biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Serenidad - Lugn

Kategori: Spaniens Valdepenas

  

NAME: The Reality of Alzheimer's

BIOGRAPHY: Allegory to the metaphor of memory. It is like a book that is losing its pages

AUTHOR: Máximo González Navarro, 2009

LOCATION: Avda. Primero de Julio 

 
NAME: Desatino

BIOGRAPHY: Allegory of Don Quijote's attack on the windmills, where its protagonist is Rocinante

AUTHOR: José Lillo Galiani, 2003

LOCATION: Plazoleta del Autidorio
 

NAME: Dulcinea-Aldonza

BIOGRAPHY: The author has wanted to capture the duality between fantasy and reality. On the one hand the noble lady, the platonic love and on the other hand the reality of the villager

AUTHOR: Javier Galán, 2010

LOCATION: C / Zarzas

 Bodega Viña Albali Reservas
 Teatern Auditorio
 
 
 NAME: Juan Alcaide

BIOGRAPHY: Valdepeñas 1907 - Ibíd. 1951. Known as Poet of La Mancha. It belonged to the first postwar generation. Introduced modernity in poetry

AUTHOR: José Lillo Galiani, 2007

LOCATION: Pl. De la Constitución
 
  

NAME: Serenidad

BIOGRAPHY: Ornamental sculpture representing a lying woman

AUTHOR: Sergio Alonso Moro, 2009

LOCATION: Pl. De la Veracruz

 
 
  
 En fin alle som jag passerade på en av mina promenader.
På bilden nedanför visar en smal gränd som tar mig till kyrkan.
 
 
Fritt ord från Biggeros mun
 
Ibland undrar jag om det är bara jag som flyttar på mig när jag går ensam på en trottoar?
Varenda gång jag får möte och oftast 2 eller tre och t.o.m 4 personer som går i bredd. 
Vad händer?
Ingenting om inte jag flyttar på mig och få gå ner på gatan.
Mycket märkligt beteende och alla gör likadant från barnsben till gamla.
Tack för ordet!
 
 
Mycket ter sig i blått och vitt i Valdepeñas gränder och vid torget. Blått/ vitt drar till sig uppmärksamhet och jag finner att det är en fin matchning av färger.
Frågar du en grek och en finne så håller de med. 
Kylle
 Ναί
Här serveras jamon iberico.

Kommentarer

  • Pauline säger:

    åh den första var ju så fin å sorglig

    Svar: Visst är paret gulligt men visst symboliserar de något som är så viktigt. Ha det gott
    Kram
    Biggeros

    2020-10-21 | 18:03:19
    Bloggadress: http://lillafrokenhurtig.blogg.se
  • Gerd säger:

    Tänkvärda bilder från dig idag!
    Asså, det där med avstånd. Om jag kommer med min cykel på den kombinerade gång/cykelbanan och möter ett gäng ungdomar, du ska inte tro att de flyttar på sig! Idag hånskrattade någon i gänget då jag inte flyttade på mig utan cyklade på. Antagligen var jag en gaggig käring för dem.
    Men detta har inte bara med pandemin att göra. Det är avsaknad av respekt för tanter.
    I morgon är en annan dag, sov gott, kram!

    Svar: Så då är jag inte ensam om att känna att människor inte kan hålla avstånd. Detta dilemma har jsg varit med om innan pandemin i Spanien. Varför är det alltid jag som ska behöva flytta på mig?Det handlar även om vett /etikett och uppfostran.
    Tack för att du delar med dig av din händelse Gerd!
    Kram
    Biggeros

    2020-10-21 | 21:05:38
    Bloggadress: http://gerd-geddfish.blogspot.se/
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Statyn med boken och dess fallande sidor är fin men ack så sorglig.

    Det är kanske dags att stå på sig, det vill säga inte gå på gatan vid möten. Inte vid andra tillfällen heller, när jag tänker efter. 😂

    Svar: Om jag inte ger vika så går de på mig och det är jag inte intresserad av i dessa tider. Jag tar det säkra före det osäkra.Visst är statyn fin! Det finns faktiskt en hel del fina monument här=)
    Ha en bra dag <3
    Biggeros

    2020-10-21 | 22:09:45
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • ullie säger:

    idag trist grått mörk dag
    varit hos kompis typ hela dagen mysigt att orka en rätt bra dag med kroppen skönt

    ha det så fint i morgon vännen kramizar

    Svar: Tråkigt att vädret är trist men mysigt att sitta inomhus med en bra vän. Här är det molnigt och lite svalare. Ha en bra dag vännen!Kram
    Biggeros

    2020-10-21 | 22:15:22
    Bloggadress: http://weberskold.se
  • Sara Ekman säger:

    Så fint <3

    Svar: Tack det finns mycket fint att fästa ögonen på <3
    Biggeros

    2020-10-21 | 22:56:04
    Bloggadress: http://aamaziing.blogg.se/
  • Karin Eklund säger:

    Fint att få namn och förklaringar till alla fina konstverk, statyer. Den första berör väldigt mycket men jag gillar också den halverade kvinnan. Fantastiska är de allihopa.

    Jag känner igen det du skriver, om att gå åt sidan när de andra man möter går rakt fram utan minsta hänsyn. Jag går också åt sidan...

    Kram till dig!

    Svar: Ja det visar sig att vi som väjer och håller avstånd har mer hyfs i kroppen=) Synd om de andra.Den första statyn berör och betyder mycket.
    Den halva kvinnan är min favorit och betyder lugn.
    Lugn och ro vill vi ha alla till mans/ qvinns
    Ha en god dag!
    Kram
    Biggeros

    2020-10-22 | 07:11:35
    Bloggadress: http://pettasblogg.blogspot.com
  • Amanda (Swedish Passport) säger:

    Men åh så mycket fint, älskar allén av buskar! :D

    Svar: Det finns jätte mycket att skåda. Visst är allen fin=)Ha en god dag <3
    Biggeros

    2020-10-22 | 11:36:56
    Bloggadress: http://swedishpassport.com
  • Lena i Wales och Spanien säger:

    Fina och intressanta skulpturer.
    Den första berörde mig extra.
    Författaren på torget, en mycket liknande finns i Antequera norr om Málaga.
    Jag som bara trodde det var jag som flyttade på mig när man möter någon och att jag ständigt möter folk som går bredvid varandra.
    Sköt om dej!

    Svar: Vi är många på den här tråden som verkligen får göra uppoffringar och vika av för andra. Då är vi uppfostrade=)Visst är statyerna fina och ger ett fint budskap.
    Ha det gott!
    Kram
    Biggeros

    2020-10-22 | 12:02:25
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com
  • Marie säger:

    Vad fina statyer var och en på sitt sätt som talar sitt tydliga språk. För övrigt fina bilder och fin information. Ja det är samma här ingen håller avstånd. Man tror inte att det är Corona tider sorgligt här i Skåne har smittan spridits mycket igen tyvärr kram till dig från mig

    Svar: Tråkigt att man inte tar denna pandemi på allvar=(Visst säger vissa statyer en hel del och har ett budskap.
    Godkväll och kram ♡
    Biggeros

    2020-10-22 | 16:06:16
  • Tove Olberg säger:

    Demensskulpturerna med sidorna ramlat ur boken är mycket fin och talande!!! Den delade kvinnan är en favorit. !!!Fint få med lite vem som gjort de osv.
    Det där med cykel och gångbanor och hur vi går finns överallt. Inte bara nu under pandemin, men det har blivit slappare nu sedan i somras. Nu under pandemin flyttar jag på mig. Men i vanliga fall flyttar jag mig inte alltid. Beror på situationen litegrann. Går någon i brädden stannar jag och står still bara för att :-)
    Kram och god kväll Biggersdamen:-)

    Svar: Ja jag ska faktiskt prova att bara stanna och se OM de reagerar. Visst är man nonchalant att tycka att jag som går ensam ska flytta på sig. Man måste respektera varandra och viss hänsyn.Min favvo är oxå den delade kvinnan som jag gäna delade i mitt inlägg.
    Döremot älskar jag det gamla paret där bokbladen faller ner. Jag älskar statyer och fontäner!
    Godkväll och kram
    Biggeros

    2020-10-22 | 19:28:33
    Bloggadress: http://blandar.bloggo.nu
  • Jossus Travelpics säger:

    Tycker också det är konstigt om folk inte flyttar på sig, speciellt i dessa tider. Ska jag hålla avstånd måste jag alltså ut på bilvägen.

    Som finne säger jag absolut "kyllä". Blåvitt är en riktigt fin kombination.

    Svar: Kylle!!Härligt att du gillar blå/ vitt!!
    Finne, såsom grek eller GIF supportar.
    Ja jag hamnar oftast mitt ute på bilvägen....
    Helt otroligt att man inte kan ge vika och visa respekt=(
    Trevlig kväll <3
    Biggeros

    2020-10-22 | 20:27:35
    Bloggadress: http://www.nouw.com/jossustravelpics
  • Veiken säger:

    Fina tänkvärda bilder!!!
    Jag känner precis som du. Det är alltid jag som ska flytta på mig. Ibland klappar den elaka på min axel och säger: Utmana, men det slutar med att jag går undan!
    Kontentan blir att du inte är ensam!
    Kram

    Svar: Då är det inte bara jag som går väja. Vi kan trösta oss med att vi har mer förnuft =)Ja gillar alla dessa statyer som har budskap.
    Trevlig kväll
    Kram
    Biggeros

    2020-10-23 | 13:48:32
    Bloggadress: http://https://www.veiken.se/
  • Hilma säger:

    Ser intressant ut <3 :)

    Svar: Mycket sevärt!Trevlig helg!
    Biggeros

    2020-10-23 | 16:20:56
    Bloggadress: http://www.nouw.com/hilma
  • ★Orsakullan som blev mamma vid 20 – Dalaliv, finporslin & pudelliv! ★ säger:

    Intressant det där, kan tycka att många gör så här i Sverige med? Är det mänskligt att gå på rad kanske? Ett beteende. Lika som i affärer när folk står och blockerar hela gången?

    Svar: Ja jag retar mig många gånger att man inte har mer hyfs att flytta på sig. Synd om dem!Trevlig kväll <3
    Biggeros

    2020-10-23 | 16:54:46
    Bloggadress: http://www.saramadeleine.se

Kommentera inlägget här: