biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Mi bescota grande

Kategori: Spaniens Jerez

 
När vi var på "Ayuntamiento Jerez" för några veckor sedan innan vi blev placerade i karantän så frågade herren bakom skrivbordet: - Har du husdjur....
Nej, sade jag men svarade med ett leende på läpparna och fortsatte att säga:  - att jag behöver inget husdjur för det räcker med att ha mitt stora husdjur ( pelota) min teddybjörn till man. 
 
 
11: e dagen karantän 
 
 
 
 
Vissa gör det enkelt för sig genom att hissa ner hunden från fönstret.
 
Nu när vädret inte räcker till och man är tvungen till att bli inomhus finns många alternativa sysslor. 
 
Jag varvar mellan Duolingo och Mondly Languages.
Jag studerar ca 30- 40 minuter/dag och försöker att vara uppdaterad hela tiden.
Mycket av gramatiken ska präntas in samt mycket annat är logik och likt engelska ord och verb.
Likväl är spanska språket jätte jobbigt.
Kan man inte prata spangelska en mix av spanska och engelska.
 
Nu under Coronakrisen skrivs mycket information i media och sänds på TV spanska nyheter. Det gäller att vara uppdaterad hela tiden och hänga med i spanskan.
Fördelen är att man lär sig nya termer ord på spanska.
 
En spansk kompis som jag känner har skrivit detta inlägg på FB. Visst är hon både arg, ledsen men samtidigt stolt andalusisk medborgare.
Hon delar hennes tankegång/ funderingar under karantän
 
 
Ta er tid och läs!

With all my respects ... And let no one be offended !!
I am Andalusian, specifically from JEREZ DE LA FRONTERA (Cádiz) Yes, this region of southern Spain that is seen over the shoulder, which they call uneducated and palette. The one who says that we takes everything for fun, who only think about having fun.

The one who does not know how to pronounce Spanish correctly or write, the one who only wants carnival, fair and hoods ..... But who is giving an authentic lesson in civility, responsibility and coherence. Our happy character nobody will take it from us, that goes in our DNA, it is our pride ... But you can be happy and responsible.
  While, in other more cultured, serious and well-spoken places, the recommendations are passed through their holy balls, sorry, !!!! What the hell do you recommend? The order!!!!. Order to stay home. But no, they worship, they pass orders and confinements and go on vacation to the south paleto ..... Here we are still locked up and happy, worried but happy .... Andalusian and responsible .... And from Cádiz specifically JEREZ DELA FRONTERA. Almost nothing .. copy🇳🇬 🇪🇸❤️

Spanska Ord som är ofta på tapeten under Coronakrisen är :

Quedarte en casa - Stanna hemma

Fallocidos - Avlidna

Contagiados - Infekterade

Pide ayuda - Fråga om hjälp

Prorrogara - Förlänga

Incierro - inlåst ( lockdown  )

Medidas - åtgärd

Cuarentana - karantän

 

 

 Fortsätter att klappa händer idag klockan 20.00 för sjukvårdens hjälteinsatser

Ta hand om er 🙏

 

 

Kommentarer

  • Znogge säger:

    Att förstå så mycket av språket som möjligt är alltid en fördel så jag förstår att du vill hålla dig uppdaterad och träna. Speciellt i tider som dessa är tillgången till språket mycket viktig. Spanska är dessutom ett roligt språk tycker i alla fall jag.

    Kram och god kväll!

    Svar: Jag gillar även det spanka språket men grammatiken är ganska så mastig. Träning ger färdighet. Visst följer vi med på nyheterna varje dag för att bli uppdaterad. Ta hand om dig 🙏
    Biggeros

    2020-03-25 | 16:10:38
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Ditte säger:

    Att träna spanska är alltid bra. Jag har gjort det i några år och oftast blir 30-40 minuter/dag. Duolingo kör jag i 10 minuter och sedan "Babbel" för resten. Och framsteg blir det. Bra också att lyssna och se spansk tv. Det blir det mindre av här hemma i Stockholm.
    Hoppas att den spanska karantänen snart börjar ge lite positiva resultat på antalet dödsfall. Håller tummarna.
    Här kan vi fortfarande gå ut, vilket jag är så glad för, eftersom det stärker både kropp och knopp. Men att hålla avstånd är viktigt. Tycker att alla jag ser är bra på detta. Och givetvis att undvika folksamlingar.
    Många tankar är det ju här också, även om karantänen inte gäller helt utegångsförbud- Men vi ska inte resa och vi ska vara varsamma.
    Ha det så bra ni kan.
    Kram

    Svar: Visst är det bra att underhålla spanskan var dag. Att hänga med i all mediaföring ger även ytterligare resultat =) Skönt att det funkar att hålla distans. Jag tror att många är förnuftiga och vill skydda sig själv och andra. Sedan finns det de som inte alls tar krisen till sig. Hoppas nu i slutet av veckan att vi ser positiva resultat av Covid - 19 och att smittspridningens antal går ner 🙏
    Kram
    Biggeros

    2020-03-25 | 16:46:13
    Bloggadress: http://https://dittemitti.se
  • ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent ★ säger:

    Åh fy så det låter för er. Att befinna er inne så där, samtidigt önskar jag detsamma för Sverige. Man får inte säga det öppet här för folk tycker absolut att vi ska leva på som vanligt men jag följer vad som sker i Spanien och Italien och det här är allvarligt. Jag hoppas ändå ni har lite fint på balkongen eller uteplatsen så ni får ta del av lite sol :)

    Svar: Man får tycka vad man vill vännen <3Stränga åtgärder kommer att ger resultat inom tid. Det gäller oxå att man får tydliga ultimatum från landets myndigheter. Det gäller även att man skyddar sig själv och andra att hålla distans och vara noga med hygienen. Nu skiner solen och idag ska vi verkligen ta vara på dagen i karantän <3Ta hand om dig
    Kram
    Biggeros

    2020-03-25 | 17:27:52
    Bloggadress: http://www.saramadeleine.se
  • Gerd säger:

    Ha det så gott som ni bara kan! Här behövs många hjälteinsatser. Fy 17 vad världen får lida, men det blir bättre, det blir det. Sant.
    Kram

    Svar: Inom sinom tid blir världen bättre. Det kommer ta sin tid att bygga upp landet och stärka ekonomin med hjälp av landets ledare. Här skiner solen och vi är friska ❤Ta hand om dig
    Kram
    Biggeros

    2020-03-25 | 22:06:12
    Bloggadress: http://gerd-geddfish.blogspot.se/
  • Eva`s blogg säger:

    Ja det kan va svårt vad gäller språket, men inget ont utan att nåt gott är med, kul md språk o spanska är så fint :) kram vännen

    Svar: Språk är viktigt att kunna handska. Kommunikation är viktigt och språket ger mer fördel om man kan handska det på ett sätt att ta sig fram <3 Dessutom är spanska är expressionellt språk med mycket känslor. Kram och ta hand om dig ❤
    Biggeros

    2020-03-26 | 09:25:02
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/
  • Netti Starby säger:

    Haha ja det var ett bra svar när du svarade att ditt husdjur kan vara din man. :-D Kramis

    Svar: Han tar all kvalitetstid från mig dvs sällskaplig och gillar att bli servad som en hund=DKram
    Biggeros

    2020-03-26 | 18:35:15
    Bloggadress: http://starbys.se
  • Annie - Stora Små Äventyr säger:

    Så jobbigt med karantän, jag skulle fly ut till stugan om jag var tvungen att hållas isolerad. För då kan jag ju gå ut i naturen utan att träffa en människa :)
    Stackars hund som blir nerhissad från fönstret :O

    Svar: Fördelen är att vi har trädgård där man kan vara=) Visst är det en frihet mitt i dessa karantän gränser. Jag såg det på spansk TV där de visade udda beteende under karantän.
    Ha det bra <3
    Biggeros

    2020-03-26 | 18:56:42
    Bloggadress: http://biglittleadventures.se
  • Marie säger:

    Fin hyllning med att klappa händerna. Kram 💕 Mamma

    Svar: De är guld värda 👏👏 i dessa tider och det är för dem vi sitter i hemmakarantän. Just för att underlätta inströmning av smittade 🙏Fortsättningen följer av att klappa händer efter 12: e dagen
    Kram
    Biggeros

    2020-03-27 | 09:34:37

Kommentera inlägget här: