biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Asi es la vida hoy

Kategori: Spaniens Jerez

 
Vilka takmålningar/ struktur, golvläggning, väggkonstruktur och lamparmatur i tak/ på väggar.
Saliga Helena visar sin skönhet i palatsets byggnation
 
Välbevarad står palatsets pompa/ ståt konstruktion på pelare för allmänheten
 
 Det var som att befinna sig i en sagovärld omgiven av hästar.
 
 
 

visit to

the Royal School facilities, including: the Recreo de las Cadenas, Museum of Equestrian Art and  the Carriage Museum.

 Alla dess sevärdheter som visar från historiska vagnar till fakta om ridskolans början.

THE RECREO DE LAS CADENAS

The visitor enters the Recreo de las Cadenas through the main gate: a semi-circular entrance with a small gatehouse on either side, decorated with the chains (cadenas) which give the property its name.

 

MUSEUM OF EQUESTRIAN ART

Opened in 2005, the museum is devoted to the art of horsemanship, its appreciation, preservation, study and promotion. It takes through the origins and evolution of equestrian art from the beginning to the present day.

 

CARRIAGE MUSEUM

It was opened in 2002 and located in an early 19th century winery. This Museum is the only one of its kind which is composed of carriages, harnesses, horses and equestrian costumes all together.

Byggnaden ligger placerad intill där även båsen till hästarna finns.

 Museumet befinner sig under palatset.
 
 
Hästarnas palats med omgivning tog vi oss runt och såg även en kort show på en 1/2 timme
Vilken kvalitetsdag 
 
 
Idag tog jag mig runt nästan halva Jerez för inhandla lite mer garn och dylikt.
På hemvägen tog jag en/ två koppar kaffe på en pitstop och pratade med min man på tråden så telefonen blev glödande het.
23 grader i luften gör även susen.
Jag hann både med två koppar Java och promenera hem med ETT givande samtal.
Det gäller att passa på att stötta intäkterna till företagen som nu bara får ha öppet till 18.00
Asi es la vida hoy

Kommentarer

  • Znogge säger:

    Vilken pampig och vacker byggnad så jag kan tänka mig att den var intressant att besöka.

    Vilka härliga temperaturer ni har!

    Kram och god kväll!

    Svar: Värmen och solen är fortfarande närvarande i november månad. Palatset är fantastiskt!Trevlig kväll vännen!
    Kram
    Biggeros

    2020-11-12 | 18:30:12
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Marie säger:

    Så fina bilder och fin information som alltid och så varmt och skönt du har skulle vilja vara hos dig puss och kram från Mamma ❤️

    Svar: Ja jag hade bytt kläder vem som helst för att träffa dig, mina döttrar och far.Här är vädret iaf varmt och skönt.
    Kram <3
    Biggeros

    2020-11-12 | 19:59:10
  • Gerd säger:

    Vackra byggnader och god värme, gör mycket!
    Trevlig kväll och kram!

    Svar: Ja man får leva på minnen och njuta i värmen. Idag har det varit 23 grader. Hösten syns fortfarande inte till=)Trevlig kväll <3
    Kram
    Biggeros

    2020-11-12 | 20:29:27
    Bloggadress: http://gerd-geddfish.blogspot.se/
  • Ditte säger:

    Så fint att passa på att göra ett besök här när du ändå är ute och promenerar. Eller kanske var du här vid ett tidigare tillfälle. Jätteroligt att få hänga med. Så mycket intressant och spännande och se. Och mycket historia.
    Tack! Jättefina bilder!
    Kram

    Svar: Min man och jag var på besök under turistveckan under sommaren. Ett värr besök och det blir säkert en tur dit med gäster från Sverige. Givande att få se dessa Andalusier.Trevlig fredag den 13: e med tur!
    Kram
    Biggeros

    2020-11-12 | 22:00:50
  • Eva`s blogg säger:

    Härliga bilde,r o visst får man hjälpa dom närliggande i dessa tider. Här är jobb helgen kommen ...så önskar dig en skön helg kram

    Svar: Det är det lilla man kan göra att stötta ett eller annat företag <3Ta hand om dig på din jobbarhelg!!
    Kramiz
    Biggeros

    2020-11-13 | 10:33:16
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/
  • Petra Olsson säger:

    Så maffigt palats 🤩härligt med sommarvärme här är det grått o blött .kram

    Svar: Ja om inte annat så är värmen så här års positivt 👍En härlig plats att besöka!
    Kram
    Biggeros

    2020-11-13 | 15:38:25
    Bloggadress: http://mammansprinsessor.blogg.se/
  • Lena i Wales och Spanien säger:

    Vilket ställe! Dit vill jag!
    Hoppas jag kan komma dit nästa höst!
    Sköt om dig!

    Svar: Ja och då hoppas jag är även hemma i Jerez och vi kan ses 😍
    Biggeros

    2020-11-15 | 13:08:50
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com
  • Eva`s blogg säger:

    Härliga bilder & ett bra tänk, jag älskar dina bilder o tror vi är svaga för mkt samma :) ja så klart skall man stötta i detta läge fin gest vännen kram å njut av dan

    Svar: Jag tror även att vi har mycket gemensamt. Om det bara går att hålla avstånd och bära munskydd så stöttar jag alla små företag som kämpar i dessa tuffa tider.Ta hand om dig vännen ❤
    Biggeros

    2020-11-16 | 11:07:32
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/
  • Anette säger:

    Så himla tjusigt! Fantastiska bilder 😀

    Svar: Gillar verkligen denna fina plats i Jerez ❤
    Biggeros

    2020-11-16 | 18:03:15
    Bloggadress: http://vidarevyer.blogg.se
  • Veiken säger:

    Otroligt mäktig byggnad. Jag skulle gärna besöka det och muséet. Omgivningarna tilltalar mig verkligen precis som temperaturen i november. Du får fortsätt njuta och längta efter dina kära i kalla Sverige!
    Kramar

    Svar: Ja jag är svag för slott och gamla borgar! Ett bra val på sevärdhet i Jerez. Vädret är även mer än givande. Ha det gott!
    Kram
    Biggeros

    2020-11-17 | 09:11:26
    Bloggadress: http://https://www.veiken.se/
  • Anonym säger:

    Så maffigt palats 🤩härligt med sommarvärme här är det grått o blött .kram

    Svar: Ja ottoligt tjusigt ställe att besöka och hästarna är magnifika=)Ja denna vecka regnar det och är kallt men jag ska inte klaga. Det behövs att fyllas på dessa torra depåer.
    Ha det gott!
    Kram <3
    Biggeros

    2020-11-26 | 14:05:22

Kommentera inlägget här: