biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

VERACRUZ

Kategori: Spaniens Valdepenas

 
Tänk att jag även får studera Valdepeñas på morgonkvisten i det dunkla mörkret.
Det är minsann inte någon sommarvärme alls.
4 grader och kallt för både öron, hals och fingrar.
Så idag jag var tvungen att köpa vantar och mössa.
 
 
 Neon ljuset ändrar färg på Valdepeñas skylt.
Nej, ni misstog er inte och ni såg inte i syne.
Så skönt att vara ensam och strosa på Valdepeñas gator förutom att den dagliga biltrafiken stör mig med deras motorljud och bilarnas starka ljuslyktor..
 
 
Statyernas punktbelysning lyser även upp lite extra i mörkret
 
 
 
 
 
Kyrkan är omringad av belysning som sprider sig längs utmed torget både på fram/ baksida.
Bara ett fåtal människor passerar mig.
Distansering är ingenting att fundera på.
 
 
 "Gubben i lådan" Marco sitter utmed kyrkan och tar en vila. När jag än träffar på honom tycks han sitta på samma position på bänken som alla dagar.
Tio Marco verkar berest....
Var har han varit eller rent utav vart ska Marco resa....
Ingen som vet
Ingen som vet.
 
 
 
Via denna esplanad eller aveny promenerade jag idag efter min frukostbuffé.  Mr U är på väg till jobbet alla dagar i veckan och kämpar sig igenom all den flitiga trafiken.  
 
 Må ni tro vad fina konstverk till monument det finns här i Valdepeñas  Somliga är fantasifulla och föreställer ingenting alls och andra är väldigt detaljerade.
 
 
 Denna omsorgsfulla och full av "kärlek paret" säger mer än bild och ord.
Nu har de fått munskydd på sig.
Det har blivit en uppdatering med årets pandemi.
 
 
Denna trånga gågata är prydd med inpräntade vintunnor och fina symboler.
 
 
 
 Min PW tar mig ca 45 minuter att ta mig tillbaka till hotellet. Hotellet lyser starkt med sin skylt så jag inte går vilse i Valdepeñas mörker.
Veracruz är både namnet på gatan intill, torg och namnet på hotellet.
 
 
Jag önskar er alla en trevlig fredag och njut av livet.

Kommentarer

  • Petra Olsson säger:

    Nämen har ni lika kallt som Sverige ??så mysiga bilder och lite kul med munskydden på statyerna 😅skrev lite på bloggen ang skolan och förkylda läraren 😟så himla tråkigt att hon kom till arbetet med symptom. Kram

    Svar: Ja i dessa breddgrader i ett stort Spanien så kan det bli både rått ochvkallt på natten. Däremot är det ganska varmt mitt på dagen.Så tragiskt att läraren är på jobbet överhuvudtaget under denna pandemi. Speciellt med liknande symptom. Ha det gott och trevlig helg ❤
    Kram
    Biggeros

    2020-10-16 | 16:46:36
    Bloggadress: http://mammansprinsessor.blogg.se/
  • enna säger:

    Så mysiga bilder :)

    Svar: Tack det är väldigt mysigt att se Valdepeñas vy på morgonen.Trevlig kväll <3
    Biggeros

    2020-10-16 | 17:42:32
    Bloggadress: http://sayyeastofashion.blogg.se
  • Ditte säger:

    Vilken vacker morgonpromenad! Jättetrevligt att hänga med. Extra fint med lysena tända.
    Men det låter väldigt tidigt när du ger dig ut å andra sidan är det ju bra att se stan olika tider på dygnet.
    Önskar dig nu en fin helg.
    Kram

    Svar: Jag går upp tidigt med min man och äter frukost innan han drar vidare. Då passar jag på att gå min runda=)Visst är det mysigt att se Valdepeñas tidigt på morgonen när allt lyses upp.
    Trevlig fredagskväll Ditte
    Kram
    Biggeros

    2020-10-16 | 18:53:53
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • Marie säger:

    Så fina bilder och fin information och kallt har Ni också fått. Vi vill önska Er en riktigt trevlig helg även om Urban måste arbeta puss och kram från Mamma och Håkan ❤️

    Svar: Jag delar gärna med mig av min vardag och av mina resor. Önskar er detsamma en fin helg ❤
    Biggeros

    2020-10-16 | 19:16:09
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Jag som tyckte det var kallt när det var ca 15 i morse.
    Det var verkligen en tom stad fylld med fina konstverk!

    Ha en härlig helg!

    Svar: Ja i Jerez är det oxå ca 15 på morgonen men 4 grader är min själ kallt. Samma temperaturer såsom i Sverige. Sedan blir så mycket bättre framåt dagen=)Ja alla ligger väl och sover förutom de som har långan väg och kör till jobbet.Önskar dig även en trevlig helg <3
    Biggeros

    2020-10-16 | 21:58:42
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • Tess säger:

    WOOW vilka häftiga bilder de blev alltså i mörkret så där och så ljuset..vilka kontraster :D SÅÅÅ mysigt ju :D Bästa är ju med munskyddet på statyerna, bästa jag sett hahah

    Svar: Kontrasten blir så fin med ljuset i mörkret.Mångacstatyer har fått en extra beklädnad under covid 19.
    Godmorgon <3
    Biggeros

    2020-10-17 | 00:42:29
    Bloggadress: http://https://blondinas.se
  • wiper säger:

    Då har ni samma temperatur som hos oss. Vilka fantastiska skulpturer och jag gillar all härlig belysning. Där skulle jag trivas att gå omkring. Så mycket det finns att fota och njuta av

    Ha en skön helg
    kram från Malin

    Svar: Ja jag tar alla tillfällen i akt att fota fina motiv både i mörker och i dagsljus=)Du hade säkert trivts här i denna miljö.
    17 grader varmt i solen mitt på dagen gör sitt.
    Trevlig lördag
    Kram <3
    Biggeros

    2020-10-17 | 09:14:44
    Bloggadress: http://wiper.bloggplatsen.se
  • Hilma säger:

    Vad häftigt med allt ljus på statyerna. Hoppas att du har en bra lördag, kram!

    Svar: Ja en väldigt fin vy i mörkret=)Önskar dig med en trevlig lördag <3
    Biggeros

    2020-10-17 | 10:49:47
    Bloggadress: http://www.nouw.com/hilma
  • Znogge säger:

    Tack för en härlig morgonpromenad och några problem med avstånden var det verkligen inte!

    Kram

    Svar: Nada problema. Inga avståndsproblemnhär inte. Idag var det desto kallare och kortare promenad. Trevlig lördag
    Kram
    Biggeros

    2020-10-17 | 14:46:04
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Gerd säger:

    Vackra tidiga morgonbilder, men, så kallt! Redan nu i oktober! Här var det 1 plus i morse och i Värmland var det 3 minus.
    Alltid roligt att komma till nya ställen med nya motiv.
    Trevlig lördag och kram!

    Svar: Ja nu kan det skiljas sig från morgon ochvdag i temperaturer. Nu befinner jag mig närmare Ciudad Real. Motiven skiftar och roligt är det÷)Trevlig lördag
    Kram
    Biggeros

    2020-10-17 | 15:47:33
    Bloggadress: http://gerd-geddfish.blogspot.se/
  • Karin Eklund säger:

    Tack för en trevlig morgonvandring tillsammans med dig Birgitte. Allt gjorde intryck men mest gillade jag tunnorna i gatan, eller hur jag ska uttrycka det. Härligt! Statyerna är toppenfina, rena konstverken.
    Ha en fin helg!
    Kram!

    Svar: Ja jag gillar detaljerna på gågatan. Det syns att man har hamnat i ett vindistrikt. Även dessa fina monument som är placerade lite varstans. Härligt med konst!!Trevlig lördagskväll Karin
    Kram <3
    Biggeros

    2020-10-17 | 17:18:02
    Bloggadress: http://pettasblogg.blogspot.com
  • Tove Olberg säger:

    WoW vilka ljuvliga bilder; så tjusigt!
    Fortsatt trevlig helg :-)
    Må gott <3

    Svar: Tänk vad ljuset gör effekt i mörker.Önskar dig en mysig kväll Tove
    Kram
    Biggeros

    2020-10-17 | 20:13:12
    Bloggadress: http://blandar.bloggo.nu
  • Caroline säger:

    vilka fina bilder :D

    Svar: Tack det värmer att jag kannglädja någon med bilder från Valdepeñas <3
    Biggeros

    2020-10-18 | 17:59:43
    Bloggadress: http://carro93.se

Kommentera inlägget här: