biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Jag trivs bäst i öppna lanskap

Kategori: Spaniens Jerez

 
 
 
Vetenskapligt namn: Nerium oleander
Bevarandestatus: Livskraftig Encyclopedia of Life
Familj: Oleandrar
 
Nu knoppar och blommar mina Oleandrar i krukorna. Nu har vi haft dessa växter i stora krukor i flera år men tycker inte att de blommar så ofta som de gör när de växer fritt i Spanien.
Visst är de tåliga i hetta, regn och blåst men de ser inte så roliga ut utan blommor.
Vi funderar på att byta ut dem till palmer eller flaskliljor.
 
 
 
 
Ser ni det hjärtformade bladet bland bladen på penningaträdet?
 
 
 
För ca 3 veckor sedan grävde vi upp vårt paradisträd som gömde sig under vår sylvassa palm som tar plats.
Den börjar att föröka sig i sina blad och trivs jätte bra i kruka.
 
 
Vi planterade även grenar av penningaträdet som hade fallit av. De planterade jag i ett par i amplar tillsammans med Novemberkaktusar och Pelagoner.
Se att de även har förökat sig med nya blad.
 
 
Vi får planera våra växter med det torra klimatet där vi bor.
Många växter tål inte uttorkning men det finns växter som heller inte tål att bli överbevattnade.
 
 
 
Råg är 1 till 2 årig växt
Här står jag i ett hav av öppna landskap av råg på min morgonrunda 
 
Råg är ett sädesslag som räknas som ett av de fyra sädesslagen. Det är en art i familjen gräs och är nära besläktad med korn och vete. Rågkorn används till mjöl,  rågbröd, rågöl, rågwisky, några olika sorters vodka, och till djurfoder. Kornen kan även ätas hela, antingen kokade, eller rullade, likt havregryn.
 
Karantändag 61
 
 
En nostalgibild från Feria del Cabello 
 
 
 

Kommentarer

  • Mirjam säger:

    Penningaträd, just idag har jag gjort mig av med två stycken! Jag har ändå kvar moderplantan till dom och "hon" får stå ute sommartid, mina fönster räcker liksom inte till :)
    Namnamnam, surdegsbröd på råg, himmelskt gott!
    Ha det så fint och var rädd om dig :)

    Svar: Jag har tagit hand om dotterns två penningaträd och planterat dem tillsammans utomhus. Tyvärr vill palmen brevid bre ut sig så att den andra växten inte får en tillstymmelse att gro upp. Jag vet att dessa växter är tacksamma tills att man inte förvattnar dem.Surdegsbröd är så himla gott. Tyvärr äter vi inte så mycket bröd nu förtiden pga av vi försöker att hålla igen på kolhydrater=)
    Trevlig dag
    Kram<3
    Biggeros

    2020-05-13 | 15:19:56
    Bloggadress: http://tanthuset.blogg.se
  • Yasmine säger:

    Spännande med växter 🙂 Kram

    Svar: Ja, det har provats hit och dit med alternativa växter i detta ökenklimat. Vi har funnit många som trivs jätte bra hos oss=)Kram
    Biggeros

    2020-05-13 | 16:46:37
    Bloggadress: http://yasmissy.blogg.se/
  • Heléna säger:

    Härligt att penningträdet trivs efter omplanteringen! Man vet ju aldrig med växter hur de kommer att trivas i en ny miljö. Så sött med ett litet hjärtformat blad.
    Hoppas du får en fin kväll vännen och har kunnat njuta av din promenad idag! Kram 💖

    Svar: Ja, alltid lika spännande att se hur växterna tar sig efter omplantering=)Man behöver ett litet hjärta i kristider ❤
    God kväll
    Kram
    Biggeros

    2020-05-13 | 18:06:49
    Bloggadress: http://lehdla.blogg.se
  • Marie säger:

    Fina bilder och fina blommor 💐 du ska få sticklingar som är tåliga och vackra blommor på när vi träffas puss 😘 och kram 💕

    Svar: Det ser jag fram emot när du kommer på besök ❤Det är kul att byta växter =)
    God kväll
    Kram
    Biggeros

    2020-05-13 | 20:13:46
  • Gerd säger:

    Intressant med växter, det är levande och man blir verkligen jordad. Sägs vara nyttigt att pyssla med händerna i jorden.
    Kvällskram!

    Svar: Jag har även hört att det är väldigt rogivande att påta i trädgården och med växter. Gillar att ge växter en andra chans precis som med människor ❤Man ska ta vara på varandraKram
    Godkväll
    Biggeros

    2020-05-13 | 20:27:49
    Bloggadress: http://gerd-geddfish.blogspot.se/
  • Lena i Wales och Spanien säger:

    Så stor skillnad mellan vilka växter som växer i min walesiska trädgård och i våra trädgårdar i Spanien. Helt olika förhållanden.
    Du har det fint hos dig!

    Svar: Exakt med sådan bördighet i Wales kan jag tänka mig att det frodas hej vilt=)Visst är det skillnad på vad för växter som passar just dess klimat.
    Du har ett hav av vackra växter omkring dig Lena.
    Trevlig dag <3
    Biggeros

    2020-05-14 | 10:55:25
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com
  • Ditte säger:

    Fint att glädjas åt alla vackra växter. Du har många fina och kan tänka mig att de vårdas ömt. Tack för vackra bilder och du har ju hittat växter som trivs i det ofta torra klimatet.
    Vi har också ett penningträd i Spanien men vi vet ju inte hur det står till med den. Sedan tänker jag mycket på passionsblomman. Ska den överleva? Ja, vi får väl se.
    Tankar till dig och kram

    Svar: Ja, man anpassar växter efter klimat Hoppas att dina växter tas väl hand om i Spanien. Jag förstår att du längtar efter er sommarbostad.Trevlig kväll <3
    Kram
    Biggeros

    2020-05-14 | 17:29:39
    Bloggadress: http://https://dittemitti.se

Kommentera inlägget här: