biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Palatset

Kategori: Spaniens Mérida

 
Tänk att kunna kombinera nöje med arbete.....
Vi stannade till en natt i Merida på femstjärniga  hotel Ilion Merida Palacio. En  historisk byggnad som har inretts i en romersk stil invändigt.
 
 
Efter en kopp kaffe innan min man åkte till mötet så tog jag en promenad genom Meridas citys butikgator. Min favorit butik fick bli mitt första mål och därefter sökte jag mig till skuggan vid torget.
Plaza España med en gigantisk fontän.
 
 
Hotellets fasad poserade mitt framför mina ögon och jag såg en städerska på långt håll sprita av hotelltakets räcke på top floor där poolområdet befinner sig.
 
 
För att få tillträda poolterassen är man tvungen att meddela receptionen där man får access och handdukar.
Bara under pandemin görs undantag och åtgärder som måste följas på hotellet. Handsprit är placerade överallt och går inte att missas. 
 
 
På kvällen intog vi en flott middag utomhus på La Mafias terass på distans.
 
 
Avresedagen blev det en kopp kaffe utanför hotellets entre och inför en början till en utflykt i bergen.
Broar finns det gott om i Merida både nya såsom historiska. En bro är en led/ kommunikation för både att komma in och ut från Merida.
 
 
 
Antipasta oxfile med grillade grönsaker och romuscu sås på La Mafia var värt allting. Även om restaurangen serverar mestadels pasta och pizza så gjorde vi ett bra val av meny.
Får att inte glömma att nämna Langostinos Capaccio tallrik och en grillad getostsallad till förrätt.
 
 
Livet måste levas med fix, flärd och lyx och utnyttjas för varje millimeter innan livet är försent att leva
citat av Biggeros
 

Kommentarer

  • Boel säger:

    Underbara bilder! 😊 Läckra naglar!

    Svar: Tack Boel man får försöka att pyssla om sig i viss mån när allt annat handlar bara om Covid 19. Alltid kul när du tittar förbi här <3Kram
    Biggeros

    2020-09-12 | 11:08:06
  • Znogge säger:

    Ja, precis så ska livet levas :D

    Kram och god lördag!

    Svar: Man får leva varje dag som om den vore den sista eller hur÷)Trevlig lördag <3
    Kram
    Biggeros

    2020-09-12 | 12:05:49
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Netti Starby säger:

    Helt rätt inställning du har angående livet och så vackra naglar <3 Kramis

    Svar: Tack vännen man måste vara positiv i dessa dagar <3Kram
    Biggeros

    2020-09-12 | 13:55:38
    Bloggadress: http://starbys.se
  • Marie säger:

    Oj så fina bilder. Och jättefin god middag och jättefina naglar 💅 😘 och kram Mamma ❤️

    Svar: Lite lyx i vardagen bara för en dag=)Trevlig helg ♡
    Kram
    Biggeros

    2020-09-12 | 16:04:23
  • Anonym säger:

    Jag håller med dig till fullo i ditt citat! Snyggt nagelfix!
    Jag försöker, men är lite stoppad pga pandemin. Det finns bara EN som får göra mina naglar och det är Annette en bit utanför Lidköping och jag vägrar åka buss än. Så då fixar jag själv sålänge. Det kommer en dag.
    Fina bilder och vi tar hand om oss. Kram, Gerd

    Svar: Jag väntade lång tid tills alla naglarna gick sönder. Nu går jag till en salong med bara ett bås för naglar så ingen risk för trängsel. Man kan fixa sina naglar och annat själv tills läget är OK. Här är de duktiga på att sprita allt och bära munskydd. Ha det gott!Kram <3
    Biggeros

    2020-09-12 | 16:05:54
  • Gerd säger:

    Jag håller med dig till fullo i ditt citat! Snyggt nagelfix!
    Jag försöker, men är lite stoppad pga pandemin. Det finns bara EN som får göra mina naglar och det är Annette en bit utanför Lidköping och jag vägrar åka buss än. Så då fixar jag själv sålänge. Det kommer en dag.
    Fina bilder och vi tar hand om oss. Kram, Gerd

    Svar: Skönt att du tar hand om dig och väljer själv att hålla dig på den säkra sidan.Kram <3
    Biggeros

    2020-09-12 | 16:06:55
    Bloggadress: http://gerd-geddfish.blogspot.se/
  • Jossus Travelpics säger:

    Vilken fantastisk mat. Det kallar jag verkligen att lyxa till det i livet, precis så det ska vara.

    Svar: Att unna sig en god meny på restaurang är en del av livets njutning =)Trevlig kväll <3
    Biggeros

    2020-09-12 | 17:03:05
    Bloggadress: http://www.nouw.com/jossustravelpics
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Jädrans, sista bilden påminner mig om att jag måste fixa till händer och fötter i morgon. Har varit lite dåligt med tid, haft att göra och man vill ju gärna att lacket hinner torka. Annars är det bortkastat.

    Snygg bro, förresten

    Ha en härlig helg!

    Svar: Ja detta år har inte varit som det skulle. Ibland måste man ändå unna sig lite fix =)Broar står högt på min lista.
    Godkväll!!
    Biggeros

    2020-09-12 | 23:01:42
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • Eva`s blogg säger:

    Ja jag kan bara hålla med :) oavsett dag skall man njuta av livet kram fina <3

    Svar: Man får inte glömma att leva för var dag =)Godkväll vännen <3
    Biggeros

    2020-09-13 | 10:38:04
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/
  • wiper säger:

    Fantastiska bilder och det är härligt att få se nåt man inte sett förut. Maten ser jättegod ut också

    Vilket fantastiskt hotell ni bodde på och så bra att dom spritar och har regler som måste följas.

    Bra slutord för i dessa tider så är det lika bra att ta dan som den kommer och försöka leva livet som om varje dag var den sista.

    Ha en skön söndag
    kram från Malin

    Svar: Jag kan inte klaga på hotellets restriktioner och personalens noggrannhet. Annars tycker jag att spanjorerna är duktiga på att njuta av livet för var dag. Under kris eller inte. Här sparas inte på känslor.Trevlig kväll
    Kram <3
    Biggeros

    2020-09-13 | 11:12:31
    Bloggadress: http://wiper.bloggplatsen.se
  • Ama de casa säger:

    Mycket bra citat där :-)

    I Mérida har vi bara stannat till helt kort, skulle gärna vilja stanna där längre. Nån gång i framtiden kanske...

    Ha det gott!

    Svar: Merida är värt att stanna längre än en dag. Mycket romerska svårigheter, mysiga restauranger och fina broar. Det hinner ni med i framtiden ni som älskar att vara ute på vift.Godkväll <3
    Citatet tycker jag var passande =)
    Biggeros

    2020-09-13 | 12:35:27
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • petra säger:

    wow vilka naglar och vilket citat:)
    Så bra ni har handsprit utplacerat lite var stans,här var vi ute på middag i går och inte ens tvål fanns på toaletten och tyvärr så låg våran handsprit kvar i bilen,så mysiga bilder och det ser så fint ut hos dig,kram

    Svar: Ja det har varit lång tid mellan frisyr/nageltiderna.Så skönt när man har varit där. Så slarvigt av restaurangerna att inte ha handsprit och tvål. Då hade jag förmodligen gått igen.
    Ha det gott vännen
    Kram <3
    Biggeros

    2020-09-14 | 10:21:08
    Bloggadress: http://mammansprinsessor.blogg.se
  • Ditte säger:

    Testar att kommentera....

    Svar: Jag har fått båda dina kommentarer=)Kram
    Biggeros

    2020-09-14 | 20:15:51
  • Ditte säger:

    Ibland är det något knas med Blogg.se och kommentarerna. Har mejlat för att fråga men inte ännu fått något.
    Perfekt att kombinera jobb med nöje. Och ett härligt hotell gör hu saken än bättre. God mat och dryck likaså.
    Stort tack för besöket.
    Och visst pågår livet här och nu. Vill till att inte skjuta upp saker och göra det bästa man kan tiden.
    Kram

    Svar: Knepigt att det inte funkar. Jag har även haft problem innan att länka till vissa av mina bloggvänner. På förra inlägget funkade det bra att länka mig vidare.Visst är det bra att kunna kombinera nöje med arbete=) Vi hade en mysig dag och en utflykt på hemresan.
    Inte ska man skjuta upp saker till morgondagen.
    Ha det gott
    Kram <3
    Biggeros

    2020-09-14 | 20:23:05
    Bloggadress: http://dittemitti.se

Kommentera inlägget här: