biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Andalusier

Kategori: Spaniens Jerez

 
 
 La Escuela de Arte de Jerez 
empezó como Escuelas de Artes y Oficios para la clase trabajadora industrial de principios del siglo XX, aunque a finales del siglo pasó a convertirse en una escuela de arte y diseño.
》》》》》》》》》》》》》》》》
Det började som skolor för konst och hantverk för den industriella arbetarklassen i början av 1900-talet, även om det i slutet av seklet blev en skola för konst och design.
 
 
För några månader sedan hade Jerez en öppen dag/ turistveckan för allmänheten.
Dagen var även gratis och med distansering. 
Gratis är alltid bäst.
Efter vi hade blivit hänvisade först till stallen med historiska skatter Därefter kilade vi vidare och grundade de fina och ståtliga Andalusiska hästarna som stod i sina bås och glodde misstänksamt.
Tyvärr fick jag inte föreviga tillfället. 
Jag har lånat bilder på dessa mäktiga Andalusier.
 
lånade bilder
 
Lånade bilder
 
 
 1911/12
Öppnades skolan för elever
 
Studenter skulle vara över 12 år, ackreditera att veta hur man läser och skriver och de fyra reglerna för aritmetik. 
Denna utbildning kunde förvärvas i de sex grundskolorna där mer än 200 elever fick undervisning, med gratis registrering för arbetare.
  Denna nya utbildning skulle vara ett slags examensbevis för gymnasiet.  Läran -nattlig- skulle ges av samma professorer vid institutet och av två assistentassistenter.  
 
Omgivningen är helt fantastisk!
En lyxig trädgård med en fin växtlighet och en pampig fontän.
Ett ståtligt palats där undervisning skedde. Där kan man skåda palatsets lyxiga interiörer.
Ett museum som befinner sig i nutid på undervåningen som lockar turister.
 
 The school facilities are made up of the Duque de Abrantes Palace , the saddlery , the Museum of Equestrian Art , the Enganche Museum and the covered riding arena, where the School's exhibitions and competitions are held. It also has a training classroom and a veterinary clinic.
 
 
 
 
 
 
 
 Andalusier
är en hästras som ursprungligen kommer från Andalusien i södra Spanien. De härstammar från de berömda spanska hästarna som existerade under medeltiden. Andalusiern är direkt ättling till dessa hästar och är en av de äldsta framavlade hästraserna i världen. Mankhöjden är omkring 155–165 centimeter. Wikipedia
 
Ja eftersom jag är gräsänka ett par veckor till efter senaste utökade restriktioner/ uppdatering.
Barerna och restaurangerna hålls stängda efter kl. 18.00 tom 23/11. Dessutom utegångsförbud från 22.00 - 07.00
 Då får jag nöja mig med att göra precis  vad som behagar mig.
Vädret är fint med sina 23 grader och solen visar sitt samtycke med ett leende.
Ha det gott!
Ps. det kommer mycket mer av La Escuela de Arte de Jerez

Kommentarer

  • Marie säger:

    Vad fint med hästarna. Och skönt att det är varmt mitt i allt elände. Hoppas att stängningen snart är över så du kan följa med igen kram Mamma ❤️

    Svar: Hästarnas stad=) Jerez är känd för sina andalusier hästar och sherry.Minst 2 veckors utestängning tyvärr =(
    God kväll och en storkram ♡
    Biggeros

    2020-11-09 | 10:33:57
  • znogge säger:

    Vilken vacker och fin plats att besöka!
    Då får du roa dig själv efter bästa förmåga och så gott det går. Jag är så trött på pandemin och vill bara att den ska ta slut.

    Kram och god måndag!

    Svar: Vem är inte trött på pandemin=( Så tråkigt men visst får jag hitta på saker både roliga och mindre roliga. Så är det. Allt ska inte vara så givande jämt.Trevlig kväll
    Kram ♡
    Biggeros

    2020-11-09 | 10:58:15
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Ditte säger:

    Vad trevligt och givande med ett besök här- Och roligt i alla fall att du kan röra dig ut och runt i omgivningarna.
    Kram!

    Svar: Ja inom Jerez kommun och inte mer får jag röra mig. Visst tog vi oss friheten att besöka ridskolan i Jerez som är så känd.Tur att vädret är behagligt =)
    Ha en riktigt bra dag!
    Kram <3
    Biggeros

    2020-11-09 | 22:36:49
    Bloggadress: http://dittemittti.se
  • Enna säger:

    Härliga bilder!

    Svar: Tack vännen ett väldigt fridfullt ställe att besöka <3
    Biggeros

    2020-11-10 | 21:57:41
    Bloggadress: http://sayyeastofashion.blogg.se
  • Petra Olsson säger:

    Härliga bilder med hästar och sommarsol 🥰önska de kunde stänga ner lite här oxå då smittan ökar , så less på skiten nu. Kram

    Svar: Ja mitt i allt elände kunde vi ta en tur till ridskolan under sommaren. Nu har corona tagit fart igen överallt. Jag är även trött på dessa strikta åtgärder som kunde vara hälften så tuffa 😱Här sitter jag instängd i ett par veckor till i kommunen och kan inte följa med min man.
    Ta hand om dig 🙏
    Biggeros

    2020-11-10 | 22:21:48
    Bloggadress: http://mammansprinsessor.blogg.se/
  • Annica säger:

    Hästar är otroligt vackra djur. Tyvärr lite för "stora" för mig 😂
    Ha en fin dag
    //Annica

    Svar: Ja visst inger de ståtliga hästarna en given respekt. De är så granna djur!Önskar dig detsamma en fin dag med mycket värme <3
    Biggeros

    2020-11-11 | 09:12:19
    Bloggadress: http://annicalundmark.wordpress.com/
  • Ama de casa säger:

    Dom är så oerhört vackra och ståtliga dom andalusiska hästarna. Vi ser dom här också ibland när det är parader ute på stan :-)

    Ha det gott!

    Svar: Visst är de tjusiga och ståtliga djur. De sköts om otroligt bra och blir rastade.Du har ju varit i Jerez så dy vet ju att dessa fina hästar blir dresserade här. Showen är helt enastående!
    Ta hand om dig 🙏
    Biggeros

    2020-11-11 | 11:19:28
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Hilma säger:

    Helt underbart fina hästar! <3 Tycker verkligen om den rasen!

    Svar: De är så tjusiga och är väl omhändertagna. Jag ångrar inte ett besök på ridskolan i Jerez <3
    Biggeros

    2020-11-11 | 11:40:56
    Bloggadress: http://www.nouw.com/hilma
  • Jossus Travelpics säger:

    Även om jag slutade med ridningen för ett antal år sedan så finns dessa fina djur ändå kvar i hjärtat.
    Andalusier är så himla fina. Hade gärna besökt Jerez.

    Svar: Ja, jag har inte ridit på en evighet men visst känns det igen att man alltid en gång för alla kommer älskar hästar och speciellt Andalusier <3
    Biggeros

    2020-11-11 | 15:44:04
    Bloggadress: http://www.nouw.com/jossustravelpics
  • Tove Olberg säger:

    Fastnar i sista avsnittet; gräsänka ett par veckor till och med utökade restriktioner så gör du vad du behagar; fin inställning med möjligheter om än begränsade :-)
    Bloggbesök av mig kommer bli mindre en tid framåt då jag har annat för mig som jag vill ägna tiden åt.
    Må så gott!
    Stor kram

    Svar: Ja man måste inse att livet måste gå vidare i försiktighet. Visst får min man och jag leva en kort tid med distans. Det är just så livet ser ut i år. Vad jag saknar allra mest är att allt ska bli normalt igen så vi kan umgås utan restriktioner. Jag förstår att man behöver en liten paus från bloggandet ibland. Jag lägger bara ut ett till två inlägg/ vecka numer.
    Du är hjärtligt välkommen tillbaka inom snar tid 🙏
    Kram
    Biggeros

    2020-11-12 | 08:49:06
    Bloggadress: http://blandar.bloggo.nu
  • Lena i Wales och Spanien säger:

    Intressant!
    Det finns så mycket kvar i Jerez för mig att se och undersöka.
    Bra också med uppdateringen av läget i Andalucia y Jerez.
    Njut av ensamheten några dagar och gör så lite som möjligt!

    Svar: Jag har bunkrat upp med garn=)Sedan blir det lite fönsterputsning. Det finns alltid något att göra i hemmet.Ja, det finns bpde Sherrybodegor och hästshow att besöka i Jerez. Nu för tillfället så hålls en del hotell stängt under uppdatering av åtgärder. Vad jag tycker om det låter jag vara osagt. Hur ska detta gå för företagen.......Jag njuter av ensamheten men telefonen går het<3
    Biggeros

    2020-11-12 | 11:47:36
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com

Kommentera inlägget här: