern
 
 
 
Tyvärr blev det inget av det.
 
Jag har sett Black Swan  som var   psykologisk spännande.
Dock var det inte en balett utan en film.
 
 
 
Allt handlar om tid, pengar och att få tag på biljetter i Ryssland. 
Även handlar det om att inskaffa biljetter på svarta marknaden eller att ha rätta kontakter.
 
Precis som när vi var tvugna att skaffa ett läkarintyg till simhallen för hela familjen.
Inte så enkelt för den som är gröngöling i ett annat land. 
Hursomhelst  mutade  företagets sekreterare läkaren.
Med choklad, blommor, champagne eller pengar.......
 
 
Hon var från Lettland och visste hur man skulle gå tillväga. 
 
 
 Från ankdamm till svansjön
 
 
 
 
 
Se upp för aggressiva svanar!!! 
 

Kommentarer

  • Marie säger:

    Vad vackra bilder du tagit underbart att se kram Mamma

    Svar: Tack så hjärtligt!! Trevlig lördag♡Kram
    Biggeros

    2021-04-24 | 15:29:43
  • Gerd säger:

    Oj, har ni bott i Ryssland så länge?!
    Landet har säkert många kulturella inslag. Jag har aldrig varit där, min exmake var där ett par dagar. Det har ju varit populärt med resor till Leningrad. Men nu tycker jag det tagit en annan vändning iom den fängslade regimkritikern Navalnyj.
    Jag brukade säga att jag tog en Svanhopp upp i loftsängen, som vi hade tidigare...
    Vackra bilder, härlig lördag, kram!

    Svar: Ja och det var mycket intressant och sevärt att få leva i Moskva. Ångrar verkligen inte val av land/ boende. Jag åker gärna tillbaka. Barnen gick på Sofia distansskola och med min vägledning. Jag skulle även vilja göra ett besök till St Petersburg. Intressant att din man har varit i Ryssland =)Ja som tur är behöver jag inte ta ett svanhopp i sängen men döremot i poolen.
    Trevlig lördagskväll
    Kram
    Biggeros

    2021-04-24 | 19:42:09
    Bloggadress: http://gerd-geddfish.blogspot.se/
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Visst har jag sett Svansjön på Operan med Anneli Alhanko som Prima ballerina. Jag borde ha varit cirka 9-10 år då. Dansade också balett ett år, tur jag gav upp det med tanke på hur mina fötter är.

    Black Swan var ruggig! Bra men huuu...! Nathalie Portman är duktig hon. De flesta dansscenerna är ju hennes egna.

    Svar: Jag skulle gärna vilja se Svansjön i framtiden.Jazzbalett är det närmaste jag har utövat som ung. Min kompis dansade balett som ung och hade problem med sina fötter men var otroligt vig. Ja Nathalie Porter är en bra skådespelerska=)
    Godnatt <3
    Biggeros

    2021-04-24 | 22:53:50
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • Veiken säger:

    Så många vackra bilder, verkligen en njutning för ögat!
    Jag har sett Svansjön när jag var ung, men absolut inte i Ryssland eftersom jag aldrig varit där. Jag kan tänka mig att det både var intressant och lite skrämmande att vara i Ryssland så länge, men en erfarenhet rikare!
    Kram och ha det fint nu när covid verkar lugna sig lite! Hoppas det fortsätter så!

    Svar: Jag vet att många skrämde upp mig i min tillvaro att vi skulle ta med familjen till Moskva. Idag är jag evigt tacksam för att vi har bott i den enorma staden. Så mycket att se och en annorlunda plats. Nu hoppas vi att det fortsätter i denna positiva riktning att smittantalet sjunker så att vi kan öppna upp successivt.
    Trevlig söndag och ta hand om dig 🙏
    Kram
    Biggeros

    2021-04-25 | 09:48:00
    Bloggadress: http://https://www.veiken.se/
  • Ama de casa säger:

    Nej, jag har inte sett svansjön, men däremot tittar jag gärna på svanar och andra fåglar i parker och andra fågelställen :-)
    Verkligen en fin park du besökte där!

    Ha ett fint upplopp på helgen!

    Svar: Jag ser gärna svanar i parker på nära håll=)Trevlig söndag <3
    Biggeros

    2021-04-25 | 10:55:12
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Znogge säger:

    Så vackra bilder från parken och ja, Svansjön har jag sett.

    Kram och god söndag!

    Svar: Roligt att det är några här på linjen som har sett Svansjön =) Min man har gjort det som barn. Bra att hänga med den kulturella ådran.Trevlig söndag!
    Kram
    Biggeros

    2021-04-25 | 12:39:17
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Lena i Wales och Spanien säger:

    Härliga Parque de María Luisa!
    Vad tråkigt med fjärde vågen och att de som drabbas svårt bra blir yngre och yngre. Dock skönt att siffrorna är på väg ner. Vi får hoppas!
    Jag har sett Svansjön på operan i Paris, fantastiskt, inte bar föreställningen, utan också inredningen.
    Varit på rysk cirkus i St Petersburg, säkert väldigt bra, men inte riktigt min grej.
    Söndagskramar!

    Svar: Maria Luisa parque levererar alla dagar.Nu håller vi tummarna att vi håller ner siffrorna och att alla har blivit vaccinerade.
    Idag hade jag inte tyckt om att gå på cirkus med djur. Jag gillar inte hur man tar hand om djuren allt för att tjäna pengar.
    Trevlig söndag och kram
    Biggeros

    2021-04-25 | 12:42:12
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com
  • Ditte säger:

    Skönt med dessa vackra parker att spender tid i. Parken har jag besökt under ett par timmar men minns det.
    Läste att fallen ökat en del men hoppas att vaccinationen kan få ner antalet smittade. Är det månne dags snart för er med vaccin. Vet att vänner i Torrevieja fått sin första dos.
    Vi får vår andra dos i slutet av maj men redan nu har vi ett hyfsat skydd men avstånd och försiktighet gäller.
    Sen kan jag här bli förbannad på folk som bokat tid och skäller ut vaccinationspersonalen för att de inte får välja vaccin. Så bokar man en ny tid och ev. gör likadant igen. Och detta är ju inte direkt ungdomarna...
    Här ligger ju Uppsala högt och där är det ju en stor del studenter som inte "sköter" sig . Trist!
    Intressant att ni bott i Moskva. Hade vänner som bodde där i flera år och jobbade på Svenska skolan där-
    Har varit där ett par gånger och i Petersburg. Har sett Svansjön i båda städerna. Men den "bästa" svanen såg jag i Stockholm på operan där Annelie Ahlanko gjorde en fenomenal tolkning.
    Önskar dig en bra vecka och att du håller dig frisk.
    kram

    Svar: Visst är dessa parker en fröjd för sinnet!!Otroligt hur folk kan bete sig osmidigt och ställa till rabalder i dessa tider.
    Speciellt när vaccin erbjuds till den kategorin som inte berörs nämnvärt av biverkningar. Jag tror att media har mycket del i det hela och påverkar många negativt.
    Än så länge är det inte dags för min dos men jag längtar.
    Annelie Alhanko känner jag till och förstår att hon levererade i Svansjön.
    Tyvärr fick vi inte bidrag av företaget att sätta våra flickor i svensk skola i Moskva men dock fick vi skolmaterial skickat. Det gick himla bra att hålla skola via Sofia distans och med min vägledning. Jag fick ta hand om de praktiska ämnena och se till att mina töser skötte deadline.
    Hursomhelst hade mina töser kontakt med elever från svenska skolan och tillbringade sin fritid lite då och då på Svenska Ambassaden.
    Trevlig måndag Ditte!
    Kram
    Biggeros

    2021-04-25 | 17:45:22
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • Caroline säger:

    Så vackert!

    Svar: Underbar park i Sevilla <3
    Biggeros

    2021-04-25 | 19:00:46
    Bloggadress: http://carro93.se

Kommentera inlägget här: