biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

The earlybird gets the worm

Kategori: Spaniens Jerez

 
När jag var i Merida besökte jag ett litet museum med historiska utgrävningar från romarriket.
Jag var den enda personen i lokalen så det var inte så svårt att hålla distans som skyltarna påpekade att jag skulle göra.
Nu är jag dock lite visare och har lärt mig ett och annat via spansk information om Romartiden då Augusto regerade.
 
Kvällarna och morgonstunderna är heliga för mig. Då får man passa på att sitta ute i lugn och ro i trädgården.
Värmen är heller inte så påtaglig. 
Morgon stund ( kvällstund) har guld mund
Morgontimmarna är guld värda
El primer AVE se lleva la lombriz
The earlybird gets the worm
 
Idag ska det bli 33 grader, växlande molnighet och kraftig vind.
Värmen återstår i mitten av September månad.
På området lyser barnens frånvaro och det är så lugnt/ tyst.
Man får passa på av att njuta av lugnet innan stormen brakar loss.
 
 
Mamet Sanchez borgmästaren i Jerez placerade sin första sten för att deklarera att bygget kan påbörja nära vårt område.
Som sagt fortsätter byggsektionen som aldrig förr.
Dock hörde jag att det går dåligt för biluthyrning.
Troligtvis får många lägga ner sina rörelser.
Stora såsom små.
Man bör satsa lite extra på våra småföretagare vid detta läge.
Under kristider borde man satsa på företag och industrin och låta annat vila.

Kommentarer

  • Veiken säger:

    Det är inte dumt att vara ensam på ett museum. Man kan stanna vid de olika objekten så länge man vill!
    Det är många som går på knä nu, när ingen kommer och vill ha deras tjänster.
    Jag har hört att smittan ökar markant i delar av Spanien. Hoppas verkligen att det lugnar ner sig snart!
    Kram

    Svar: Inte dumt alls med egentid och ingen stress.Tråkigt att många företag måste lämna in=(
    På delar av Spanien där turism har varit hög har strömmen av smittan dragit igång men inte så mycket dödsfall som i början av pandemin =)
    Jag hoppas även ett slut på Covid 19
    Ha det gott
    Kram <3
    Biggeros

    2020-09-14 | 17:52:10
    Bloggadress: http://https://www.veiken.se/
  • Znogge säger:

    Med tanke på värmen så låter det klokt att njuta av sköna morgnar och kvällar. Passa på helt enkelt. Kan tänka mig att det är många företag som har det tufft nu.

    Kram och god kväll!

    Svar: Fast att det har varit molnigt och vindigt idag så har det varit 34 grader.Så tråkigt att många företag får överge sina företag=(Ha det gott
    Kram <3
    Biggeros

    2020-09-14 | 19:08:48
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Härligt med egen stund, både på museer och hemma. Så snygg du är i håret!

    Svar: Egentid är inte fel. Jag hann med både kultur och, dinera och shoppa. Jag trivs jätte bra med kort hår och det är så lättskött =)
    Biggeros

    2020-09-14 | 22:11:06
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • Tove Olberg säger:

    Visst är det guld i morgonstunden, i synnerhet i värmen! Lite guld också över att få njuta ett museum ensam! Vackra formen, det historiska slutar aldrig ge oss nya upplevelser.
    Ser att du trivs med din nya frisyr, käck och pigg!
    Kram o ha en fin tisdag :-)

    Svar: Man kan aldrig få för mycket av historiska upplevelser. Om hettan förblir tar man alla medel att söka skugga.Är så nöjd med min trendiga frisyr i sommarvärmen <3
    Kram
    Biggeros

    2020-09-15 | 06:03:54
    Bloggadress: http://blandar.bloggo.nu
  • Anki säger:

    Jag är helt överens med dig ... morgonstunderna är fantastiska!
    Trevligt med museibesök - och skönt att slippa trängas.
    Verkligen svårt för många nu ... hoppas att de flesta småföretagare ändå klarar sig.
    Ha det gott i värmen - själv njuter jag av att hösten är här - eller i alla fall på väg :)

    Svar: Morgonstund är betydelsefull och speciellt innan solen går upp. Hoppas att företagen klarar sig under krisen. Somliga har fått hjälp men om det räcker till under en lång tids lockdown är frågan.Njut av höstens fina färger och sol.
    Kram <3
    Biggeros

    2020-09-15 | 06:15:38
    Bloggadress: http://ankisbildblogg.wordpress.com
  • Jossus Travelpics säger:

    Tycker det är så intressant att besöka arkeologiska museum. Tänk vad välbevarade många av föremålen är.
    33 grader... om det ändå vore så här uppe i Sverige. Den kraftiga vinden har dock kommit även hit.

    Svar: Jag gillar även arkeologiska museum. Visst är mycket välbevarat. Här består värmen men regnet har nått mina breddgrader. Inte så mycket men i vissa delar förväntas översvämningar. Ha det gott <3
    Biggeros

    2020-09-17 | 00:08:59
    Bloggadress: http://www.nouw.com/jossustravelpics
  • Carro säger:

    Kul med museum och vad härligt du har det 😍

    Svar: Ett och annat museum är avklarat. Detta var ett litet och precis i min stil. Passar bra att besöka under heta dagar =)
    Biggeros

    2020-09-17 | 07:02:52
    Bloggadress: http://nouw.com/carroat
  • Netti Starby säger:

    Vad skönt att du fick museet för dig själv och blir avis på dina 33 plusgrader! <3 Kramis

    Svar: Helt en dag med kvalité =)Idag har det regnat lite och är lite svalare men dock varmt. Ha det gott!
    Kram
    Biggeros

    2020-09-17 | 09:39:25
    Bloggadress: http://starbys.se
  • Lena i Wales och Spanien säger:

    Lyx att få vara ensam i museet.
    September brukar vara en bra månad i Spanien. Jag längtar dit, men blir kvar i Wales, sedan får man se.
    Sköt om dig!

    Svar: Ja inte fel att vara inomhus i värsta hettan. Denna vecka väntas både regn och svalt. Inget jag klarara av att ta utan regn behövs i mängder. Septembee och Oktober är bra månader. Inte allt för varmt.Synd att du inte kan åka men jag hade inte chansat ännu. Jag vill även träffa mina föräldrar och barn i Sverige.
    Ha det gott <3
    Biggeros

    2020-09-17 | 12:03:43
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com
  • ullie säger:

    denna vecka tycker jag är så tråkig
    men va fin du är i håret pinglan <3 så ljus oxå super fint
    sol idag men rätt kallt nu känns hösten . men solen gör mej glad alltid nåt

    Ta hand om dej kramiz

    Svar: Sol och ljus gör en glad med full av energi. Ja nu vet ni vad som väntas många månader framöver och mörkret. Fördelen är att man kan tända ljus och inga trädgårdsbestyr måsten. Ta hand om dig vännen <3Kram
    Biggeros

    2020-09-17 | 12:31:24
    Bloggadress: http://weberskold.se

Kommentera inlägget här: