biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Ben(e)Fits

Kategori: Min Blogg

 
Bougainville/ tvillingblommans blommor smittar av sig med sina fina färgglada lyster.
Man blir helt enkelt glad.
 
 
Karantändag 66
 
Tänk att det är alla redan måndag och vi har klarat av vår morgonpromenad. 
17 grader med munskydd var svettigt värre men värt varje steg.
 
 
Innan vi begav oss på vår promenad  kom leverans från Amazon med 5 liters handsprit som vi hade beställt.
Nu ska vi nog klara oss i framtiden.
Vi fick latexhandskarna i förra veckan. Våra handskar hade tagit slut och munskydd går att köpa på Supesco för 6 euro/ 10 st.
 
Denna lilla butik har jag aldrig noterat eller passerat förrut.
Jag hoppas att den har klarat sig för den har fortfarande inte öppnat sina gallergrindar ännu.
 
 
Här gör Carmen reklam för "take away" och att man kan hämta frukost/ lunch via ett fönster på bakgården.
 
 
Här ligger en skola ( Language centre ) som är tom på elever. 
Empty of pupil and teachers
No education no future
Det enda som gör framsteg framför grinden är en man som sanerar och städar omgivningen.
 
 
 
 
Man måste ändra sina rundor och se något annat.
Se det som en upptäckt av att följa vardagen efter en viss frihet under lockdown. Vi får fortfarande följa strikta instruktioner.
Intervalltiderna är tvugna att följas. Efter 10.00 släpps de äldre ut fram till 12.00.
De ska ju helst vara skyddade från att bli smittade.
 
 
Terraza är en restaurang som har potential. Den har läge, parkering och en fin byggnad för uteservering på framsidan. Tyvärr ser man aldrig några kunder där. De behöver byta ägare eller rent av planera om sin rörelse.
Det ser inbjudande ut från framsidan men inredningen är off/ dvs ganska så tråkig.
 
》》》》》》》》》》》》》
 
Fördelen med intervallpromenaderna är att människor som aldrig har tänkt på sin hälsa/ kondition förrut har varit tvugna att utnyttja tiderna för att komma ut, promenera eller utöva andra fysiska aktiviteter.
Dessutom är man tvugen att passa intervallspromenadernas tider.
Vi vet ju sedan innan att passa tider är inte spanjorer så bra på att hålla.
Manaña manaña
Eller mas tarde.
Så kanske är även detta ett framsteg i rätt riktning
Man måste även gå vidare sakta fram.
 
 
Annars så tvättar jag denna måndag och vi har ätit vår rikliga LCHF brunch. Bacon, ägg, kokt korv , Te och Aloevera juice.
Därefter får måndagen utvisa vad som kommer att göras.
Solen lyser och det ska bli en härlig dag.

Kommentarer

  • Yasmine säger:

    Skönt för oss svenskar då som älskar att hålla tider haha! Kram

    Svar: Vi svenskar är ju väldigt punktliga. Det är ingen nackdel, men den acceptabla kvarten är tillåten=)God kväll <3
    Biggeros

    2020-05-18 | 17:03:14
    Bloggadress: http://yasmissy.blogg.se/
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Härlig promenad!

    Trillingblommorna är fantastiska men fasen vad man får hålla efter dem och dess taggar. Vackrast är de nog när de får växa helt fritt, då blir de stora kaskader, helt fantastiska!

    Behöver ni verkligen munskydden under promenaderna? Är det så många som kommer nära er? Jag har bara om jag ska in i affären, typ. Där det är trängre. Men så fort jag sätter mig i bilen tar jag av mig munskyddet. Handskarna har jag på mig tills jag kommer hem.

    Har också tvättat en del, luktar så gott när man tar in det igen!

    Ha det bra!

    Svar: Jag hade Bougainville men tyckte den skräpade så mycket. Blommorna är helt fantastiska. De ska helst växa fritt=)Vi har alltid med munskydd i fickan beroende på hur många som är ute. Ibland händer det att vi får använda dem. Det blir så varmt att använda dem i värmen 😱
    Däremot använder jag inte munskydd i bilen men i affären och på apoteket. Jag tar på mig handskar när jag är framme och tar på mig munskydd innan jag går in i affären. Får ett par musse pigg handskar i affären och är tvungen att sprita innan.
    Vilken jä***a procedur.
    Jag tar faktiskt av mig mina handskar, munskydd i bilen och låter de ligga där i 2 dygn utan att ta i dem.
    Jag tvättar jämt känner det som. Visst luktar det fräscht.
    Godkväll <3
    Biggeros

    2020-05-18 | 18:08:06
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com/
  • Heléna säger:

    Det är så vackert med Bougainvilleor - älskar dem! Försökte ha en här på balkongen för två år sedan, men den ville inte övervintra inomhus utan torkade ihop och dog. Förstår att det är skönt att komma ut på promenader och att variera dem. Vi har också sol nu och 14 grader varmt, men det känns kyligt. Hoppas du får en fin kväll vännen! Kram 💖

    Svar: Bougainville är så vackra men vackrast ute i de fria. Tråkigt att du inte lyckades med att övervintra den. Jag har även klippt ner våra.Variation är bra och härligt att välja att se något annat. 14 grader och sol är skönt men visst blir det kallt i skuggan. Jag ska då inte klaga på värmen här.
    Trevlig kväll vännen
    Kram <3
    Biggeros

    2020-05-18 | 18:56:59
    Bloggadress: http://lehdla.blogg.se
  • Emma Engström säger:

    Skönt att komma ut på en promenix även om det kanske var lite småjobbigt med hettan och munskydd, men just att få röra på sig gör otroligt mycket! Härligt att ha handspriten på lager ett tag <3

    Svar: Promenaderna är heliga och vill inte missas. Nu har värmen kommit och visst är det jobbigt att bära munskydd. Jag använder den när jag ser att det är nödvändigt. Handsprit kan ju vara bra att ha framöver.
    Godkväll <3
    Biggeros

    2020-05-18 | 19:43:30
    Bloggadress: http://nouw.com/emmaengstrom
  • Marie säger:

    Fina blommor det är alltid roligt när det öppnas någon ny affär. Kram Mamma ❤️

    Svar: Ja, hoppas bara att de klarar av pandemin och kan överleva. Fördelen är för att jag inte handlar något onödigt. Jag har så jag klarar mig=)Blommorna är väldigt fina med dess färger.
    Godkväll <3
    Kram
    Biggeros

    2020-05-18 | 20:01:32
  • Karin Eklund säger:

    Jag gläds med er som nu kan ta era promenader om än under strikta former, men frihet har ni fått på åtminstone ett vis, ni kan gå ut och gå, halleluja! Och lite till på det förstås :)
    Tack för ljuvliga blombilder!

    Kram!

    Svar: Visst är man nöjd med det lilla frihet som erbjuds. Man utnyttjar till fullo. Nu har det fina vädret kommit=) Så idag blev det ett dopp i poolen.Blommor höjer även upp i vardagen. Visst är det roligt med ett utbyte av växter. Du bjuder på många örter och växter som jag inte har den blekaste aning om.
    Trevlig kväll <3
    Kram
    Biggeros

    2020-05-18 | 21:31:17
    Bloggadress: http://pettasblogg.blogspot.com
  • Ditte säger:

    Trillingblommorna tycker jag också är vackra och än vackrast hos andra. Jag hade en fin men den blev "sjuk" sp vi grävde upp den. Men vilka långa rötter. Och jag tycker den skräpar ner rejält. I Torrevieja kan vi njuta på avstånd av grannarnas blommor och det gör vi gärna. Så skönt att ni nu mer fritt kan ge er ut. Förstår att ni nyttjar tiden till max.
    Och skönt nu också att solen är tillbaka.
    Kram

    Svar: Vi fick även gräva upp vår Bougainville och visst skräpade den men den är finast när den växer fritt. Vilka otroliga fina färger på blommorna. Skönt att ni kan njuta av grannens Bougainville. Nu är värmen här för att stanna och vi går både morgon som kväll vår långa promenad.
    En viss frihet och det tackar vi för=)
    Godkväll och kram
    Biggeros

    2020-05-18 | 22:51:06
    Bloggadress: http://https://dittemitti.se
  • Anonym säger:

    Ja vi följer hur ni har det där, hur glada folk är att få komma ut en stund :) vackra bilder vännen kramis

    Evas blogg

    Svar: Jag tror alla utnyttjar friheten i Spanien. Jag aldrig sett så mycket hurtiga människor som är ute morgon och kväll.Tack för stödet vännen <3
    Kram
    Biggeros

    2020-05-19 | 09:40:27
  • wiper säger:

    Skönt att dom lättat lite på restriktionerna så ni kan ta promenader. Vackra bilder och så härligt att få ta del av det fina du visar upp och även textmässigt.

    Det hade nog inte varit roligt för mig att bo i Spanien i och med min höga ålder. Jag blir lätt rastlös och ingen riskgrupp för övrigt och att bara få komma ut 2 timmar känns hemskt, men så är det

    Det är verkligen fler som promenerar nu än förut så det har ju en hälsoeffekt. Nu skall jag läsa vidare i din fina blogg

    Ha en skön dag

    Hälsning Malin

    Svar: Det känns som en frihet i rätt riktning när man har suttit i karantän i minst 7 veckor utan få gå ut. Det är ett framsteg att folk rör utnyttjar tiderna. Man får röra sig från 6 - 10 på morgonen och 20.00 - 23.00 så det blir 7 timmar tillsammans om man så vill. Däremot får man promenera bara 1 km från sin bostad.Så vi brukar ofta promenera ca 2 - 4 timmar beroende på. Du hade klarat dig galant att bo i Spanien med karantän om alla spanjorer klarar det=) Man anpassar sig om det blir ett tvång. Man hittar en väg och finner sig lätt att leva under strikta föreskrifter.
    Trevlig dag från ett soligt Spanien ☀️
    Biggeros

    2020-05-19 | 12:19:56
    Bloggadress: http://wiper.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här: