biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Håll avstånd

Kategori: Spaniens Jerez

 
Idag har jag sorterat bikinis inomhus när regnet öser ner. Jag har även tvättat vinterjackor. Tvättmaskinen är en trogen vän när den dåliga väderleken fortsätter. Tyvärr sviker solen oss  denna dag.
 
Hur lätt är det att hålla fingrarna i styr.....
Allt handlar om att tvätta händerna, tvätta händern etc
Likaväl som hundar behöver en tratt för huvudet så behöver vi det för att hålla väck fingrarna i dessa Coronatider.
Hur mycket pillar man sig i ansiktet varje dag?
 
 
 
Igår 9: e dagen i karantän tvättade jag handskar som kan användas för kommande bruk. Solen var även stark så länge det varade. Vi passade på att sitta en stund i solen för skingra tankarna.
 
 
 
 
Sedan kom regnet.
 
 
 
Vi satte oss inomhus i vår inglasade altan med en gasvärmare som ser ut som en gammeldags kamin.
Så himla mysigt.
 
 
Visst tog solen på vissa utsatta ställen. Solen är ganska så stark så det gäller att passa sig. Hellre att solen skiner starkt och tar kål på viruset än att det regnar.
 
 
Sedan drog de mörka molnen vidare och de vita fluffiga återstod på den blåa himlen. Såklart klappade vi händer 9: e dagen av vår hemkarantän. 
 
 
Håll avstånd och tänk på era medmänniskor.
 
 
Cadizprovinsen har idag  245 fall, 23 fler på intensiven och 169 fall som kurerar sig i hemmet.
Hela Spanien har 39.673 fall.
Madrid står för 1/3 av alla fall.
 
 
 

Kommentarer

  • Znogge säger:

    Man får verkligen göra det bästa av situationen och ta en dag i taget. Här är det soligt och fint så en långpromenad blev det.

    Kram och ha det så bra som det går.

    Svar: Härligt att solen skiner på er i Sverige=)Nu är det dags för tillagning av korv stroganoff =) Konstig nog har jag alltid något på gång. Ha det bra
    Kram <3
    Biggeros

    2020-03-24 | 15:05:10
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Ditte säger:

    Avstånd håller vi och jag tycker huvudstadsborna är bra på det och varsamma med varandra. Jag är så glad för de dagliga promenaderna som både stärker, lungor, kropp och knopp. Och många är ute och i alla åldrar. Fint att ni har tomten och snart blir det kanske pooldags och några längder där kan hjälpa till med att stärka lungorna.
    Ha det så bra ni kan och annat kan vi ju inte. Jo, hålla avstånd förstås. Men på bloggen gäller ju inte det.
    Kram

    Svar: Frihet är att ha en tomt i detta läge och kunna gå och strosa i=) Visst ger en lång promenad mycket mer men man får göra det bästa åt situationen. Såklart är det viktigt att få den motion man behöver var dag. Ta hand om dig vännenKram
    Biggeros

    2020-03-24 | 17:46:05
    Bloggadress: http://https://dittemitti.se
  • Anette säger:

    Bra att du har lite att göra under karantänen. Det gäller att hålla sig sysselsatt när man inte får vara ute.
    Hoppas ni lyckas hålla er friska.

    Svar: Snart är det dags för att klappa händer för sjukvårdens stora insatser 👏👏Tiden går lite fortare när man sätter ut rutiner=)Vi är friska =◇
    Biggeros

    2020-03-24 | 19:04:05
    Bloggadress: http://vidarevyer.blogg.se
  • Netti Starby säger:

    Vad skönt att du håller dig sysselsatt med allt möjligt och dessa tider är verkligen jobbiga. Kramis

    Svar: Jag pluggar spanska varje dag och ute och går på tomten=)Trevlig kväll <3
    Kram
    Biggeros

    2020-03-24 | 19:08:42
    Bloggadress: http://starbys.se
  • Ullir säger:

    Ja håll av stånd men ja tror inte det är så utbrett här och många är hemmaavskyr regn men idag va solen här kallt bara 4 gr men satt ute en kort stund kram kram

    Svar: I med det att Sverige inte behöver karantän så är det viktigt att man själv håller distans och visar respekt till andra. Så skönt att solen sken på dig idag =♡Kram
    Biggeros

    2020-03-24 | 19:28:42
  • Emma Engström säger:

    Härligt att ha fixat och pysslat så mycket! Tvättar händerna så mycket just nu fö måste göra det i jobbet, men blir så galet torr haha! <3

    Svar: Jag märker att jag får smörja mig mycket med handkräm just nu. Bättre att avverka endel just nu så kan man ta det lugnt innan vi fångar släpps ut när det blir vår <3
    Biggeros

    2020-03-24 | 20:13:51
    Bloggadress: http://nouw.com/emmaengstrom
  • Gerd säger:

    Ja, jag har det bra. Ingen värme men jag kan gå ut och gå. Saknar att kunna åka till mina barn. Har ju ingen på mindre än 12 mil, mest 22 mil och vill inte åka reguljärt. Eller ska inte åka bort alls.
    Kämpa på, det blir bättre tider, mycket bättre, tror jag än förut.
    Kram

    Svar: Så bra att du har det bra=) Synd att du inte har dina nära och kära på närmare håll. Vi ska kämpa ihop och övervinna viruset snartKram <3
    Biggeros

    2020-03-24 | 20:51:15
    Bloggadress: http://gerd-geddfish.blogspot.se/
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Ja, ett evigt tvättande och mannen min tjatar på mig om det också. Sonen är ju sjuk med något så det blir inga pussar och kramar. Vet ju inte om det är förkylning eller annat.

    Jag hade på mig liknande trädgårdshandskar när jag var ute förra veckan, då tänkte man efter lite mer också.

    Du inspirerade mig lite, jag röjde och sorterade lite bland mina små sysaker i dag. Har inte så mycket här egentligen. Har desto mer magasinerat i Sverige.

    Tycker det är bra med regnet, då håller sig folk inne. Fast jag vill läsa i solen med min solhatt.

    Karantänkram!

    Svar: Härligt Emma att vi inspirerar varandra och peppar på varandra. Jag tar ett skåp i taget. Terapiarbete=) Jag har förvaringslådor med fina mönster på där jag samlar mitt material och färdiga produkter. Ordning och reda. Jag vill så mycket har mycket projekt på gång samtidigt=) Förvisso håller alla sig inne men det är så trist när det regnar. Vill ha sol 🙏Karantänkram <3
    Biggeros

    2020-03-24 | 22:20:43
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • Anette säger:

    Bra att du har lite att göra under karantänen. Det gäller att hålla sig sysselsatt när man inte får vara ute.
    Hoppas ni lyckas hålla er friska.

    Svar: Nu får vi vara ute i vår trädgård men visst inom liten yta. Jag är dock tacksam att jag har en trädgård där man kan befinna sig i=)Det finns alltid något att göra i ett hus. Nu har man allt tid i världen=) Vi är friska och krya <3
    Biggeros

    2020-03-25 | 05:56:11
    Bloggadress: http://vidarevyer.blogg.se
  • Lena i Wales och Spanien säger:

    Du verkar i alla fall göra det bästa av situationen och skönt för dig att få vara hemma i detta läge.
    Viktigt att sätta sig själv i karantän. Svårt läge i Spanien nu. T o m UK har börjat få restriktioner nu.
    Hoppas ni får fortsätta vara friska!

    Svar: Man är tvungen att hitta utmaningar och sysselsättning under kristider. Det funkar bra och vi är dessutom friska. Hoppas att få se positiva resultat snart på hemkarantän <3Ta hand om dig och hoppas att du och din man har det bra
    Kram
    Biggeros

    2020-03-25 | 10:57:36
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com
  • Ama de casa säger:

    Här har det varit pissväder i flera dagar, fast just nu verkar solen leta sig fram på terrassen - dags att gå ut och njuta av den (men det är bara 15 grader i skuggan just nu...).
    Ser ut som ni lyckas göra det bästa av situationen :-)

    Ha det så gott det går!

    Svar: Vi har även haft skitväder men nu börjar det ordna upp sig. Du får sitta och njuta av solen på terassen och lapa sol min vän <3Var rädda om varandra ❤
    Biggeros

    2020-03-25 | 12:21:32
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • jessica säger:

    Har dålig koll på Spanien känner jag nu. Är ni karantänade alla?? Frivilligt? Sjuka? Håller tummar och tår att ni är ok <3

    Svar: Stränga åtgärder från myndigheterna i Spanien att alla spanjorer ska sitta i hemkarantän. Det funkar bra=) Vi är friska <3
    Biggeros

    2020-03-25 | 14:05:11
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se
  • Petra Olsson säger:

    ja det gäller att ni håller er sysselsatta och det gör du bra, skönt med trädgård o pool, tänker lite så om vi får hålla oss hemma hela sommaren,Ja detta avstånd är vi sjukt dåliga på här i sverige i varje fall där jag bor norr o m sthlm. Tycker vi borde ta mer hänsyn om någonsin nu,vi har det bra i sverige som kan göra precis det mesta,smittan sprids vidare och regeringen pladdrar bara på om att tvätta händerna,Visst låter jag positiv idag:) haha stor kram till er i spanien som kämpar otroligt bra.

    Svar: Det är bäl ungerfär så jag ser det att mycket är som vanligt enligt många och media. Det är tur att det finns förnuftiga människor som har handlat och ser allvaret i det hela. Distans är viktigt, hygien och unvika stora evenemang och resor. Jag förstår din frustration <3 Huvudsaken är att ni är friska ❤Kram
    Biggeros

    2020-03-25 | 15:12:49
    Bloggadress: http://mammansprinsessor.blogg.se/

Kommentera inlägget här: