biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Bienvenido Otoño

Kategori: Spanska ElPuerto de Santa Maria

I veckan styrde vi bilen till en av El Puerto Santa Marias stränder. Vi valde att besöka en lunchrestaurang (som vi har varit förr) utmed havet. Vi flyttade oss långsamt fram och tog en kopp kaffe vid båtpiren. Där låg många små båtar med kraftiga hästkrafter och bakom skymtades kitesurfare på Valdelagrana playan.
 
 
 
Mina pelagoner har aldrig blommat så mycket detta år. Kan vara så att man har varit hemma mer och passat på alla växter....
Många växter brukar oftast dö i ökentorkan eller så har bevattningen inte fungerat när vi har varit borta.
 
Det blir några luncher ute om vädret tillåter.
Är det nästan 40 grader ute mitt på eftermiddagen så dryper man av svett och smälter successivt ner på plats.
Visst vill man ändå sitta utomhus under semestern. 
 
 

Färre döda i sommartrafiken


SPANIEN Antalet dödsoffer i trafiken har i sommar varit det lägsta i Spanien på 20 år.

Ändå tycker jag att det har varit ovanligt trafikerat i Jerez. Nu är det ju så att de flesta är fortfarande lediga och har semester. Skolorna börjar i mitten av September.
Ibland undrar man hur en del har råd att köra under dessa kristider. Bränslet är dyrt liksom energin.
Fakturan från elbolagen kommer vara skyhöga för alla  under karantän.
Här går AC oavbrutet.
 
 
Bienvenido Otoño
Bienvenido 

Kommentarer

  • Ditte säger:

    Testar!

    Svar: Har tagit emot din testkommentar 👍
    Biggeros

    2020-09-05 | 18:22:35
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • Ditte säger:

    Nu verkar det fungera igen med mina kommentarer så jag inte av Blogg.se omdirigeras till en reklamsida. Men jag kan inte ha med "s" i https för då går det inte

    Vilken trevligt med en tur till havet. Fint att sitta där och njuta av både båtar och hav. Kitesurfing har jag testat, både i Alperna och över havet. Jätteroligt. Men idag är jag tveksam.
    Varmt har ni ju fortfarande så jag förstår att ac:n är på. Men el-kostnaderna är ju höga. Vet att många spanska familjer heller inte har någon....
    Kanske kan man vänja sig...
    Önskar dig en fin helg.
    Kram

    Svar: På din sista test kommentar kunde jag äntligen länka mig vidare till din blogg ÷))))Skönt att det fungerar. Tyvärr kunde jag inte länka mig vidare på de två sista. Det börjar hända något=)
    Visst är det skönt att komma till havet och skåda alla dessa aktiviteter på vattnet. Riktigt rogivande. Det är du lyckligt lottad med. AC n är ett måste fortfarande. Tänk dem som inte har AC och ingen balkong. Många kvällar ser vi familjer som sitter ute på gräset och har picknick. Elen är tyvärr inte billig i Spanien. Trevlig lördag Ditte
    Kram <3
    Biggeros

    2020-09-05 | 18:28:56
  • Ditte säger:

    Vet inte om min kommentar försvann. Igen. Men jag har läst och kommenterat även om den kanske inte går fram.
    Kram

    Svar: Tre kommentarer har jag fått från dig. Tack för din omsorg DitteKram
    Biggeros

    2020-09-05 | 18:31:24
  • Gerd säger:

    Jag förstår att det kan bli måltider ute i den värmen ni har och ävensom att det är så billigt!
    Jag har nog besökt uteserveringar fyra gånger i år och bara för ett sätt att träffa vänner äntligen.
    Annars är jag lycklig om jag kan äta på balkongen, vilket inte är självklart längre nu in i september.
    Kram

    Svar: Att gå ut att äta på restaurang handlar om att vara social och att få bli lite uppassad. Visst är det härligt att unna sig det ibland. Härligt att du har kunnat sitta på din balkong ofta under högsäsong. Trevlig dag
    Kram
    Biggeros

    2020-09-05 | 20:33:31
    Bloggadress: http://gerd-geddfish.blogspot.se/
  • Karin Eklund säger:

    Tack för vackra vyer av olika slag! :)
    Ha en fin söndag. Att du njuter av livet behöver jag inte tvivla på alls men fortsätt så!
    Här hänger regnmolnen tunga över oss men vi är tacksamma för det. Regnet behövs.

    Kram

    Svar: Vi behöver även en gnutta regn här men nu ska jag inte klaga. Man får försöka njuta av det som är njutbart i denna pandemi. Önskar dig även en fin Söndag Karin <3Kram
    Biggeros

    2020-09-06 | 07:31:17
    Bloggadress: http://pettasblogg.blogspot.com
  • Znogge säger:

    Vilken trevlig tur till havet och varmt och skönt det har ni. Kanske lite för varmt tidvis!

    Kram

    Svar: Jag gillar värme och sol men börjar man tröttna efter 4 månaders hetta. Nu ska jag inte klaga när jag har pool och ACHa det bra vännen
    Kram <3
    Biggeros

    2020-09-06 | 11:58:49
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Marie säger:

    Så skönt med en tur till havet skön fläkt och bris och fin mat på restaurang det är Ni väl värda fina bilder puss och kram från Mamma ❤️

    Svar: Ja man måste rymma till kusten för friska vindar när det är som varmast i inlandet. Visst är det gott med medelhavsmat och första parket utmed havet.Ha det gott
    Kram ♡
    Biggeros

    2020-09-06 | 13:59:37
  • Marie säger:

    Så fina pelargoner och vackra kram 💕 Mamma

    Svar: Jag har aldrig sett så många knoppar och blommor detta år på mina pelagoner. Hoppas att det håller=) I år har mina växter fått mycket omsorg och bränsle=)Storkram <3
    Biggeros

    2020-09-06 | 14:03:26
  • Lena i Wales och Spanien säger:

    Älskar hösten i Spanien. Lägre temperatur än sommaren, men fortfarande varmt och gott.
    Ser kanske inte lika mycket fram emot hösten här i Wales.
    Saknar också den goda spanska maten.
    Slutklagat, det blir som det blir!
    Önskar dig en skön söndag!

    Svar: Jag längtar efter lite svalka just nu men i Oktober månad brukar vara lote mer humana temperaturer. Älskar denna medelhavsmaten men visst ska man bara njuta av livet och vara nöjd att man är frisk och kry. Ha det gott Lena
    Kram
    Biggeros

    2020-09-06 | 14:09:09
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com
  • Tove Olberg säger:

    Ljuvliga njutbilder;njut på i fläkt så gott det går! Den sista bilden är inbjudande så jag tackar ja :-)
    Kram

    Svar: Ja vi överväger att åka till stranden idag för en promenad längs vattnet med friska vindar.Vi ska bara se klart på Finnkampen. Ha det gott Tove!
    Kram <3
    Biggeros

    2020-09-06 | 14:13:08
    Bloggadress: http://blandar.bloggo.nu
  • Mirjam säger:

    Ja fy för att stå och laga mat i den värmen, skönt att ni kan äta ute och har den möjligheten....men så har ni ju sån tillgång även till annat gott, frukt och grönt.... mums!
    Kitesurfing ägnade sig en av våra kända kockar åt förra året....han landade på huvudet han!! Men han hade tur som inte blev förlamad, för han bröt nacken!!! Huvva...
    Ha det så fortsatt gott i värmen, kram på're

    Svar: Som tur är har vi investerat en takfläkt i köket.Ibland är det skönt att sitta vid stranden med kustbris och äta en god lunch. Vi har en gld vän som även kitesurfar men det kan gå riktigt illa om oturen är där. Skönt att er vän inte blev förlamad.
    Ha det gott!
    Kram <3
    Biggeros

    2020-09-06 | 14:35:51
    Bloggadress: http://tanthuset.blogg.se
  • Caroline säger:

    underbara bilder! :D

    Svar: Tack Caroline och ha en trevlig kväll från varma breddgrader <3
    Biggeros

    2020-09-06 | 16:09:34
    Bloggadress: http://carro93.se
  • wiolettan säger:

    Härliga och vackra bilder, nästan så att jag längtar ut på en semesterresa, då jag ser dina bilder.
    Det är likadant med mina pelargoner ute på balkongen, de växer, frodas och trivs, men så har vi ju varit hemma och kunnat pyssla om dom lite mer än vanligt också.
    Har läst om att det har varit, ibland, mer än 40 graders värme i Spanien. För mig låter det nästan som lite för mycket.
    Var rädd om dig.
    Kram!

    Svar: Ja och nu är vi inne i september och det är fortfarande hett=(Längtar efter lite svalare vindar just nu. Visst är klimatet och maten perfekt men inte allt för varmt. Tur man har AC och pool=)
    Alla växter behöver omsorg och pyssel. Precis som oss människor. Ta hand om dig <3
    Kram
    Biggeros

    2020-09-06 | 17:00:09
    Bloggadress: http://wiolettan.bloggplatsen.se
  • Heléna säger:

    Härligt att pelargonerna är så fina 😍 Mysigt att kunna fara runt lite igen och njuta istället för att sitta inne i karantän! Hoppas du får en fin fortsättning på kvällen vännen! Kramar 💖💖💖

    Svar: Pelargonerna och alla andra bäxter mår jätte bra=)Vi flyr till stranden när det är som varmast=)
    Kul att du tittar in. Jag har saknat dina inlägg och kommentarer ♡
    Kram
    Biggeros

    2020-09-06 | 20:03:15
    Bloggadress: http://optimistiskabloggen.blogg.se
  • ullie säger:

    ja vännen här är väl matkontot .. en stor 18 i karantän och utan skolan va hemma och skulle typ ha lagad mat två ggr per dag o sen helst något emellan suck

    sen har vi inte så varmt men jo 30 innan fast nu . typ 14

    Svar: Ja dessa hungriga ungdomar som man älskar i vått och tortt.Här är sommar 9 månader om året. Nu är man lite trött på värmen=) Ha det gott!
    Kram
    Biggeros

    2020-09-06 | 21:12:44
    Bloggadress: http://weberskold.se
  • Anonym säger:

    Ja det blir så mkt mer än man brukar för oss som reser blir det oxå så. Våra blommor har oxå tagit sig bra i år så allt är inte till spillo :) kram vännen

    Evas blogg

    Svar: Detta året har vi haft hemester och växterna och huset har fått sin beskörda del med omsorg. Ha det gott!!Kram <3
    Biggeros

    2020-09-07 | 09:03:46
  • wiper säger:

    Vilka fina och härliga bilder. Dom där laxbitarna på fatet såg jättegoda och fina ut.

    Vad skönt att olyckorna i trafiken varit så låga. Synd att allt blir så dyrt vid en kris. Härlig bild på dig du är så snygg och fräsch

    Njutbart inlägg

    Ha en skön måndag
    kram från Malin

    Svar: Igår blev det även lunch i hettan men inte lax. Visst är det bra att detta år har fört med sig något gott som lägre trafikolyckor. Dock var bensinen och energin dyr innan krisen.Tack fina du för din kommentar!!
    Kram
    Biggeros

    2020-09-07 | 14:25:41
    Bloggadress: http://wiper.bloggplatsen.se
  • Ama de casa säger:

    I El Puerto de Santa Maria campade vi sommaren 2010. Ett perfekt ställe med många utflyktsmål i närheten. Tror vi stannade en vecka, det var nog rekord för oss i tält på ett och samma ställe. Hur fint som helst!

    Ha det fortsatt gott!

    Svar: Jag tänker alltid på dig när vi går förbi campingen som är placerat bra till färjeläget, stranden och restauranger =)Ha det gott!!
    Kram
    Biggeros

    2020-09-07 | 17:17:32
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • petra säger:

    samma här pelargonerna växer som aldrig förr dock börjar kylan förstör dem nu, så härligt med havet kram

    Svar: Här kommer pelargonerna fortsätta att blomma. Värmen fortsätter. Visst är det skönt att fly till havet när det är som varmast =)Ha det gott!
    Kram
    Biggeros

    2020-09-08 | 10:15:02
    Bloggadress: http://mammansprinsessor.blogg.se
  • Veiken säger:

    Det måste vara skönt att ta sig till havet i värmen. Det brukar svalka gott där!
    En glad nyhet är väl ändå att trafikoffren har varit mycket färre i år.
    AC är guld värt, men det kostar om den går hela tiden. Snart får ni väl svalare ute och då löser det mesta sig!
    Kramar

    Svar: Havet är allt under de hetaste månaderna. Dessvärre har vi inte kunnat åka dit så fritt med tanke på alla turister som har invaderat kusterna. AC är guld värt men den gagnas flitigt i månader och avgifterna tickar högt. Hursomhelst har det varit mysigt att ha haft hemester detta året och få rå om sitt hus och trädgård. Nått gott har rådit under krisen att trafikolyckorna har varit mycket färre.Ha det gott!
    Kram
    Biggeros

    2020-09-08 | 11:50:55
    Bloggadress: http://https://www.veiken.se/
  • ullie säger:

    men gud va fint där
    ni har så fint runt om er
    älskar oxå muggarna men där jag köpte har lagt ner

    Ta hand om dej gumms kramar om

    Svar: Ja man kan verkligen inte klaga över min miljö. Man får leva för var dag <3Muggarna är jätte fina.
    Ha en bra dag finis
    Kram
    Biggeros

    2020-09-08 | 21:47:26
    Bloggadress: http://weberskold.se
  • Tess säger:

    Men herregud så härligt de ser ut :D Jag blir inte lite avis med tanke på skitvädret vi har nu :P vi längtar efter snön för lite ljusare kvällar osv

    Svar: Tråkigt med dåligt väder=( Här skiner solen men är lite svalare NO om Jerez. Snön skiner iaf upp och tillvaron blir ljusare.
    Ha det gott <3
    Biggeros

    2020-10-12 | 14:28:12
    Bloggadress: http://Https://blondinas.se

Kommentera inlägget här: