biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Solenergi

Kategori: Spaniens Jerez

 
Igår kämpade solen sig igenom regnmolnen. Det blev en skön lördags eftermiddag med ca 21 grader.
Regnet avtar för varje dag.
 
 
 Lättskötta växter

 

Sköt om din suckulent

• Låt den stå i ljust läge i rumstemperatur.

• Vattna inte för mycket. Låt plantan torka upp ordentligt mellan vattningarna.

• Plantera i så- eller kaktusjord som är mager och porös och släpper igenom vattnet.

 

 

 

Suckulentfakta

Suckulenter är växter som kan lagra vatten i sina tjocka, köttiga blad eller stammar. Alla kaktusar är suckulenter, men långtifrån alla suckulenter är kaktusar – de finns inom många andra växtfamiljer, som törelväxter (trekantseuphorbia), fetbladsväxter (fetknoppar och taklökar), isörtsväxter (stenblad och isört), grästrädsväxter (aloer) och oleanderväxter (asblommor).

Det visar sig att jag har många sucklenter i min trädgård.

Penningträd/ Paradisträd 

Med mycket omsorg så kan trädet/ busken bli upp till 1 - 2 meter hög

High Chaparall är en sucklent växt.

Jag har två High Chaparall krukor på balkongen som växer väldigt fort och är tacksamma.

Jag som trodde att de hela tiden var kaktusar och ingenting annat.

Även min Novemberkaktus som hänger i en korgampel kommer från sucklenta växteriket.

Min Aloe vera är även en sucklent.

Den har precis blommat färdigt.

De är väldigt tacksamma i detta torra klimat.

Passar oss som inte är hemma så ofta och är alltid på resande fot.

Man vattnar gärna ihjäl sucklenter än att de självtorkar.

 
Denna sucklent växt har gräsformade blad och trivs bra i sol och sparsamt med vatten. Vissa blad skjuter i höjden.

Det finns alltså omkring 600 släkten och 3 000 arter av suckulenter, som växer i torra öknar. Så då är vårt klimat väldigt passande. Så väl som i fuktiga regnskogar, och till och med i det ogästvänliga klimatet på Grönland

( men de flesta återfinns i södra Afrika).

Gemensamt för dem alla är att de tål torrperioder väl.

Namnet suckulent kommer från latinets succus som betyder saft eller vätska.

 
 
Jag har aldrig sett dessa blomma någonsin. 
Jätte fina rosa blommor som ger sig till synes under våren 2020.
 
 
Min man tycker jag kan ha den gröna plastkorgen från IKEA till fågelbad
Det är inte riktigt min plan.
Vi skulle testa hur länge sprinkeln håller ut av dagsljuset.
Svaret är hela dagen enda fram till skymning.
 
 
Den är beställd från Amazon.
Leveransen är snabb.
Den kostar ca 25 euro
Värt sina pengar pga sprinklerns varaktighet.
Jag ska bara inskaffa en låg tarakotta kruka inom snar framtid.
Allt för att fåglarna ska få sitt bad.
Alla vill ha sitt SPA
 
 
 Sprinkeln laddar energi från solen på en solbädd.
 
 
Karantändag 65
 
 Här kan man utnyttja all solljus till energi.
Vi får se när vi köper solpanel för att ladda upp från sol till energi som ger värme till poolen. 
Förr var det förbjudet i Spanien att hushålla energi för eget bruk.
Energin i Spanien  är tom dyrare än i Sverige. 
Trevlig söndag!
 
 
Solkraftverk är en annan variant av energi som fungerar superbt i Spanien.
 
 

Kommentarer

  • Lena i Wales och Spanien säger:

    Nästan alla växter vi har i Spanien är suckulenter och håller sig förvånansvärt bra.
    Hoppas vädret bara blir bättre och bättre för er, tvärtom är svårt at tuppnå.
    Fortsätt trevlig söndag!

    Svar: Vädret ska bli bättre och bättre. Även varmare.Det kan jag glädjas åt.
    Man anpassar växter efter det klimat man lever i. Även hur lätt man kan ta hand om sina växter. Nu är man hemma och kan bevaka lägret.
    Tack vädret är fint och 23 grader just nu <3
    Biggeros

    2020-05-17 | 14:21:40
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com
  • Sara Ekman säger:

    Så fina blommor!! :)

    Svar: De är inte bara fina utan tåliga oxå.Kul med växter att få se hur de gror.
    Trevlig söndag <3
    Biggeros

    2020-05-17 | 15:15:17
    Bloggadress: http://aamaziing.blogg.se/
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Att veta vad som är kaktus eller inte är fasen inte lätt. Däremot är alla kaktusar suckulenter, det är ju lättare att se. Att de har tjocka blad och stammar som lagrar vatten. Och bara för att det är taggar på så behöver det inte vara en kaktus. Så mycket visste jag innan. Men hur vet man om det är en kaktus eller inte? Nu har jag kollat upp: om taggarna sitter i grupp på en "kudde" så är det en kaktus. Kudden är inte alltid så lätt att se medan den är väldigt tydlig på andra.

    Se där! Nu ska jag bara försöka komma ihåg det med.

    Läckert med fontänen! Måste den stå i solen och laddas för att sedan fungera eller laddar den medan den sprinklar? Kul grej!

    Ja, nu ser vi fram emot fint väder, i dag var stundtals ingen höjdare även om det inte har regnat här.

    Ha det fint!

    Svar: Ja, det ska jag även lägga på minnet att taggarna måste sitta i grupp på en kudde. Intressant för nu kommer jag kolla på alla mina kaktusar=) Man lär sig något hela tiden.Denna sprinkel laddar såklart bättre när det är mycket solljus. Man den kan vara placerad i vattnet hela tiden. Ja, tänk så lite som behövs=)
    Trevlig kväll!!
    Biggeros

    2020-05-17 | 17:05:36
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com/
  • Emma Engström säger:

    Så mycket fint! Tycker det är kul att få se växter hos andra, så mycket man inte sett innan och speciellt om det är utomlands :D 21 grader lät ju himla härligt! Kram <3

    Svar: Idag har varit en finare dag men det är molnigt. Huvudsaken det inte regnar.Visst är det intressant med exotiska växter=)
    Biggeros

    2020-05-17 | 17:30:24
    Bloggadress: http://nouw.com/emmaengstrom
  • Netti Starby säger:

    Härlig information och ha en fortsatt trevlig kväll! :-D Kramis

    Svar: Växter är alltid intressant och man lär sig hela tiden något nytt <3Kram
    Biggeros

    2020-05-17 | 17:33:20
    Bloggadress: http://starbys.se
  • Mirjam säger:

    Oj, då har även jag några suckulenter! Gulblommig fetknopp (inte jag) ute, aloe vera, paradisträd, novemberkaktus och påskkaktus (gissar jag) det var kul att veta! Förra inlägget blev jag nyfiken på fönstertvättargrejen, nu är jag nyfiken på sprinklern! :D
    Ha det så gott i solen, här har det snöat....igen....

    Svar: Ja, man har fler sucklenter än vad man tror. De är så tåliga. Vi hade även fetknopp som växte på berget när vi bodde i Sverige. Ja, det kommer fler inlägg om både fönsterskraparen och sprinkeln=)Här skiner solen men himlen är grå=( Någon snö har vi däremot inte.
    Trevlig kväll <3
    Biggeros

    2020-05-17 | 17:34:49
    Bloggadress: http://tanthuset.blogg.se
  • Gerd säger:

    Intressant det där med växter överlag.
    Jag har flera Aloe Vera och jag kan dela på dem och ja, jag kan få hur många som helst, dem har jag gröna fingrar med, såå tacksamma. Men ingen har blommat!

    Annars varierar väl mina gröna fingrar..... orkidéer verkar trivas hos mig och blomma om och om igen.
    Hoppas på bättre väder. Här är inget regn, men blåst och alldeles för kallt.
    Trevlig söndag, kram!

    Svar: Aloevera är en tacksam blomma och den har en långsmal blomstam med gula blommor. Jag har dessvärre inga gröna fingrar när det gäller Orkidéer. Min svärmor lyckades förr med sina. Kul att skifta erfarenheter =)
    Här har solen skinit nästan hela dagen däremot har vi lite mörka moln. Om det blir regn är osäkert. Vi ska ju ta vår kvällspromenad lite senare.
    Trevlig kväll <3
    Kram
    Biggeros

    2020-05-17 | 17:54:00
    Bloggadress: http://gerd-geddfish.blogspot.se/
  • Znogge säger:

    Suckulenter är tacksamma växter men det gäller verkligen att vattna dem lagom. Precis som med andra växter vill de inte ha för mycket vatten.

    Kram och god kväll!

    Svar: Exakt och det passar mig perfekt. Jag lyckas att vattna precis lagom förutom när det regnar häftigt. Då gäller det att de får torka ut i solen.Önskar dig med en God kväll <3
    Kram
    Biggeros

    2020-05-17 | 19:39:59
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent ★ säger:

    Det där att det var förbjudet är jag nyfiken över? Vad berodde det på? Tycker allt sånt där med kulturella skillnader är väldigt spännande att ta del av. Verkar som det går bra i karantän för er trots allt, men kan tänka mig att ni börjar tröttna nu?

    Svar: Visst är det som det är men man får lov att röra sig mer ute. Vädret börjar ju ordna upp sig nu=)Energibolaget vill inte att man ska konkurrera ut dem genom att hushålla/ tjäna på sin energi själv. Nu har dem börjat att släppa på det.
    Godkväll <3
    Kram
    Biggeros

    2020-05-17 | 20:41:05
    Bloggadress: http://www.saramadeleine.se
  • Jasmine säger:

    (Sent) Svar: Tack för att du tog dig tid att lämna en kommentar.
    Kram

    Svar: Ingen orsak. Såklart att jag gör det.Godkväll <3
    Biggeros

    2020-05-17 | 22:00:18
    Bloggadress: http://rosanatt.blogg.se
  • Ditte säger:

    Skönt att regnet börjat avta. Det tycker nog växterna också. Och många suckulenter har du. Ja, inte så mcyket annat som står sig när man inte vanligtvis är hemma och kan se om dem. Ni är ju ofta, i mer vanliga tider, på resande fot. Vi har ett penningträd som var fint i februari när vi åkte hem och en passionsblomma som är så fin. Eller var fin. Nu vet jag inte hur den har det. Du har ju ne stor fin trädgård så växterna är ju till stor lyst.
    Så fint med fågelbadet. Klart prisvärt dessutom. Blir nog väldigt snyggt i en terrakottakruka.
    Kram och tack för titten i din fina trädgård.

    Svar: Man måste välja blommor efter egna intressen och som passar klimatet. Sucklenter passar förträffligt=)Jag förstår du längtar efter att se till dina växter i din sommarbostad.
    Hoppas att du kan åka dit eller om du väntar tills det är riktigt säkert.
    Ja, när man kan köpa växter och krukor så ska sprinkeln få sin fina plats till fåglarna.
    Godkväll och kram Ditte
    Kram
    Biggeros

    2020-05-17 | 23:15:31
    Bloggadress: http://https://dittemitti.se
  • petra säger:

    Vi kör ju med solpaneler nu ,våran ström är lika dyr sommar som vinter eftersom poolen drar mycket.Men jag håller med spanien har dyrare el,kramar

    Svar: Vi har tänkt att köpa solpaneler nästa år. Gör det lite skillnad så är det värt÷)Elen är dyr i Spanien.
    Godväll vännen
    Kram
    Biggeros

    2020-05-17 | 23:20:11
    Bloggadress: http://mammansprinsessor.blogg.se
  • Ullie säger:

    brukar väl vara rätt m¨nga såna kaktusar alovera o november kaktus . den sist nämnda sår i tims rum o får knappt vatten ha ha

    sov gott vännen kramar om

    Svar: Fördelen med dessa sucklenter är att de inte kräver så mycket vatten. Det gillar jag=)Här skiner solen och vi har varit på vår morgonpromenad.
    Ha en bra dag vännen
    Kram
    Biggeros

    2020-05-18 | 00:08:08
    Bloggadress: http://weberskold.se
  • Ama de casa säger:

    Den här veckan ser ut att bli kanonfin här hos oss - äntligen lite mer majlikt här :-)
    Ha en fin start på veckan!

    Svar: Ja, jag är himla glad för att värmen har kommit. Vi blev riktigt svettiga på vår morgonpromenad. Nu ska jag definitivt inte klaga för vi har verkligen längtat efter majväder=)Ha en riktigt bra dag Ama
    Kram <3
    Biggeros

    2020-05-18 | 10:41:12
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com

Kommentera inlägget här: