biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Mediterranean heaven

Kategori: Spaniens Jaén

 
I den gamla byggnaden med utformade valven är BBVA bank belägen i detta nu.
Därmed ligger ett mysigt cafe/ taverna.
Följer man den smala, steniga vägen som går rakt fram så kommer man fram till den gigantiska Katedralen.
 
 
 
Det känns att jag är mitt i smeten av Jaén city. 
Här är en livlig dekor i uppsättning av fiskhav och blomlyktor.
I am in Mediterranean heaven
 
 
Gillar fantasifull konst med starka färger.
Det förgyller och hissar upp en tråkig vardag
 
 

Nyligen har Jaén haft en stor ökning av kulturturismen, efter att ha tagit emot 604 523 turister under året 2015, 10% mer än 2014.

Staden är också känd som olivoljans huvudstad, eftersom den är den största producenten av oljan, känd av lokalbefolkningen som flytande guld. Jag förstod att olivolja var en produkt som produceras flitigt i dessa områden. Under bilfärden åkte vi förbi  branta olivfält längsmed bergen.

 
 

Utformningen av Jaén bestäms av dess position i bergen i Santa Catalina-bergen, med branta, smala gator, i det historiska centrala stadsdelen.

Staden Jaén är provinsens administrativa och industriella centrum.

Industriella anläggningar i staden inkluderar kemiska fabriker, garverier, destillerier, kakfabriker, textilfabriker samt bearbetningsmaskiner för jordbruk och olivolja

 
 
Nattlivet är makalöst 
Nu får många ställen bara hålla öppet till 24 i ej så drabbade regioner av Covid 19
Tyvärr stänger alla restauranger och pubar 22 i Madrid.
Kanske bäst så.
För ni vet när spriten går in går oftast vettet ut
 
 
Dansa i neon eller
Posera i neon
 
 
Gågatan
 
 
Mobil bodega
De hade faktiskt resurser att fylla på tavernans flytande förråd.

Kommentarer

  • Ditte säger:

    Tack för besöket här i Jaen. En stad jag aldrig besökt annat än via bloggar. Men trevligt det också.
    Kram och trevlig onsdag

    Svar: Kul att du hänger med i Jaén. Jag har varit i Jaen två gånger nu. Denna gång gick jag på upptäcktsfärd i kulturstaden.Kul att byta erfarenhet bloggare emellan.
    Ha en god kväll
    Kram
    Biggeros

    2020-10-07 | 15:01:44
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • Marie säger:

    Oj så fina bilder och fin information det är så jättefint att få följa din fina blogg Kram Mamma och grattis lilla gumman på namnsdagen från mig och Håkan puss och kram 💕 ❤️ 💕

    Svar: Oj, så hyllad och fina komplimanger jag får på en enda gång och dag. Tackar och bugar.❤Trevlig kväll
    Stor kram 🤗
    Biggeros

    2020-10-07 | 17:55:14
  • Znogge säger:

    Det verkar vara en trevlig stad som erbjuder mycket. Däremot tror jag det är klokt att minska lite på nöjeslivet i tider som dessa.

    Kram och god kväll!

    Svar: Ja man klarar sig nog utan firande nattetid.Vi håller distans som vi gjorde i Jaen. Det händee ofta vi går ut och äter som vi brukade. Det gäller att gilla läget.
    Ha det gott
    Kram <3
    Biggeros

    2020-10-07 | 20:25:35
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Netti Starby säger:

    Vad roligt att du besökte olivoljans huvudstad och vad häftigt med belysningen :-D Kramis

    Svar: Ja man kunde gå miste på att områden kring Jaen livnär sig på olivoljan. Häftig belysning i neon=)Kram
    Biggeros

    2020-10-08 | 10:50:58
    Bloggadress: http://starbys.se
  • enna säger:

    Sååå fina bilder!

    Svar: Tack så hjärtligt <3
    Biggeros

    2020-10-08 | 11:37:03
    Bloggadress: http://sayyeastofashion.blogg.se
  • Lena i Wales och Spanien säger:

    Tack för trevlig guidning av Jaén!
    En intressant stad.
    Sköt om dig!

    Svar: Väldigt intressant!Det finns alltid något att se i varje stad/ by
    Ha det gott!!
    Kram
    Biggeros

    2020-10-08 | 14:33:21
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com
  • ullie säger:

    alltid många fina bilder hos dej
    lite avis att du badat i haven inte En gång ens badade ja ute i sommar .
    sköt om dej finis kram

    Svar: Tack vännen. Det blir nog fler dopp innan slutet av månaden.Vi har nog aldrig badat så lite i havet detta år pga covid 19. Nu är stränderna mindre ockuperade av turism.
    Skönt!!
    God kväll vännen
    Kram
    Biggeros

    2020-10-08 | 22:03:14
    Bloggadress: http://weberskold.se
  • ★Orsakullan som blev mamma vid 20 – Dalaliv, finporslin & pudelliv! ★ säger:

    Åh så ljuvligt :). Det är sådan skillnad mot här dock, för här är det rejäl höst nu :(. På gott och ont, det enda är väl att man får det mörka nu i ungefär två månader till innan det vänder. Spännande där med olivoljans huvudstad :D

    Svar: Ja här kan det vara fint länge till men lite svalare. Man får passa på att sola/ bada. Efter motorvägen igenom bergen så stod olivträd längsmed. Helt fantastiskt!!Vi använder alltid olivolja och har gjort sedan vi bodde i Portugal år 1999-2000
    Ha det gott
    Kram
    Biggeros

    2020-10-09 | 00:25:53
    Bloggadress: http://www.saramadeleine.se
  • Veiken säger:

    Jag vill åka till Jaén omedelbart! Så typiskt medelhavsstad. Mysigt och dessutom skönt väder. Jag vill kliva in i bilderna, helst!
    Härligt att du förmedlar känslan!
    Kramar och ta hand om er!

    Svar: Idag är det 30 grader och en underbar höstdag. Kliv in i den virtuella världen och bilden och låtsas att du är i Jaén och njuter av god tapas/ dryck.Ha det gott!
    Kram
    Biggeros

    2020-10-09 | 09:10:16
    Bloggadress: http://https://www.veiken.se/
  • Karin Eklund säger:

    Ojski, vilka byggnader! Pampiga och väldigt vackra. Spanjorerna kan dom!
    Den där blommiga gatlampan är en höjdare! Mera sånt och livet blir gladare för alla. Konst av det slaget gillar jag mycket.
    Tack Birgitte för ett mycket trevligt inlägg! Nu ska jag gå lite bakåt i tiden i din blogg. Nu när jag hinner igen :)
    Kram <3

    Svar: Jag blir så glad att se dessa muntra konstverk och fina byggnader. Kul att du känner likadant Karin.Ha det gott och en trevlig fredag ❤
    Kram
    Biggeros

    2020-10-09 | 10:11:30
    Bloggadress: http://pettasblogg.blogspot.com
  • Hilma säger:

    Så otroligt fina bilder! Vilka fält <3

    Svar: Tack och visst kan man inte ta fel på att det är olivträd som odlas på de branta fälten ❤
    Biggeros

    2020-10-09 | 14:05:53
    Bloggadress: http://www.nouw.com/hilma
  • Tove Olberg säger:

    Ja, men då kom jag hit med dig; avståndsreser bloggreser och tycker det är fint, byggnader, folk, konsten, städernas puls och ljus i mörker .... jaa, jag har inte svårt att njuta då bilderna ger mig möjligheter. Undrar om jag skulle lägga medborgarförslag om lite konst i gatlyktorna. Jag har utanför hos mig fritt hängande lampor som jag ser på när det blåser för det ger sånt sken åt alla håll när det svänger...
    God fredag och tack för njutet :-)
    Kram

    Svar: Tänk det glädjer mig att du lever dig in i mina bilder och reser. För mig var det även en fröjd för ögat att studera den fria konsten irl. Speciellt den roliga blomlampan. Försök att påverka din kommun att lägga in lite livlig fantasi av konst. Det roar alltid någon. God natt
    Kram
    Biggeros

    2020-10-09 | 16:10:09
    Bloggadress: http://blandar.bloggo.nu
  • Ama de casa säger:

    Stor igenkänningsfaktor här! Lite konstigt egentligen eftersom närminnet har en tendens att krångla nuförtiden ;-)

    Ha en fin start på helgen!

    Svar: Tänk att våra reser känns igen men ibland missar man något då den andra partnern observerar. Bra att påminna varandra om att minnet är kort. Någon gång kan hända att vi möts upp på samma ort och korsar våra vägar.Ha det gott
    Kram
    Biggeros

    2020-10-09 | 17:54:40
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com

Kommentera inlägget här: