biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Bracelet connect people you love

Kategori: Spaniens Jerez

 
Min mor skulle ha besökt mig i Spanien i April, våra engelska vänner i början av maj och mina döttrar skulle ha kommit förra lördagen.
Alltså de skulle ha varit hos oss i Jerez denna vecka som bjuder på både på sol och värme.
 
 
Karantändag 67
 
Äntligen har vi fått upp vår julklapp från några år tillbaka.
En fin bildaffisch där vi alla är samlade som sitter i vårt sovrum.
Det går inte att gå miste om tavlan som sitter på väg till badrummet. 
Jag bär även alltid ett vänskapsband om handleden som förevigar mina tankar och kärlek till mina döttrar.
De har även fått ett varsit.
Bracelet connect people you love
Häromdagen hade jag tappat armbandet och blev bekymrad att jag hade tappat bandet ute på en av våra promenader.
Gudskelov hittade jag det i en av engångshandskarna.
Frid och fröjd.
Nu känner jag mig hel igen.
 
Whenever I'm alone with you
You make me feel like I am home again
Whenever I'm alone with you
You make me feel like I am whole again
 
Nu vill jag ha det som innan. En  familj ska vara samlad i dessa tider. 
Kommer överhuvudtaget de kunna resa hit i år?
 
 
Hur länge ska vi få vänta tills vi få träffa våra nära och kära?
 
Igår ringde min äldsta dotter på messenger.
"Hon tog oss i poolen".
Då sade hon : - Jag och Jennifer skulle ha varit hos er nu i det fina vädret och badat, sade hon med en nedstämd röst.
 
Tänk vad denna Coronakrisen har ställt till det för alla.
Både socialt, hälsomässigt och ekonomiskt.
Detta år kommer alltid komma på tals och bli skrivet i historieböckerna.
Vad och vem ska man skylla det på?
Vi får nog svar förr eller senare. När fakta kommer upp till ytan då kan man börja att argumentera.
 
 
 
Man kan ju även tycka att man skulle vara eniga i EU under en kris.
 
Gjorde vi rätt?
 
Sanchezregeringen får även kritik såsom Sveriges regering.
 
Såklart är denna kris annorlunda än många andra sorters av virusepedimier.
Det har lett till så många dåliga effekter för länder med dålig beredskap och utrustning.
 
 En tankeställare för alla länders regeringschefer och politiker.
 
Spanien riskerar också att hamna rejält på efterkälken när det gäller den vanliga semesterturismen. 
Det är turismen som står på spel och är nu omdiskuterad.
 
 Tryck på bilden
 
Den måste komma igång så fort som möjligt.
Ingen vill ju åka på semester och sätta sig i karantän i två veckor.
Nu diskuteras det även att bara utlänningar får komma till Spanien som är skrivna i Spanien, har arbete och bostad.
Det är många diskussioner om bl.a i Malaga provinsen om att turism måste fortgå.
Det är en stor del av inkomstkällan i landet.
 
 Andra länder såsom Portugal och Grekland 
( som har haft ett låg covid -19 smitta ) gör allt  för att välkomna resenärer från Danmark, Grekland, Österrike, Tjeckien men även länder utifrån EU som Norge, Australien, Israel och Singapore.
De välkomnar inte svenskar, spanjorer eller italienare....
 
 
 
 Igår tvättade jag bilen
 
 
 Ja, även Mr U hjälpte till
 
Sedan tvättade vi solmadrasser och utemöblerna fick även en dusch.
Sedan tvättades golvet inomhus.
Alltså mycket blev tvättat även den smutsiga tvätten.
Igår var det 34 grader och poolväder hela dagen.
 

Kommentarer

  • znogge säger:

    Att svenskar inte är välkomna förvånar mig inte. Den svenska strategin sticker onekligen ut och dödstalen är väldigt höga så frågan är när vi är välkomna igen... Vår resa är ju inställd så vi håller oss på hemmaplan denna sommar. Förstår att du längtar efter nära och kära. Själv saknar jag sonen mycket för det var länge sedan vi träffades.

    Kram och god tisdag!

    Svar: Så tråkigt att det är så men jag förstår att man vill vara avvaktsam en tid. Tyvärr drabbas turismen och resenärer. Det blir en ytterst ovanlig sommar och år =(Visst är saknaden är enorm efter nära och kära.
    Ta hand om dig vännen <3
    Kram
    Biggeros

    2020-05-19 | 13:29:32
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Hilma Eklund säger:

    Men åh vilken härlig affisch! 😍 det är så fint med såna fotocollage! ❤️

    Svar: Mina döttrar gav oss detta fina kullage som julklapp för några år sedan. Nu har vi äntligen ramat in den och tavlan har fått en fin plats.Kram från ett soligt Spanien ❤
    Biggeros

    2020-05-19 | 17:27:10
    Bloggadress: http://www.nouw.com/hilma
  • Netti Starby säger:

    Åh vilken fin bildaffisch ni fick i julklapp! <3 Kramis

    Svar: Den är sagolik från mina ❤❤Kram
    Biggeros

    2020-05-19 | 18:59:40
    Bloggadress: http://starbys.se
  • Gerd säger:

    Klart du saknar de dina! Och de dig/er. Jag saknar mina. Sönerna säger inte så mycket men döttrarna ger mer uttryck för att de vill träffa sin mamma.
    Det där med att ta en dag i taget, blir jag då väldigt leds på.
    Så fint ni har gjort det hos er och så gott väder ni fått!
    Kramar!

    Svar: Visst är det tröttsamt att sakta fram och sitta i karantän. Det finns inte så mycket att göra just nu. Nu hörde jag att det var på förslag att bära munskydd alltid på promenaden. Det ändrar sig hela tiden och karantänen förlängs. Visst saknar jag de mina väldigt mycket och man har så mycket mer gemensamt med flickor. Jag förstår att du även saknar dina barn.Trevlig kväll <3
    Kram
    Biggeros

    2020-05-19 | 20:11:08
    Bloggadress: http://gerd-geddfish.blogspot.se/
  • Emma Engström säger:

    Men åh, det var inte en dåligt fin julklapp ändå! Kul att det kom upp nu haha :D <3

    Svar: Den bästa tänkbara julklappen!!Nu sitter den gjuten på väggen=)
    Biggeros

    2020-05-19 | 20:46:24
    Bloggadress: http://nouw.com/emmaengstrom
  • Sara Ekman säger:

    Vilken tur att du hittade armbandet <3 Ja, nu vill man bara att den där Coronan ska ta sitt pick och pack och försvinna så allt kan återgå till det "normala". Hoppas verkligen familjen kan resa till er snart <3

    Svar: Ja, gudskelov att jag hittade mitt armband. Det är inget speciellt mer symboliskt.Ja, du har så rätt att eländet kan blåsa iväg med vinden.
    Jag vet inte ens om mina släktingar kan komma hit detta år=(
    Tragiskt men sant. Sköt om dig 🙏
    Biggeros

    2020-05-19 | 21:24:51
    Bloggadress: http://aamaziing.blogg.se/
  • Ditte säger:

    Ja, mycket elände har det blivit och vi får väl se vad sm händer. Vem som gjort rätt eller fel tror jag mer är en hypotetisk fråga. Menhelt oavsett är jag väldigt glad över att ha varit hemma i Sverige under dessa tider och kunnat röra mig tämligen fritt ute. Men med avstånd. Och har man velat stanna inne har man ju kunnat dte och även fått varor hemkörda även från apotek och systemet.
    Vilket fint collage. Då har du ju de dina till hands men ändå inte. Förstår att du längtar både efter döttrar, din mor och vänner.
    Vi är ju oftast hemma i Sverige sommartid och vill vara det. Så det gör i sig inget om vi inte kan resa. Men visst skulle vi gärna vilja se till vårt lilla hus. Absolut.
    Men jag antar att Spanien även behöver turister för ekonomin var ju inte ens innan detta hände direkt lysande.
    Kram!

    Svar: Jag förstår att du är hemma och det känns det bästa valet. Nu är det ju snart sommar och många får stanna i Sverige. Nu har du även dina barn i din närhet. Spanien är beroende av turism så visst blir det en stor skillnad detta år. Jag läste i tidningen att jordbruket hade ökat oerhört i Andalusien. Det är ju en fördel. Jag tror även Sverige kommer få det tufft efter krisen. Många företagare kommer gå inunder som låg på gränsen innan pandemin.Här har varit en solig dag och 31 grader varmt
    Godkväll <3
    Kram
    Biggeros

    2020-05-19 | 22:05:59
    Bloggadress: http://https://dittemitti.se
  • Ullie säger:

    nä vi brukar ju inte va välkomna
    men va fint med alla på jag förstår ni saknar barnen ja ni är ju vana lite men särskilt när man VET att de skulle kommer åh mamma hjärtan förstår precis
    vi hörs i morgon kramar om

    Svar: Ja, det känns i en mammans hjärta och saknaden är enorm. Därför kommer familje - kollaget till stor pass i denna kristid.Stor kram till dig med och godkväll <3
    Biggeros

    2020-05-19 | 22:12:17
    Bloggadress: http://weberskold.se
  • Veiken säger:

    Längtan är stor på många håll just nu. Ibland känns det lite hopplöst och man vill att allt ska vara normalt!
    När jag arbetade med barn och de längtade efter sina föräldrar brukade jag trösta dom med att: Så bra att du längtar - då vet du ju att du tycker jättemycket om dom. Det hjälpte för det mesta!
    Vilken lycka att du hittade ditt armband! Det är viktiga saker!
    Ha det så bra och njut av livet så mycket det går!
    Kramar

    Svar: Längtan är stor och visst vet man att man håller av de sina när det har gått långt tid.Hoppet är det som består och nu hoppas jag även att viruset blåser bort med vinden och dör med värmen.
    Så skönt att jag hittade armbandet för den är väldigt symbolisk för mig.
    Jag njuter av värmen och att vi är friska 🙏
    Kram
    Biggeros

    2020-05-20 | 09:21:50
    Bloggadress: http://https://www.veiken.se/
  • Orsakullan mamma vid 20, specialpedagog säger:

    Åh finner ingen ord i detta, så berörande text att läsa. Hur världen är just nu, när man inte får träffas och man saknar sina nära och kära mer än någonsin. Jag ska träffa min mamma och bonuspappa idag. Blir dock så märkligt de gånger vi ses, ingen kram och man håller avstånd. Vi ska träffas utomhus, det är konstigt alltihopa. De bor 10 mil bort från mig, så vi ses inte ofta ändå. Men när man ses och att begränsas i sitt mötande, fy så ont det gör. Du sätter verkligen ord på saken <3.

    Svar: Ja, man hinner ha många tankar under karantän och längta efter sina nära och kära.Jag förstår att de som sköter sig i Sverige och håller distans till sina föräldrar så är skillnaden stor när man möts. Ta hand om dig 🙏
    Kram
    Biggeros

    2020-05-20 | 09:50:59
    Bloggadress: http://www.saramadeleine.se
  • Ama de casa säger:

    Ja, måtte det lätta upp mer snart... Många som skulle ha varit här nu under flygarehelgen och affärerna skulle ha blomstrat för turistnäringen.
    Ursäkta språket men... Jävla skitvirus!

    Svar: Ja, jag känner precis som du. Hur kunde detta ske och gå obehindrat förbi. Viruset har nog funnits tidigare än vad som är sagt. Då hade man kunnat ingripa och förbereda sig i tid.J***A skitvirus!!
    Ta hand om dig🙏
    Biggeros

    2020-05-20 | 10:26:45
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Marie säger:

    Jag förstår allt du skriver som är så sant. Saknaden är stor efter att inte kunna träffas håller med ordet skitviruset. Det värsta är att inte veta när vi kan träffas. Man lever i ett vacum. Sådan tur att du hittade armbandet. Jag har haft på mig halsbandet som det står Mamma på när jag fyllde jämna år förra året. Jag kommer att ha det på mig dag och natt så länge jag lever tack kära dotter för det fina halsbandet jag älskar dig och jag saknar dig så mycket puss och kram från Mamma

    Svar: Visst är det dilemma vi alla sitter i att inte få träffa våra kära utan bara på avstånd. Visst får man tycka vad man vill om detta hemska virus som har spridit sig hej vilt. Ett virus vi inte är bekant med och tur är väl det för jag hade inte ens tagit viruset med en tång. Tyvärr finns det vårdpersonal som riskerar sina liv för att rädda andra och just därför har vi suttit i karantän för att underlätta kaoset för dem. Som tur är finns det resurser genom att vi alla kan hålla kontakt via internet. Det är mycket viktigt. Saknar både dig och mina döttrar otroligt mycket. Det går inte att uttrycka det med ord men att skriva går så mycket bättre. Älskar er alla mina nära och kära och håll ut.
    Resisteré ❤
    Biggeros

    2020-05-20 | 12:48:02
  • Mirjam säger:

    Känner verkligen din saknad efter dina kära :( Jag saknar sonen som bor i Oslo....yngst sonen däremot bor här i Vindeln, så vi kan träffas om vi håller oss till restriktionerna och det är ju ok. Jag undrar om det finns nåt land som agerat korrekt i den här skiten?? Vi lär väl inte få veta förrän det är över, det är så dags då!
    Ha det så gott du kan i solen, kram!

    Svar: Visst är saknaden stor efter att få umgås med sina nära på ett normalt sätt. Jag förstår att du saknar din son mycket. Nej, du har rätt om man hade fått reda lite tidigare på om hur spridsamt detta virus är. När det började så hade man kunnat förbereda sig bättre.Nu försöker vi bara anpassa oss så gott det går i värmen. Idag har vi badat och det har varit över 30 grader =)
    Kram
    Biggeros

    2020-05-20 | 15:21:28
    Bloggadress: http://tanthuset.blogg.se
  • Yasmine säger:

    Väldigt svårt det här med vilka som gjort rätt, men jag tror ändå på vår svenska strategi!
    Väldigt tråkigt att detta sätter käppar i hjulet för så många...! Kram

    Svar: Ja, vem som har rätt eller fel får vi nog reda på när allt är över. Det som är mer intressant nu är att få stopp på spridningen. Tyvärr ställer det till för människor som inte kan umgås på ett normalt sätt och många äldre sitter själva =(
    Kram
    Biggeros

    2020-05-20 | 16:20:51
    Bloggadress: http://yasmissy.blogg.se/

Kommentera inlägget här: